ÖZLEM BAY YILMAZ
obay@ekonomist.com.tr
Türk dizilerine olan ilgi son iki yıldır artış eğilimde. Ortadoğu ülkelerinden Uzakdoğu’ya kadar pek çok ülkede reyting rekorları kıran Türk dizilerine yabancı TV yayıncılarının ilgisinin sürmesi bekleniyor. Lütfi Kırdar Kongre ve Sergi Sarayı’nda 28-30 Eylül tarihleri arasında düzenlenecek IFTV Uluslararası İstanbul Film ve Televizyon Forum ve Fuarı da Türk yapımı dizilerin daha çok ülkeye ihraç edilmesini hedefliyor.
Radyo Televizyon Yayıncıları Meslek Birliği (RATEM) ve CEO Event’in, T.C Ekonomi Bakanlığı, T.C Kültür ve Turizm Bakanlığı ve Türkiye Cumhuriyeti Başbakanlık Tanıtım Fonu desteğiyle düzenlediği bu etkinlik, 75 ülkeden 6 bin ziyaretçi alacak. Etkinliğin 200 marka ve 150 konuşmacıya ev sahipliği de yapacağını belirten RATEM Başkanı Yusuf Gürsoy, "Türkiye dizi ihracatında 10 yıl öncesine kadar dünya sıralamasında yer alamıyordu.
Geçen yıl ABD’den sonra bu alanda dünya ikincisi olduk. Brezilya, Meksika, Hindistan ve Güney Kore’yi geride bıraktık. Geçen yıl 250 milyon dolarlık dizi ihracatı yapıldı. Bu yıl yüzde 10’luk bir ihracat artışı bekleniyor” diyor.
Dört yıl öncesine kadar 70 milyon dolar olan Türk dizi ihracatı 2015 ve 2016 yıllarında 250 milyon dolar seviyesinde gerçekleşti. Dizi sektörünün 2023 hedefi ise 1 milyar dolar.
PERU’YA BİLE DİZİ SATIYORUZ
Deyim yerindeyse ekran tüketiyoruz. Türkiye, televizyon izlemede dünyada ikinci, ekran izlemede ise birinci sırada. Öyle ki ekran izleme rakamı 2014 yılında 7 saat 59 dakika iken bugün 9 saate çıkmış durumda. 42 milyon akıllı telefon, 120 milyon civarında da telefon, tablet, bilgisayar ve televizyon üzerinden ekran izleniyor. Bu izleyiciler en çok da Türk dizilerini izliyor. Büyük ilgi gören bu dizilere ilgi sınırlarımızı aştı.
Artık yakın coğrafyanın yanı sıra Peru’ya kadar 100’e yakın ülkede Türk dizileri izleniyor. Geçen yıl en çok ihraç edilen dizilerin Muhteşem Yüzyıl, Kara Para Aşk ve Kuzey Güney olduğunu ifade eden Yusuf Gürsoy, dizi içeriklerinin turizm arzı yarattığına da değiniyor. Dizilerde kullanılan ürün ve hizmetlerin ihracatının da söz konusu olduğunu söyleyen Gürsoy, "Dizilerde kullanılan ürünlerin ihracatı da oluyor. Bu nedenle Ekonomi Bakanlığı da dizilerimizin ihracatını destekliyor. Buna yönelik tanıtım, gösterim, PR desteği veriyor” diyor
HEDEF ÇİN VE JAPONYA
Türkiye’nin ilk dizi ihraç ettiği ülke Kazakistan. O dönemde bölüm başı fiyatlar 100 dolar iken bugün bölüm başı dizi fiyatları 10 bin - 100 bin dolar arasında değişiyor. Sektörde ciddi bir katma değer artışı var. Geçen yıl Türkiye’nin toplam ihraç ettiği dizilerin 12 bin saati bulduğunu söyleyen Yusuf Gürsoy, "Her tür dizilere ilgi var. Ancak son dönemde özellikle dönem dizilerine yabancı ilgisinde artış yaşanıyor. Sektörün hedef pazarları Japonya ve Çin” diye ekliyor.
FORUM VE FUAR BİRARADA
IFTV, hem forum hem de fuar özelliği taşıyor. Etkinlik, özel konukları ve konuşmacılarıyla da dikkat çekecek. Salma Hayek, Penelope Cruz gibi dünyaca ünlü isimlerin oyuncu koçu olan Michelle Danner, IFTVde özel bir atölye çalışması düzenleyecek. İçerik ve Pazarlama Geliştirme Danışmanı Martin Cuff, Dünya Reklamverenler Federasyonu Medya ve Dijital Direktörü Matt Green, DVB İcra Kurulu Üyesi Stan Baaijens gibi sektörün önde gelen isimleri, IFTVde konuşmacı olarak yer alacak.