GÖZDE YENİOVA SAYLAK
gyeniova@ekonomist.com.tr
Koronavirüs salgını riskine karşı alınan önlemler çerçevesinde okulların tatil edilmesi ve birçok şirketin evden çalışma sistemine geçmesi evde geçirilen zamanı artırdı. Bu dönemde sosyal izolasyon yaşayanların eğlenmek ve bilgilenmek için özellikle dijital platformlara yöneldiği görülüyor.
Ülke çapında alınan önlemler neticesinde eğitimin, etkinliklerin, çalışma ve faaliyetlerin online ortamlara taşınması internet trafiğine de yansıdı. Türk Telekom’un yaptığı açıklamaya göre, normal günlerde daha çok akşam saatlerinde zirveye çıkan yoğun kullanım değerleri artık gün içerisine yayıldı.
Gündüz saatleri kullanım oranlarında, geçtiğimiz haftalarla karşılaştırıldığında yüzde 50 artış var. En yoğun saatlerdeki artış kıyasladığında burada da yüzde 30’luk artış görülüyor. Uluslararası internet trafiğinde ise yaklaşık yüzde 15’lik artış söz konusu. En çok zaman harcanan platformlar ise dizi, film ve müzik platformları oldu.
İZLENME ORANI SIÇRADI
BluTV İçerik Direktörü Deniz Şaşmaz Oflaz, evde geçirilen uzun sürelere paralel olarak 12 Mart itibariyle günlük izleme yapan kişi sayısının yüzde 59, kişi başı izleme süresinin ise yüzde 51 arttığını belirtiyor. En çok izleme yapılan saatler ise 21.00 ve sonrası oldu.
Oflaz’ın verdiği bilgiye göre, koronavirüs kapsamında alınan tedbirler çerçevesinde insanların sosyal izolasyon sürecine girdiği 12 Mart tarihinden itibaren BluTV’nin günlük yeni üye sayısı ise yüzde 100 oranında arttı.
Deniz Şaşmaz Oflaz, ‘’BluTV’de dizi ve filmlerin yanı sıra canlı haber kanallarının izlenme sayılarının artışından da söz edebiliriz.
Gündeme dair gelişmeleri takip etmek isteyenler canlı yayın kanallarına yöneldi ve haber kanallarının izlenme süreleri yaklaşık yüzde 50 artış gösterdi’’ diyor. Pandemi gündemi ise ilgiyi virüs ve felaket senaryolu filmlere yöneltti. BluTV’de Train to Busan, Sarmaşık, War of the Worlds ve Snowpiercer en çok izlenen filmler arasına girdi.
Diğer bir içerik platformu puhutv’de ise 14-17 Mart döneminde yüzde 104’lük trafik artışı meydana geldi. puhutv’de gerçek izleyici erişimleri 17 Mart’ta en yüksek değerine ulaşarak 400 bini aştı. puhutv, bu dönemde Anadolu Ateşi işbirliğiyle Anadolu Ateşi Aspendos gösterisini #SanatEvinde yaklaşımı kapsamında yayınladı. puhutv, bu şekilde bazı kuruluşlarla işbirliklerini artırmayı hedefliyor.
ABONE SAYISI KATLANIYOR!
Telekom şirketlerinin dijital televizyon kanalları da benzer artışı yaşıyor. Örneğin Turkcell’in dijital televizyon platformu TV+ mart ayında iOS tabanlı cihazlarda 15 kat, Android tabanlı cihazlarda ise altı kat daha fazla indirildi. Mart ayında TV+ uygulamasını ilk kez açan abone sayısı 10 katına çıktı.
Mobil cihaz üzerinden TV+ izleyen kişi sayısı yüzde 30 artış gösterirken, canlı yayın izleme süresi yüzde 30, film izleme süresi yüzde 87 arttı. Sosyal izolasyonun başladığı günden bu yana TV+’da en çok izlenen film ise Salgın (Contagion) oldu.
Dijital Servisler ve Çözümlerden Sorumlu Genel Müdür Yardımcısı Ataç Tansuğ, şebekelerindeki toplam internet trafiğinde yaşanan yüzde 30’luk artışın yanı sıra müşterilere sundukları birçok dijital ürün ve servisin de kullanımında gözle görülür bir yükselme olduğunu söylüyor.
Tansuğ, ‘’Platformun kullanıcı sayısında bu dönemde yüzde 60’lık artış yaşandı’’ diyor. Turkcell, bu dönemde Milli Eğitim Bakanlığı’nın dijital eğitim sunmaya başladığı kanalları da televizyon platformu TV+ bünyesine ekledi.
MÜZİKTE TRENDLER DEĞİŞTİ
Son birkaç haftadır insanların dünya genelinde evlere çekilmesiyle birlikte dijital müzik platformlarına yönelik ilgide de artış var. Spotify da bu süreçte müzik ve podcast dinlenmelerinde pek çok açıdan değişim yaşandığını gözlemledi. Spotify, kullanıcıların her şeyi tek bir yerde bulmalarına yardımcı olmak üzere podcastler için Covid-19 sekmesi oluşturdu.
Spotify yetkilileri bu dönemde trendlerdeki değişimi şöyle anlatıyor: ‘’Çok daha fazla insan müzik ya da podcast içeriklerini bilgisayar, televizyon, akıllı hoparlör ve oyun konsolları gibi cihazlar üzerinden dinliyor. Ayrıca yemek pişirme ve ev işi temalı çalma listelerinde de artış var.
Bu da insanların bir araya gelme ve buluşma odaklı müzikler yerine öncelikle aile ile evdeki işlere yönelik tercihler yaptığını gösteriyor. Meditasyon veya pozitif düşünce gibi kişisel gelişim podcast yayınlarında da artış yaşanıyor.’’
Bunların dışında, bu zaman diliminde, insanları paylaşılan müzikler üzerinden birbirleriyle temasa geçiren ve sanal müzik seansları yapmalarına olanak veren ortak çalma listelerinde artış gözlemlendi. Ayrıca evden eğitime geçen çocuklarla birlikte çocuk ve aile temalı içeriklerin, özellikle de çocukların uyumalarına yardımcı olacak müziklerin dinlenmesinde artış yaşandı.
VODAFONE TÜRKİYE İCRA KURULU BAŞKAN YARD.
"AKTİF MÜŞTERİ YÜZDE 56 ARTTI"
"Vodafone TV’de mart ayı başına oranla aktif müşteri sayısında yüzde 56, toplam izlenme saatinde ise yüzde 63’lük artış gördük. Vodafone TV’nin tüm içeriklerini nisan sonuna kadar tüm Vodafone TV kullanıcılarına açtık. Vodafone TV’nin 4 binden fazla film, çocuk ve tematik video içeriği ile 80’den fazla TV kanalını tüm müşterilerimize sunuyoruz.
Diğer yandan, Eğitim Bilişim Ağı (EBA) üzerinden yayınlanmakta olan online eğitimler de izlenebiliyor. Vodafone TV’ye her ay yeni içerikler eklemeye devam ediyoruz. Şubat ayında lanse ettiğimiz ilk orijinal dizimiz Kafa Doktoru’nun yeni bölümleri yüklenecek. İlk orijinal belgesel projemiz Eski Zamanlar’ı bu ay tanıttık. Film portföyümüzü sinemalardan hemen sonra sadece Vodafone TV’ye gelen filmlerle zenginleştiriyoruz.
Mart ayında bu şekilde üç yeni film gösterime girdi, nisan ve mayıs aylarında da buna devam edeceğiz. Vodafone TV katalog filmler portföyüne de yeni filmler eklenecek. Espor ligi Vodafone FreeZone Şampiyonluk Ligi’nde yeni sezon maçları 4 Nisan’da başlıyor. Maçlar, Vodafone TV’den de canlı yayınlanacak.’’