Dijital bankacılıkta işlemler katlandı!

24 Nisan 2020
Evden çıkmadan ihtiyaçları karşılama gereksinimi bankacılık işlemlerini de dijitale yöneltti. Mobil ve internet bankacılığı kullanımı artış gösterdi. QR ve temassız ödeme uygulamaları ile chatbot ve WhatsApp üzerinden banka işlemleri görüşmeleri yaygınlaştı.
GÖZDE YENİOVA
gyeniova@ekonomist.com.tr

Milyarlarca insanı eve kapatan pandemi nedeniyle değişen günlük yaşantımız ve ihtiyaçlarımızı evden çıkmadan karşılama isteği yeni davranış şekilleri ortaya çıkardı. Bu durum birçok alanı olduğu gibi bankacılık işlemlerini de etkiledi. Bu dönemde mobil ve internet bankacılığı kullanımı artarken bankalar da şubede yapılan bankacılık işlemlerini dijital kanala doğru daha fazla yönlendiriyor.

Birçok işlem dijital kanallara doğru kayarken, ilk defa mobil ve internet bankacılığını kullananların
sayıları da artıyor. Biz de bankalara hem bu dönemdeki değişimi hem de yeni yatırımlarını sorduk. Önümüzdeki süreçte dijital kanallara yatırımın daha da artması ve yeni uygulama ve bankacılık işlemlerinin devreye girmesi bekleniyor.

DİJİTAL KANAL ARTTI

Bugüne kadar dijital dönüşüm kapsamında önemli yatırımlar gerçekleştirdiklerini söyleyen Akbank yetkilileri, birçok projeyi hayata geçirmeye ve 5 milyondan fazla dijital müşteriye hizmet vermeye devam ettiklerini belirtiyor.

Akbank'ta görüntüleme ve nakit işlemler hariç, toplam işlemlerin yaklaşık yüzde 95'i şube dışı kanallardan gerçekleştiriliyor. Temassız işlem hizmetlerinde pazar payının arttığını söyleyen Akbank yetkilileri, e-ticaret işlemlerinin de payının yükseldiğini kaydediyor. Banka, dijital kanallarında yeni özellikleri de hayata geçirmeye devam edecek.

Dijital kanalların bu dönemde yoğun olarak kullanıldığını söyleyen QNB Finansbank Bilgi Teknolojileri, Operasyon, Kanallar ve İş Geliştirme Genel Müdür Yardımcısı Mehmet Kürşad Demirkol, bankacılık hizmetlerini kullanan müşteri sayılarının 3,5 milyona yaklaştığını kaydediyor. QNB Finansbank'ta şube dışında gerçekleşen işlemlerin oranı ise yüzde 80'in üzerine çıktı. Dijital bankacılık müşterilerinin de yüzde 90'ından da fazlası sadece cep şubesini kullanıyor.

Şu anda dijital kanallarda aktif müşteri oranı da yüzde 60'ın üzerinde bulunuyor. Mehmet Kürşad Demirkol, yaptıkları yatırımlar sayesinde müşterilerinin dijital ortamda kesintisiz biçimde hizmet alabilmesini sağladıklarını söylüyor. Bu kapsamda son dönemde cep ve internet şubesine geçişlerde bir artış olduğunu gördüklerini de belirtiyor. Demirkol, "Son bir ayda ilk defa dijital kanalları kullanmaya başlayan müşteri sayısı 100 bin civarında oldu'' diyor.

MOBİL HIZLA YÜKSELİYOR

TEB Bireysel ve Özel Bankacılık Kıdemli Genel Müdür Yardımcısı Gökhan Mendi, mobil bankacılık uygulamaları CEP-TETEB'in müşteri sayısının 1 milyona ulaştığını, mobil bankacılık kullanan TEB müşterilerinin sayısının ise 1,65 milyon olduğunu ifade ediyor. Aynı zamanda TEB müşterileri bankacılık işlemlerinin yüzde 87'sini dijital kanallar üzerinden gerçekleştiriyor. Özellikle 18-34 yaş arası müşteriler dijital kanalı daha fazla kullanıyor.

CEPTETEB Mobil Uygulaması ve internet bankacılığıyla verilen hizmetler arasında 'Finans
Koçu', 'TEB FX', 'Hızlı Çözümler' ve 'QR kod ile para çekme' dikkat çekiyor. Gökhan Mendi, ''Müşteri odaklı bakış açımızla geliştirmeye devam ettiğimiz CEPTETEB ile çeşitli avantajlar ve yenilikler sunuyoruz'' diye konuşuyor.

YENİ UYGULAMALAR

Dijital bankacılık işlemlerinin kullanıcı sayısı artarken kullanıcıları şube dışı kanallara teşvik etmek için bankalar tarafından yeni uygulamalar da hayata geçiriliyor. Şube dışı kanallardan yapılan tüm EFT, havale ve karttan karta para transferi işlemleri ücretsiz hale getirildi.

ATM'den para çekme limitleri yükseltildi. Diğer banka ATM'lerinden para çekme ve yatırma işlemlerinden artık ücret alınmıyor. Temassız kartların kullanımı arttı ve limitleri yükseltildi. QR kod ile ödeme ve para çekme/yatırma işlemleri genişletildi. Görüntülü görüşerek işlem yapma ve chatbot uygulama-
ları da arttı.

YAKUP DOĞAN

YAPI KREDİ BANKASI GENEL MÜDÜR YARDIMCISI
''MOBİL UYGULAMAYA YENİ MÜŞTERİLER GELDİ''
''Aktif mobil müşteri sayımız şubat ayında geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 22 artış gösterdi. Bu trend yukarı doğru ivmelenmeye devam ediyor. Salgının ülkemizde etkilerinin görülmeye başladığı mart ayında, Yapı Kredi'nin dijital kanallarında gerçekleştirilen işlemlerin hacmi yüzde 6 arttı. Bu süreçte Yapı Kredi'nin şube yoğunluğu ise önceki haftalara göre yüzde 60'ın üzerinde azaldı.

Koronavirüs salgınının ülkemizde etkilerinin görülmeye başladığı mart ayında mobil uygulamamızı kullanmaya başlayan yeni müşteri sayısı önceki aylara göre yüzde 13 oranında arttı. Yapı Kredi Mobil üzerinden 'Görüntülü İşlem Asistanları' aracılığıyla banka müşterisi olma olanağı sağlıyoruz.

Mart ayında bankanın dijitalden yeni müşteri kazanımı da yüzde 36 arttı. Öğrenen makineler, yapay zeka, sanal gerçeklik ve giyilebilir teknolojiler ve biyometri gibi yeni teknolojiler üzerine yatırımlarımız devam edecek.''

YALÇIN SEZEN
İŞ BANKASI GENEL MÜDÜR YARDIMCISI
''FARKLI HİZMETLERİ DEVREYE ALACAĞIZ''
''İşCep, Maximum Mobil ve internet şubemizi kullanan dijital müşteri sayımız 8,4 milyona ulaştı. Mobil bankacılık uygulamalarımızı 8,2 milyon, internet şubemizi 2,5 milyon müşterimiz kullanıyor.

Halihazırda var olanların yanı sıra bu dönemde kullanıcılara kolaylık sağlayacak yeni uygulamaları da süratle hayata geçirdik. Dijital müşteri sayımızda bu dönemde geçmiş dönemlerdeki trendin üzerinde bir artış sağladık.

Şube ve bankamatiklerimizdeki işlem sayısı düşerken, İşCep'ten yapılan işlem adedinin toplam içerisindeki payı yüzde 69'dan yüzde 79'a ulaştı. Müşterilerimizin bu dönemdeki kullanıcı davranışlarını analiz ederek ulaşacağımız içgörülere ve tespitlere dayalı olarak tüm dijital kanallarımızdaki geliştirme planlarını güncelleyeceğiz. Özellikle kredi, kartlı işlemler, fatura ödeme, para transferi ve hesap işlemlerine yönelik farklı hizmetleri ve deneyimleri devreye almak da gündemimizde yer alıyor.''

IŞIL AKDEMİR EVLİOGLU
GARANTİ BBVA GENEL MÜDÜR YARDIMCISI
''MOBİL VE QR PAYI ARTTI"
''Aktif dijital müşteri sayımız 8,5 milyon, sadece mobil kanalları kullanan müşterilerimizin sayısı da 7,8 milyon. Her dört müşterimizden üçü dijital bankacılık kanallarımızı tercih ediyor.

Müşterilerimizin evlerinden çıkmadan bankacılık işlemlerini güvenle gerçekleştirebilmesi için uzun süredir yatırım yaptığımız dijital bankacılık kanallarımız çok etkin oldu. Mobil uygulamamızdaki 'Şubeye Gitmeden Yap' adımına ziyaret günlük bin 600 seviyelerinden 200 bin seviyelerine ulaştı. Toplam para çekme işlemleri içinde QR payı yüzde 20'ye yaklaştı.

Şu an hizmetlerimizin neredeyse tamamını dijital kanallarımızdan sunabilir durumdayız. Şubeye giderek yapılabilecek işlemleri de video ile görüşme hizmetimiz sayesinde mobil uygulamamız üzerinden sunuyoruz. Bankacılık hizmetlerini, müşterilerimizin günlük hayatta sıkça kullandıkları sistemlere entegre ederek, onların yaşam döngüleri içinde her noktaya dokunmaya çalışacağız. Yeni fonksiyonları hayata geçireceğiz."