ARAM EKİN DURAN
eduran@ekonomist.com.tr
Gıda, enerji ve gayrimenkul sektörlerinde faaliyet gösteren Kadooğlu Holding, özellikle akaryakıt sektöründe Kadoil ve gıda sektöründe Kadooğlu Yağ markası ile son yıllarda önemli büyüme oranları yakaladı.
Kadooğlu Yağ bünyesinde 2016 yılında günlük 600 ton üretim ve 1.000 ton dolum kapasitesi olan Ortadoğu’nun en büyük fabrikalarından birini kuran holding, Kadoil’in bayi sayısını da 53 adet artırarak 406 bayiye çıkardı.
2016’da toplam cirosunu yüzde 10 artışla 2,5 milyar TL’nin üstüne taşıyan holding, 2017’de hedefine yeni şirket satın almayı ve alternatif ihracat pazarlarına girmeyi koydu. 2017 hedeflerini Ekonomist’e anlatan Kadooğlu Holding Yönetim Kurulu Başkanı Tarkan Kadooğlu, bu yıl da en az yüzde 10’luk büyüme hedefiyle yola çıktıklarını belirtiyor.
Kadooğlu, “Akaryakıt dağıtım sektöründe ilk 10’dayız. 2017’de bir basamak yukarı çıkmayı hedefliyoruz. Şu an faaliyette bulunan bir dağıtım şirketini satın almayı planlıyoruz” diyor.
Kadooğlu’na sorularımız ve aldığımız yanıtlar şöyle:
Holding olarak 2016 yılını büyüme, ciro, istihdam ve yatırımlar açısından nasıl kapattınız?
2016 yılındaki tüm olumsuz koşullara rağmen konsolide ciromuzda yüzde 10 büyüme yakalarken, yeni yatırımlarımızın hizmete girmesiyle de önemli oranda ek istihdam yarattık. Holdinge bağlı şirketlerimiz sektörel olarak değerlendirildiğinde, Kadoil olarak bayi yatırımlarımız hız kesmeden devam etti. 2016 yılında şirketimize duyulan güvenle 53 yeni bayi bünyemize katıldı. 2016 yıl sonu toplam bayi sayımız 406 olarak gerçekleşti. Ayrıca 2016 Eylül ayında EPDK’dan LPG otogaz dağıtım lisansımızı aldık. Lisans alındıktan sonra Kadogaz markasıyla LPG otogaz yatırımlarımıza hız verdik. Üç aylık bir süre içerinde 25‘e yakın Kadoil bayimizi Kadogaz ile tanıştırdık. Şu an akaryakıt dağıtım sektöründe ilk 10’dayız. 2017’de bir basamak yukarı çıkmayı hedefliyoruz.
Bitkisel yağ sektöründe de önemli bir markasınız. Bu alanda 2017 hedefleriniz neler?
Kadooğlu Yağ ‘Bizce’ markasıyla bitkisel yağ sektöründe Türkiye’de ve dünyada önemli bir marka haline geldi. Bugün itibarıyla Türkiye genelinde bayilik ağımız ile ürünlerimiz satılıyor. Yurtdışında ise yaklaşık 50 ayrı ülkeye ihracat yapıyoruz. Yurtiçinde ve yurtdışında ürünlerimize olan talebin artması nedeniyle kapasitelerimiz artırıldı. Bitkisel margarin yatırımlarımız ise 2016 yılı içinde tamamlandı. Son yatırımlarla birlikte bitkisel yağ üretim kapasitemiz günlük 300 tondan 520 tona yükseldi. 2017 yılında da yatırımlarımız hız kesmeden devam edecek.
İhracat stratejiniz 2017’de nasıl şekillenecek?
Bu yıl 46 ülkeye yaklaşık 150 milyon dolarlık ihracat yaptık. 2017 hedefimiz de ihracatta yüzde 15 büyüme. Birkaç yıl öncesine kadar Ortadoğu odaklı bir ihracat stratejimiz vardı. Özellikle Irak’ta merkezi hükümetin en büyük ayçiçek yağı tedarikçisiydik. Ancak bölgedeki iç savaşlar nedeniyle işler yara aldı. Irak’a yine aynı miktarda yağ satıyoruz ama devlete değil iç pazara veriyoruz. Bu nedenle de tahsilatlar gecikiyor. Bundan sonra Afrika, Doğu Avrupa ve Türki Cumhuriyetler’e yönelik ihracat faaliyetlerimizi hızla artırıyoruz.
Dolardaki yükseliş bilançolarınıza nasıl yansıdı?
Son iki aydaki kur yükselişi döviz cinsinden olan borçların yükselmesi ve ithalat girdi maliyetlerinin artması nedeniyle bilançolarımıza olumsuz olarak yansısa da, bir fon çıkışına neden olmadı. Yatırımlarımız uzun vadeli döviz kredileriyle finanse ediliyor. Bu durumu mevcut ihracat ve döviz getirisi olan faaliyetlerimizle dengelemiş durumdayız.
Döviz kurunda 2017’de nasıl bir seyir bekliyorsunuz?
Kurla ilgili temel problemin TL’deki değer kaybından çok dengesiz ve ani değişimler olduğunu düşünmekteyim. 2016’nın son dönemi ve 2017’ye girerken bütün olumsuzlukların üst üste gelmesiyle yaşanan ani değişimlerin 2017’nin genelinde tekrarlanmayacağına inanıyorum.
2017 yılı için bütçe planlamanız nasıl oldu? Ciroda büyüme hedefi nedir?
2017 yılı için bütçe çalışmalarımızı büyüme, istihdam ve yatırımları güçlendirmek üzerine planladık. Kısa, orta ve uzun vadeli hedeflerimizin gerçekleştirilmesi amacıyla 2017 yılı bütçe hedefimizde öz kaynakların artırılarak yatırımlarımızın öz kaynaklardan finanse edilmesi ve kısa vadeli yabancı kaynakların azaltılması üzerine çalıştık. Cirodaki büyüme hedefimizi 2017 için yüzde 10 olarak belirledik.
Grubun 2017 yatırım planlaması nedir? Hangi alanda ne kadarlık bir yatırım programıyla ilerleyeceksiniz?
2017 yılında Kadoil bayi yatırımlarımıza devam edeceğiz. Ayrıca 2016 yılında LPG otogaz dağıtıcı lisansını aldık. Kadogaz markasıyla bütün Kadoil istasyonlarımızın Kadogaz’a dönüştürülmesi sağlanacak. 2017 yılında yaklaşık 35 milyon TL tutarında yatırım planlıyoruz. Ayrıca şu an için faaliyette bulunan bir dağıtım şirketini satın almak için görüşmelerimiz devam ediyor. Eğer görüşmeler olumlu sonuçlanırsa yatırım tutarımız toplamda 75 milyon TL olarak gerçekleşebilir.
2017 yılında çıkmayı düşündüğünüz bir alan olacak mı?
Bizim büyüme hedeflerimiz yeni yılda da devam ediyor. Başta enerji ve gıda olmak üzere faaliyet gösterdiğimiz tüm alanlarda büyümeyi sürdüreceğiz. Hiçbir sektörden çıkma planımız yok. Bu dönemde farklı sektörlere girme planımız da yok. En iyi yaptığımız işleri yapmaya devam edeceğiz.