AYŞEGÜL SAKARYA PEHLİVAN
asakarya@ekonomist.com.tr
Global markalar Türkiye’de hedef büyütürken perakendecilerin cirosunun içinde outdoor ürünlerin payı artıyor. Zor doğa koşulları için geliştirilen ayakkabı, mont gibi geniş bir ürün gamını kapsayan outdoor ürünlerin popülerliği hızla artıyor. Pazardaki büyüme özellikle teknik özelliklere sahip outdoor ürünlerinin şehir içinde de kullanılmaya başlamasıyla hızlanmış durumda.
Kış sezonunda ısı yalıtımı, su geçirmezlik gibi yüksek teknolojiler içeren ürünlerin satışı hızla gelişirken, yaz outdoor segmentinde de patika koşularına artan ilgi ve yine büyüyen dağcılık, kampçılık gibi spor alanları önemli bir fırsat sunuyor.
Türkiye’de outdoor pazarının büyüklüğünün 600 milyon TL’ye ulaştığı talimin ediliyor. 2017 yılında bu rakamın 1 milyar TL’ye çıkması bekleniyor. Türkiye’de outdoor pazarında Salomon, Merrell, Jack Wolfskin, Columbia, The North Face gibi global markalar ciddi bir rekabet içinde. Bu markaların bir kısmı kendi mağazalarıyla yaygınlaşırken bir kısmı ise spor ürünleri satan perakende noktalarında büyümeyi tercih ediyor.
BÜYÜME POTANSİYELİ VAR
Sektördeki şirketlerden biri olan Sportworks’ün direktörü Taner Hala-çoğlu, outdoor ürünlerin şehir yaşamında da kullanılmaya başladığını söylüyor. Sektördeki bir başka şirket olan Columbia Türkiye’nin ticari direktörü Nurettin Eroğuz ise outdoor için geliştirilen teknolojilerin günlük hayata ve trendlere uyarlanabilirliği sayesinde şehir kullanımının arttığını belirtiyor.
Taner Halaçoğlu, outdoor pazarının Türkiye’de hala Avrupa’ya oranla çok küçük olduğuna dikkat çekiyor. Halaçoğlu, “Çok uygun şartlar ve genç bir nüfus olduğu düşünülürse bu pazarın büyüyeceği çok açık” diyor.
SPX YURTDIŞINA AÇILACAK
Salomon, Merrell, Jack Wolfskin, Quiksilver, Roxy, DC, Billabong gibi dünyaca ünlü outdoor markalarını Türkiye’ye getiren ve SPX markasıyla mağazalaşan Olgar Grup, pazarın etkin oyuncularından biri.
Yaklaşık iki yıl önce Kuveytli Global Capital Management’ın yüzde 70 hissesini satın aldığı outdoor spor giyim ve malzeme perakendecisi SPX son dönemde yatırım atağına kalktı. 38 olan mağaza sayısını 50’ye çıkarmaya ve 35 milyon TL yatırım yapmaya hazırlanan şirket, bu yıl ilk kez yurtdışına da adım atacak.
Şirketin yurtdışı hamlesi Gürcistan, İran ve Kanada’dan başlayacak. Sportworks mağazaları üç kuşaktır perakendede mağazacılık konusunda uzmanlaşmış Halaçoğlu Ailesi tarafından kuruldu.
Türkim ye genelinde sekiz mağazası olan Sportworks, Eastpak, Helly Hansen, Hurley, Micro, Gill, Dainese, Bolle, Harbinger, Sportalm, Ziener gibi dünya markalarını bünyesinde bulunduruyor. Şirketin satışlarının yüzde 48’ini outdoor ürünler oluşturuyor. Son beş yılda yüzde 40 büyüyen şirket, 2017 yılında iki mağaza açmayı planlıyor.
FRANCHISE VERMEYİ PLANLIYOR
Kutupayısı, dağcılık ve doğa sporlarıyla ilgilenen iki girişimcinin sektördeki potansiyeli görerek yatırım yapmasıyla 2003’te kuruldu. Şirket, Asolo, Lowe Alpine, Buff, Aladdin, Stanley, Loap, Mighty Mug, Puhu, Marmot, Masters ve Hannah gibi dünya markalarının distribütörlüğünü yürütüyor.
Kutupayısı’nın iki franchise ve bir de e-ticaret mağazası var. 2016’da yüzde 45 büyüme yakalayan şirket, 2017’de yüzde 40 büyüme hedefliyor. Önümüzdeki dönemde franchise başvurularını değerlendi- , receklerini söyleyen Kutupa- ( yısı yetkilisi Selçuk Örgen, "Anlaşmak üzere olduğumuz es üç yeni marka var” diyor.
Dünyanın en önemli out- pjd door markalarından biri olan lîll Columbia, Türkiye’de 2004’ten bu yana distribütörü Gözalan Group ile büyüyor. Columbia’nın Türkiye’de 41 monobrand mağazası mevcut. Son beş yılda her yıl ortalama yüzde 33 büyüyen şirket, 2017 yılını yüzde 32 büyümeyle kapatmayı hedefliyor. Marka yıl sonuna kadar dört monobrand mağaza açacak.
ALTI MAĞAZA AÇACAK
Dünyanın önemli outdoor markalarını bünyesinde bulunduran VF Corporation Türkiye’de The North Face markasıyla mağazalaşıyor. 2016 yılında Adana’da iki, Eskişehir’de bir, İstanbul Capacity Alışveriş Merkezi’nde ise bir mağaza olmak üzere toplam dört yeni mağaza açan şirket, 2017’de de altı mağaza açmayı planlıyor.
Sportive, 19 şehirde bulunan 33 mağazasıyla Türkiye’nin en yaygın çok markalı spor perakendecisi. 2017’yi verimlilik yılı olarak belirleyen şirket, stratejik olarak İstanbul’daki güçlü AVM’lerde yeni açılışlara odaklanmış durumda.
Ayrıca verimliliği artırmak için mağaza formatlarını yenileyen şirket, ilk altı ayda yenilenmiş formatıyla Mall Of İstanbul, Maltepe Park ve Brandium’da üç yeni mağaza açtı. Şirketin cirosunun içinde outdoor ürünlerin payı yüzde 10 dolayında.
Sportive Genel Müdürü Zeynep Selgur, “Outdoor ürünlerle 2017’de yüzde 15 büyüme hedefliyoruz. Satışları en hızlı büyüyen outdoor markaları İsviçreli Mammut ve The North Face” diye konuşuyor.
YÜZDE 25 BÜYÜYECEK
Türkiye’de 13 mağazası bulunan Sport2000 de outdoor denilince akla gelen markalarından biri. Şirketin outdoor ürün grubunun toplam ciro içindeki payı yüzde 20 civarında ve büyüme hızı yüzde 25.
Türkiye’de daha çok teknolojinin ön plana çıktığı, şehir hayatına uyumlu ürünler tercih edildiğini söyleyen Sport2000 Genel Müdürü Selim Kuruçayırlı, ısı performansı yüksek ve hafif ürünler ile rüzgar ve yağmura dayanıklı ürünlerin ilgi gördüğünü belirtiyor. Sport2000, outdoor ürünlerin de verdiği ivmeyle bu yıl üç mağaza açmayı ve yüzde 25 büyümeyi hedefliyor.
Doğuş Perakende Grubu’nun 2016 yılında Türkiye’ye getirdiği Under Armour, 15 mağazasıyla faaliyet gösteriyor. Şirket beş yılda 50 mağazaya ulaşmayı hedefliyor. Outdoor kategorisine yeni girdiklerini söyleyen Under Armour Türkiye Genel Müdürü Aydın Kanatlı, “Önümüzdeki sezondan itibaren inovatif ürünlerimizle outdoor pazarında adımızdan söz ettireceğiz” diyor.