ÖZLEM BAY YILMAZ
obay@ekonomist.com.tr
Şirketin üçüncü kuşak temsilcisi Görkem Alapala, “Yeni tesis yatırımımız gündemde. Bununla birlikte yılda 60 anahtar teslimi tesis kuracak kapasiteye ulaşacağız” diyor.
Büyük sanayi şirketleri sadece büyük şehirlerden çıkmıyor. Anadolu’da da birçok gizli kahraman var. Çorumlu Alapala Grubu da bunlardan biri. Alapala, esas olarak değirmen makineleri üretiyor. Bunun yanı sıra Türkiye’de ve yurtdışında anahtar teslimi un, yem ve irmik fabrikaları kuruyor. Yılda ortalama 20 anahtar teslimi proje gerçekleştiriyor. Alapala Grubu, gıda, inşaat ve dış ticaret alanlarındaki faaliyetleriyle birlikte geçen yıl 210 milyon TL ciroya ulaştı.
Temelleri 1954 yılında marangoz ustası Mehmet Alapala tarafından atılan grup, 1970’lerde ikinci kuşağın devreye girmesiyle birlikte daha hızlı yol alıyor. Babaları küçük bir atölyede sadece un fabrikaları için makine üretimi gerçekleştirirken, Nurettin ve İsmail Alapala kardeşler, anahtar teslimi un fabrikaları kurmaya yöneliyor. Attıkları bu adım yurtiçinde pek çok projeyi üstlenmelerini sağlıyor. 1981 yılında Yugoslavya,
İtalya ve Ürdün ile ihracat yolculukları da başlıyor. Bugün 100’ün üzerinde ülkeye ihracat yapan şirketleri, dünyanın lider değirmen makineleri üreticileri arasında. Alapala, bu alanda İtalyan Ocrim ve İsviçreli Bühler ile birlikte dünya sıralamasında ilk üçte yer alıyor.
YILDA 20 FABRİKA KURUYOR
Alapala Yönetim Kurulu Başkan Yardımcısı Görkem Alapala, cirolarının yüzde 70’lik kısmının anahtar teslimi projeler, yüzde 30’luk kısmının ise yedek parça ve makine satışından geldiğini söylüyor. Alapala, “Üretimimizin yüzde 95’ini ihraç ediyoruz. Bünyemizde inşaat şirketimiz de var ve anahtar teslimi un fabrikaları kuruyoruz. Bugüne kadar 500’ün üzerinde anahtar teslimi fabrika kurduk. 4-5 bin arasında fabrikada da makinelerimiz çalışıyor” diyor.
Çorum’da yeni bir yatırıma start veren grup, bunun devreye girmesiyle birlikte bugün yılda 20 olan anahtarteslimi proje sayısını 60’a çıkaracak kapasiteye ulaşacak.
AFRİKA VE ORTADOĞU’DA AKTİF
Grubun amiral gemisi makine. Ancak gıda, inşaat ve dış ticaret alanlarında da faaliyet gösteriyor. Geçen yılı 210 milyon TL ciro ile kapatan Alapala Gru-bu’nun 2016 ciro hedefi ise 270 milyon TL. Her yıl yeni ülkelerin katılmasıyla ihracat ağını geliştiren Çorumlu grup, geçen yıl 40 milyon dolarlık ihracat yaptı. Bu yılki hedef ise 45 milyon dolar. Bugün 100’ün üzerinde ülkeye ih-racat gerçekleştiren Alapala Grubu, 2020’de ise bu sayıyı 125’e çıkarmayı planlıyor.
Ağırlıklı pazarlarının Afrika ve Ortadoğu ülkeleri olduğunu belirten Görkem Alapala, şunları anlatıyor: “Gelişen pazarlarda daha aktif durumdayız. Çünkü son yıllarda bu pazarlarda gıda ithalatını azaltmaya yönelik atılımlar var. Un, pirinç, makarna gibi ürünlerini kendileri üretmeye yöneldiler.
Mesala Sudan’da böyle bir gelişme söz konusu. Irak da bizim için önemli bir pazar. Geçen yıl Irak’ta dört anahtar teslimi fabrika kurduk. Öte yandan Fransa, Belçika, İtalya, Almanya, ABD, Kanada gibi standartları üst seviyede olan ülkeler de önemli pazarlarımız arasında. Bugüne kadar Barilla’dan Olam’a kadar birçok gıda devi için fabrika kurduk.”
ÜÇ YILDA GELİŞTİRDİ
Şirketin kuruluş öyküsü ise oldukça dikkat çekici. Çorum’da marangoz ustası olarak çalışan Mehmet Alapala, 1950’lerde küçük atölyesinde, malzeme olarak ahşabı kullanarak makineler üretiyor. O dönem bir yatırımcı Çorum’da tesis yatırımı yapıyor.
Fabrika, İngiliz Henry Simon’ firması tarafından kuruluyor. İlk tesis kuruluyor ancak ikincisinde İngiliz şirket ile anlaşmaya yarılamıyor. Bunun üzerine Çorumlu yatırımcı Mehmet Alapala’nın kapısını çalıyor. Bu makineleri üretip üretemeyeceğini soruyor. Mevcut makineleri iyice inceleyen Alapala, yapabileceğini ama zamana ihtiyacı olduğunu söylüyor. Üç yıl gibi bir sürede de makineleri üretip fabrikayı kuruyor.
Mehmet Alapala, bu ilk girişimden sonra ürettiği makineleri Çorum dışına da pazarlıyor. Türkiye’nin her yerine makine üretir hale geliyor.
YABANCI ORTAKLIKLARI VAR
Bugün ikinci ve üçüncü kuşağın yönetimde yurtdışı ağırlıklı ilerleyen Alapala Grubu’nun yabancı ortaklıkları da söz konusu. Global bir şirket olma vizyonuyla hareket eden Alapala Grubu’nun bu yönde attığı adımların başında yabancı ortaklıklar ve işbirlikleri geliyor.
2001 yılında İtalyan Golfetto Grubu ile ortaklık yaparak ‘Mill Service SPA Italia’ adlı bir şirket kurduklarını ifade eden Görkem Alapala, “İtalyanlarla birlikte özellikle Meksika ve Arjantin’de anahtar teslimi fabrikalar kuruyoruz. Biz burada makinelerin üretimini yaparken, İtalyanlar satış ve projelendirme görevini üstleniyor” diyor.
Alapala Grubu, geçtiğimiz yılın ağustos ayında Japonya’nın 100 yıllık geçmişe sahip şirketlerinden Satake ile de stratejik ortaklık yaptı. Bu stratejik ortaklığın ilk adımı ise Çorum’da atılacak. Dokuz ülkede üretimi olan Japon şirket, Alapala ortaklığının ardından Çin’deki üretiminin bir kısmını Çorum’a taşıyacak. Alapala Grubu, Çorum’daki mevcut un makineleri üretim tesisinde Satake için fason üretim yapacak.
2006 yılından beri Ukrayna’da un fabrikası bulunan şirket ayrıca Moğolistan’da da un tesisi kuruyor. Bugüne kadar Moğalistan’a çok fazla anahtar teslimi un fabrikası kurduklarını, pazardaki potansiyel nedeniyle bu ülkede kendi un fabrikalarını da açmaya karar verdiklerini söyleyen Görkem Alapala, tesisin kasım ayında çalışmaya başlayacağını belirtiyor.