4 Nisan 2021 tarihli sayıdan
ÖZLEM BAY YILMAZ
obay@ekonomist.com.tr
Temelleri 1986 yılında atılan Kahramanmaraşlı BLC Group; tekstil, tekstil boyası, gıda, geri dönüşüm ve turizm sektörlerinde faaliyet gösteriyor. 300 kişiye istihdam sağlayan grup bünyesinde;
Moteks Modern Tekstil, Çabasan Tekstil Boya, ÇBS Balcı Gıda ve ÇBS Ambalaj şirketlerini barındırıyor. Pandemi nedeniyle 2020'nin mart ortasından itibaren çalışanlarının sağlığına öncelik vererek üç ay kapılarını kapatıp üretime ara veren grup, geçen yılı 150 milyon TL ciro ve 2,5 milyon dolarlık ihracat ile kapattı.
2021 yılına ise daha iddialı hedeflerle girdiklerini belirten BLC Group Yönetim Kurulu Başkanı Şahin Balcıoğlu, "Tekstilde 3 milyon Euro'luk teknoloji yatırımımızı hayata geçiriyoruz. Kapasite artışı ve otomasyon yatırımıyla Çabasan Tekstil'de aylık üretim kapasitemiz bin 200 tona ulaşacak.
Böylece Çin yerine Türkiye'ye yönelen siparişlerle hızla büyüyeceğiz" diyor. Bu yıl hem ciroda hem de ihracatta büyüme beklediklerini kaydeden Şahin Balcıoğlu, grup olarak 2021 yılında 250 milyon TL ciro hedeflediklerini ve yeni yatırımla birlikte ihracatta da yüzde 35 artış planladıklarını söylüyor.
İHRACAT ARTIŞI
Aynı zamanda Kahramanmaraş Ticaret ve Sanayi Odası Başkanı da olan Şahin Balcıoğlu, tekstil sektöründe Kahramanmaraş'ın yeniden yükselişe geçtiğinin altını çiziyor. Çin ve Hindistan'dan alım yapmaktan vazgeçen büyük grupların Kahramanmaraş'taki şirketlere yönelmeye başladığına dikkat çeken Balcıoğlu, "Bu talebin Türkiye'ye ve tekstilin kalbi Kahramanmaraş'a yönelmesiyle hem Kahramanmaraşlı ihracatçılar hem BLC Group önemli büyüme oranları yakalayacağız" diye konuşuyor.
Büyük markalar dahil tüm faaliyetlerini Çin üzerinden gerçekleştiren ülkelerin virüs sebebiyle Türkiye'ye yöneldiğini anlatan Balcıoğlu, "Önceleri 2-3 şirket ya da sadece İstanbul merkezli çalışan global markalar, bugün bizlerden de destek istiyor.
İhracatta sipariş başı talep 2-3 tırken şimdi 10 tıra çıktı. Bu hem gurur verici hem yetkinliklerimizi ortaya koyabilmemiz için büyük fırsat" diye anlatıyor.
Öte yandan güvenilir kaynak arayan Avrupalıların tekstil dışında demir-çelikte de Türkiye pazarına yöneldiğini söyleyen Balcıoğlu, bu durumun Kahramanmaraş bölgesi ihracatına da yüzde 40-50'lik artışla katkı sağlayacağını belirtiyor.
YEŞİL VE ÇEVRECİ ÜRETİM
Her türlü örme kumaşı işleyen BLC Group'un ürettiği ürünlerin yüzde 80'i doğrudan veya dolaylı olarak ihracata gidiyor. Grup, tekstil sektöründe sadece Kahramanmaraş'ta değil tüm ülke genelinde lider şirketlerden
biri olarak öne çıkıyor.
Son yıllarda atık yönetimi ve geri dönüşüme, dolayısıyla döngüsel ekonomiye önemli yatırım yaptıklarını açıklayan Şahin Balcıoğlu, şunları söylüyor: "Yeşil Mutabakat'a hazırlık çalışmalarımızı gerçekleştirmeye devam ediyoruz. Ürünlerimizi daha çevreci, daha ekolojik ve geri dönüşüme uygun yaklaşımla hazırlamanın yanı sıra doğal gaz çevrim santrali, temiz enerji kullanımı ve şirket araçlarının bu sisteme göre güncellemesine kadar birçok alanda çalışmalarımızı sürdürüyoruz."
Geri dönüşüm ve döngüsel ekonomiye dair Gaziantep Üniversitesi Teknokent ile bir anlaşma imzaladıklarını da ifade eden Balcıoğlu, "Bundan sonraki süreçte geri dönüşüm alanındaki çalışma ve yatırımlarımızı katlayarak artıracağız. Bu uygumalar tüm işletmelerimizde hakim olacak" diyor.
GLOBAL MARKALARA ÜRETİYOR
BLC Group, ürün portföylerinde yer alan ürünlerini çevreci ve geri dönüştürülmüş malzemelerden üretmeye yıllar önce başladı. Bu sayede modaya yön veren markalar tarafından da uzun zamandır sipariş alıyor. Balcıoğlu, geri dönüştürülmüş elyaflardan ve atıklardan hazırladıkları koleksiyonlarının dünyaca ünlü markalar tarafından büyük ilgi gördüğünü söylüyor.
Global üne sahip bir moda markası ile geri dönüştürülmüş malzemelerden yaptıkları ürün gamı üzerine görüşmelerinin sürdüğünü aktaran Balcıoğlu, "Türkiye'de yeşil yaprak sertifikasına sahip iki şirketten biriyiz.
Geri dönüşüm koleksiyonumuz marka tarafından çok beğenildi ve kendileriyle yakın temastayız. Karbon ayak izini silen ciddi proseslere sahibiz. Döngüsel ekonomiye katkı sağlamayı ilke edindik" diye ekliyor.
SIFIR HATA HEDEFİ
Grup, örme kumaş boyamasında klasik biyolojik arıtmanın ötesine geçerek büyük bir yatırımla atık suyunu yüzde 75 oranında geri çevirecek arıtma sistemini devreye almış durumda. Ayrıca yenilenebilir enerji kaynakları ile kendi enerji ihtiyacının bir kısmını da kendisi üretiyor.
BLC Group, aynı zamanda Türkiye'de üretimin dijitalleşmesinde de çalışmalar yürütüyor. Endüstri 4.0'a yatırım yapmaya devam eden grup, üretimde 'sıfır hata' hedefine ulaşmış durumda. Devam eden yatırımlarıyla tam otomasyona geçmeyi planlayan şirket, sıfır hata ile global moda devlerine üretim gerçekleştiriyor.
Versace, Cavalli, Mochino, Strauss, Alpha İndustries bu dev markalar arasında yer alıyor. "Bu markalarla çalışırken hata yapma lüksümüz yok" diyen Şahin Balcıoğlu, Avrupalı müşteri sayısını artırmayı hedeflediklerini vurguluyor.
KOMPOZİT AHŞAP TESİSİ
Grup, 2012 yılının sonlarına doğru ise diğer bir yatırımı olan geri dönüşüm kompozit ahşap üretim tesisini faaliyete geçirdi. Bu alanda Pluswood markasıyla suya, neme, aside, yanmaya, küflenmeye dayanıklı ve antibakteriyel bir malzeme üretiliyor. Önceleri ithal edilen bu ürün Türkiye'de üretilmeye başlanarak, ülke ekonomisine katkı sağlamış bulunuyor.
BLC Group, 2017 yılında ise Extrem Park macera sporları tesisini hizmete sundu. Extrem Park'ta; zipline, zipcoaster, zorbing, dev salıncak, macera parkuru, serbest düşüş, tırmanma duvarı, paintball, atv safari, atlı safari gibi birçok aktivitenin yanı sıra kahvaltı, kafeterya, açık hava sineması, piknik alanları gibi sosyal imkânlar da mevcut.
NAR EKŞİSİ VE PEKMEZ MARKASI VAR
Sektör çeşitliliği açısından yeni yatırımlar da hedefleyen grup, 2012 yılında kontrollü atmosfer sistemi başta olmak üzere, farklı rejimlerde odaları barındıran soğuk hava deposunu faaliyete geçirdi. Burada Kahramanmaraş ve çevre illerde üretilen meyvelerin işlenmesi, ayrıştırılması, temizlenmesi ve depolanması hizmeti veriliyor.
Aylık beş bin ton kapasiteli tesiste, kontrollü atmosfer sistemi ile normalde 3-4 ay saklanabilen ürünleri 12 aya kadar saklanarak üretilen ürünlerin katma değeri artırılıyor. Ayrıca buradaki faaliyetlerinin yan çıktısı olarak "Eshki" markasıyla yüzde 100 doğal ve katkısız nar ekşisi, "Bi' Kaşık" ismiyle yüzde 100 doğal ve katkısız hurma ve elma pekmezi de üretiliyor.