SİBEL ATİK
satik@ekonomist.com.tr
Gıdadan inşaata, teknolojiden finansa kadar bir dizi alanda yatırımları bulunan ve 2019'da 50'nci yılını kutlamaya hazırlanan Ata Grubu, Çin'deki yatırımlarında hız kesmeyecek. 2012 yılında Burger King ile girdiği Çin pazarında bugün bin restorana ulaşan Ata Grubu, gıdada yeni markaları bu pazara taşımakla kalmayıp farklı sektörlerde da yatırım yapmayı hedefliyor.
Ata Grubu Başkanı ve TFI Tab Gıda Yatırımları CEO'su Korhan Kurdoğlu ile Ata Grubu'nun büyüme planlarını konuştuk.
Ata Grubu'ndaki yapılanma hakkında bilgi verir misiniz?
Ata Grubu, tüm gıda yatırımlarını TFI Tab Gıda Yatırımları çatısı altında toplarken, teknolojiden finansa kadar diğer tüm yatırımlarını ise Ata Holding çatısı altında topladığı bir yapıya sahip. Grubumuzun geçmişi Atatürk Barajı'na kadar uzanıyor. Özellikle inşaat ve proje yönetimi alanlarındaki tecrübemiz tüm işlerimizi bir mühendis yaklaşımıyla yönetmemize imkan tanıyor. Grubumuz 2019'da 50'nci yılını kutlayacak.
2018 yılında ciro, büyüme, kârlılık ve yatırımlarda hangi noktaya geldiniz?
2017 yılı içinde ülkemizdeki operasyonlarımıza ve üretim sistemimize 400 milyon TL dolayında yeni yatırım yaptık. Yaklaşık 2 milyar dolarlık bir ciroya sahibiz. 2018 yılının ortasında başlayan döviz kurlarındaki yükseliş nedeniyle bir taraftan iç verimliliğe konsantre olurken diğer taraftan da daha fazla ihracata odaklandık. Yurtdışı yatırımlarımız hız kesmeden, kendi kendini finanse ederek devam etti. Türkiye'de ise özellikle restoran ve teknoloji yatırımlarımıza ağırlık verdik. 2018 yılında, yaşanan dalgalanmaya rağmen hem ciromuzu hem de istihdamımızı çift haneli oranlarda artırmayı başaracağız.
Holdingin gelirlerinde sektörel dağılım nasıl?
Ata Grubu gelirlerinin önemli bölümü, TFI Tab Gıda Yatırımları ve onun bünyesindeki operasyonlarımızdan geliyor. Özellikle patates fabrikamızın ihracat gelirleri nedeniyle cirodaki payının arttığını görüyoruz. Bunu son yatırımımız olan, Amasya'da kurduğumuz et fabrikamızın da izlemesini bekliyoruz. 2019 yılının da Ata Grubu için olumlu sonuçları izleyeceğimiz bir yıl olacağını tahmin ediyorum.
"TARIM VE HAYVANCILIKTA ATA ADINI DAHA SIK DUYACAKSINIZ"
"Tarıma yatırım, sadece bir işe yatırım yapmak olarak görmediğimiz, bir memleket meselesi olarak değerlendirdiğimiz, çok özel bir alan. Türkiye'nin en büyük tarım ve hayvancılık yatırımcılarından biriyiz. Grubumuz altında hem süt ürünlerimiz, hem süt işletmemiz, hem patateste yürüttüğümüz tarım faaliyetlerimiz, hem de yem tarımı yaptığımız kollar bulunuyor. Bu operasyonları endüstriyel olarak yapmak bize büyük etkinlik kazandırıyor. Tarımın yanında yine hayvancılık da eş zamanlı olarak eğildiğimiz alanlardan biri. Tarım ve hayvancılık alanlarında Ata Grubu adını yakında daha sık duyacaksınız.”
Grubun Çin'deki yatırımları sürüyor. 2019'da buradaki restoran sayısı ne olur?
2012 yılında Çin operasyonlarını devraldığımızda Burger King'in restoran sayısı 64'tü. Aynı yılın sonunda 85'e yükselen res-toran sayımız bugün itibariyle binin üzerine çıktı. Altı yıl gibi kısa sürede bu kadar büyük bir hızla büyüyen operasyonun önümüzdeki dönemde de benzer bir ivmede rasyonel büyümesini sürdüreceğini söyleyebilirim. Halihazırda TFI'nın ekosistem şirketlerinden AtaKey ile Çin'in birçok limanına kaplamalı patates ihracatı yapıyoruz. Mevcutta ayda 57 konteyner gönderdiğimiz ürünlerimizin oranını daha da artırmayı hedefliyoruz.
Çin pazarında gıda dışında farklı sektörlerde yer almayı planlıyor musunuz?
5-10 Kasım'da Şanghay'da gerçekleşen China International Import Expo'ya, TFI, AtaKey, Ata Sancak, ATP ve Arbeta gibi, gıdadan turizme, teknolojiden süt ve süt ürünlerine kadar değişen sektörlerde faaliyet gösteren şirketlerimizle katıldık. Dünyanın en büyük ithalat fuarı olan ve bu yıl ilk kez düzenlenen bu etkinliğin Çin ile iş yapmak isteyen firmalar için iyi bir fırsat olduğunu düşünüyorum. Biz Çin'i sadece restoran operasyonlarımızı büyüteceğimiz bir pazar olarak görmüyoruz. Ata Grubu'nun Çin ile kurduğu ilişkinin kilometre taşı TFI operasyonu olsa da, gerek yapı malzemeleri gerekse de diğer gıda ürünleri sektörlerinde de büyük bir fırsat var. Çin'e gıda dışı alanlarda, önümüzdeki 5-10 yıl içinde yatırımlarımız sürecek.
TFI bünyesine yeni marka katma hedefiniz var mı?
TFI Tab Gıda'nın Türkiye operasyonlarında Burger King, Popeyes, Arby's, Sbarro, Usta Dönerci ve Döner Stop markalarımız yer alıyor. Tüketici eğilimleri ve beklentileri bizi yeni bir markaya doğru yönlendirirse değerlendirmekten kaçınmayız. Biliyorsunuz, 2017 sonunda bünyemize Döner Stop markasını kattık. Döner işini uluslararası arenaya taşımak istiyoruz. Avrupa ve Çin'de tavuk döner işi olabilir. Çin'de 2012'de Burger King operasyonuna başladık. 2019 yılında Popeyes'ı Çin'e götürerek yeni bir başarı hikayesi eklemeyi hedefliyoruz. Türkiye ve Çin'de restoran operasyonlarımızı büyüterek devam edeceğiz. Benim çok önem verdiğim sonuncu kanalsa ekmek, et, patates, lojistik, pazarlama ve online sipariş şirketlerimizi altında toplayan ekosistemimiz. Burada da yatırımlar sürecek.
Yatırım bütçeniz nedir? Üretim kanalında ne gibi yeni yatırımlar planlıyorsunuz?
Türkiye'de kurduğumuz ekosistemimizi destekleyen fabrikalarımıza bugüne kadar 220 milyon doların üzerinde yatırım yaptık. Bu taraftaki yatırımları büyük ölçüde tamamladık ve en büyük çiftçilerden biri haline geldik. TFI olarak her dönemde yeni yatırım fırsatlarını değerlendiriyoruz. Bu hem yabancı markaların master franchise'ını, hem kendi geliştireceğimiz yeni markaları, hem de ekosistemimize yapacağımız yatırımları kapsıyor.