Çayırova'daki tesisinde tıbbi malzeme ve cihaz üretimi gerçekleştiren Honnes Sağlık, stratejik yatırımlarını gerçekleştirerek global bir oyuncu olma yolunda ilerliyor. 50'yi aşkın ülkeye ihracat yapan şirket, geçen yıl yüzde 200 büyüdü. Şirketin bu yılki ciro hedefi ise 500 milyon TL.
05-18 Eylül 2021 tarihli sayıdan
Tıbbi cihaz sektörünün global büyüklüğü yaklaşık 550 milyar dolar ve pazar yıllık yüzde 4,5 büyüme gösteriyor. Dünyanın en büyük tıbbi cihaz pazarı yaklaşık 180 milyar dolarlık pazar büyüklüğü ile ABD. Global sektörü de çoğunlukla ABD'li şirketler domine ediyor.
Türkiye'de de bu alandan faaliyet gösteren pek çok şirket var. Honnes Sağlık da onlardan biri. Temelleri yaklaşık 30 yıl öncesine dayanan şirket, iç pazarın yanı sıra yaklaşık 50'yi aşkın ülkeye medikal ürün ihraç ediyor.
STRATEJİK ADIM
Global oyuncu olmak için gerekli stratejik adımları, iştirakleriyle kurduğu ekosistem içerisinde attıklarını belirten Honnes Genel Müdürü Zekeriya Avşar, "Tıbbi malzeme alanında üç şirket çatısı altında üretim yapıyoruz. Bunlardan Honnes Sağlık olarak, Çayırova'daki fabrikamızda tıbbi flaster, yarabandı, steril yara örtüleri, bandaj ve dezenfektan üretimimiz var."
Avşar, öte yandan My Medikal ile kurdukları ortak girişim Risus Sağlık ile cerrahi maske ve enjektör üretimi yaptıklarını ayrıca My Medikal'in de gazlı bez ve spanç üretimi yaptığını da sözlerine ekliyor.
Ürettikleri ürünlerin yüzde 40'ında fazlasının ihraç eden şirket; hastane, eczane, süpermarket kanallarında her segmente özel oluşturduğu markalarıyla farklı kanallarda hizmet sağlıyor.
Pandeminin etkisiyle 2020'de yurtiçi ve yurtdışında yüzde 200'ün üstünde büyüme kat eden şirketin, 2021'in ilk yarısında cirosu 250 milyon TL olarak gerçekleşti. Honnes Sağlık, yıl sonunda bu rakamı 500 milyon TL'ye çıkarmayı hedefliyor.
MEDİKAL ÜRETİM
Zekeriya Avşar, medikal sektörüne 1987 yılında kurduğu Cerrahpaşa Medikal şirketiyle giriş yaptı. Daha sonra 1992 yılında ağabeyi Recep Avşar ve eniştesi Recai Öztaşkın ile ortak Çapa Medikal'i kurdu. Bir aile şirketi olarak o yıllardan itibaren medikal alanındaki ürün portföyü ve lojistik altyapısını güçlendirilerek bugünün temelleri atılmaya başlandı.
Bugün gelinen noktada Çapa Medikal, Türkiye'nin geniş tıbbi sarf ürün portföyüne ve lojistik altyapısına sahip şirketlerinden biri haline geldi. Ardından Honnes, Risus ve My Medikal şirketleri de devreye alındı.
Sağlık sektöründe üretim, tedarik ve satış pazarlama alanındaki diğer iştirakleriyle global bir oyuncu olma yolunda emin adımlarla ilerlediklerini belirten Avşar, şunları anlatıyor: "2015 yılında kurulan Honnes Sağlık şirketi olarak tıbbi flaster, yarabandı, steril yara örtüsü ve bandaj üretimimize başladık.
Alpheta, B-good, Clivex ve Getwell markalarımızla hastane, eczane ve süpermarket kanallarında farklı segmentlerdeki marka stratejilerimizle ivme kazandık. Bunu daha sonra My Medikal ile ortak kurduğumuz Risus Sağlık ile maske ve enjektör üretimiyle büyüttük.
My Medikal ayrıca kendi markalarının yanı sıra bizim diğer segmentlerdeki markalarımız için gazlı bez ve spanç üretimi de yapıyor."
GLOBAL HEDEF
Honnes Sağlık'ın Çayıro-va'daki tesisin yıllık üretim kapasitesi 20 milyon metrekare tıbbi flaster, 15 milyon metrekare yara bandı ve 3 milyon metrekare steril yara örtüsü olarak sıralanıyor. Arnavutköy'deki tesislerinde de günlük 1,5 milyon cerrahi maske, günlük 300 bin adet N95 maske üretiliyor.
Enjektör üretim kapasitesi ise yıllık 250 milyon adetin üzerinde. 400'ün üzerinde çalışanı olan şirketin sağlık sektöründe yer alan ürün sınıflarına bakıldığında; tıbbi cihaz (medikal malzeme), biyosidal (dezenfektan), kozmetik, gıda takviyesi ve ilaç başta olmak üzere temel ürün grubu bulunuyor.
Bu ürün grupları hastane, eczane ve süpermarket olarak ülkemizde ve ihracat pazarında satılıyor. Stratejik olarak yatırımlarını belli bir sıra ile planlarına göre gerçekleştirerek global bir oyuncu olmayı hedeflediklerini belirten Avşar, "Honnes Sağlık şirketinde yapışkanlı tıbbi sarf ürün grubumuza yeni ürünler ekleyerek üretim kapasitemizi yeni ürünler ile artıracağız.
Yatırımımızla ilgili makine siparişlerimizi tamamladık" diye konuşuyor. Ayrıca Sakarya'da Honnes olarak sağlık sektöründe yeni bir ürün gamıyla üretimlerini gelecek yıldan itibaren artıracaklarını kaydeden Avşar, "Risus Sağlık şirketinde önümüzdeki iki yıl içerisinde enjektör üretim kapasitemizi iki katına çıkaracağız.
Ayrıca makine siparişlerini verdiğimiz plastik medikal sarf ürün portföyümüzü yeni ürünler ile artıracağız" şeklinde konuşuyor.
50 ÜLKEYE İHRACAT
Her markası farklı segmente hitap eden şirket, bütün markalarıyla yurtdışında yer alıyor. Beş kıtada 50'den fazla ülkeye ihracat yaptıklarını ifade eden Avşar, şunları ekliyor: "Çeşitli flasterler, yara örtüleri ve yara bantları olmak üzere yıllık 35 milyon metrekare üzerinde yapışkanlı medikal malzeme üretim kapasitemizle ülkemizin ithalat ihtiyacını sıfıra indirdik."
Sektör olarak başta Avrupa, ABD, hatta Afrika kıtasına çok ciddi oranlarda ihracat yapma şansı olduğunu düşünen Avşar, bu talepleri karşılayacak altyapıya sahip bir şirket olarak hazır olduklarını belirtiyor. Avşar'a göre, sektörün diğer oyuncuları da makine ve teknik altyapı yatırımlarını artırırsa sektör olarak Uzakdoğulu üreticilerden ciddi pazar payı alınabilir.
“PANDEMİDE YÜZDE 200 BÜYÜDÜK”
“2020 yılında yurtiçi ve yurtdışında yüzde 200’ün üstünde büyüme kat ettik. 2020 yılında da bir önceki yıla benzer bir büyüme hedefiyle yola çıkmıştık. Ancak pandemi ürünlerine artan talebe kısa sürede verdiğimiz yatırım cevabıyla 2020 yılının üçüncü çeyrek sonunda 2021 yılı hedefini tutturmuş olduk. 2021’in ilk yarısında ciromuz 250 milyon TL olarak gerçekleşti. Hedefimiz yıl sonunda bu rakamı 500 milyona çıkarmak.”