Çalışanları arasından girişimci çıkarıyorlar

05 Aralık 2017
Bankalar ve sigorta şirketleri, hizmetlerin daha iyi, daha hızlı ve daha kolay verilmesi hedefiyle, son dönemde bünyelerinde kurum içi girişimcilik birimleri kurmaya başladı. Gerek yarışmalar, gerekse kurulan platformlarla çalışanların inovatif projeler üretmesi ve bu projelerin hayata geçirilmesi hedefleniyor.

BURCU TUVAY
btuvay@ekonomist.com.tr

Biz de altı finans kurumunun kurum içi girişimcilik programlarını araştırdık. Artık tüm sektörler aynı problemle karşı karşıya... Minimize olmuş kâr marjları, teknolojide yaşanan hızlı gelişmeler ve yeni nesil müşterinin hızla değişen talepleri, büyük kurumlan “dönüşmezsen ayakta kalamazsın” noktasına getirdi.

Tabloyu görmek için görsele tıklayın.
Özellikle finans sektörü gibi rekabetin yoğun olduğu ve ciddi düzenlemelerle yönetilen bir pazarda kazanç elde etmek isteyen kurumlar, büyümeye devam etmek ve sürdürülebilir olmak için, yeni iş modelleri üzerinden 'finansal hizmetlerde öncü olma' avantajını elde etmeyi hedefliyor. Bu şekilde hem şirket içerisindeki dönüşüm hareketini başlatmak hem de sigorta ve finansal hizmetlerin daha iyi, daha hızlı ve daha kolay verilmesi amaçlanıyor.

Bu anlamda finans sektörü kurum içi girişimciliği ajandasına aldı. Tüm çalışanların yaptıkları işten bağımsız olarak fikirlerini, önerilerini açıkça iletebilmelerine olanak sağlayan platformlar kuran banka ve sigorta şirketleri, çalışanlarına farklı alanlardaki fikirlerini hayata geçirme imkanı tanıyor. Biz de kurum içi girişimcilik programları başlatan altı finans kurumu-nun yeni dönem ajandalarını ve projelerini araştırdık.

BKM’NİN PROJELERİ
Örneğin Bankalararası Kart Merkezi’nin (BKM) ‘Kurumiçi Girişimcilik’ programı iki yıldır devam ediyor. Bugüne kadar çalışanlar tarafından iletilen 100’den fazla öneri oldu. Bunlar içerisinden süreç ve yeni fikir olarak ayrılan önerilerden geçen yıl biri hayata geçti.

Bu yıl ise dört öneri hayata geçmek üzere... Hayata geçen proje Özlem Kasım’ın ‘Nakitsiz Üniversite Servisleri’ çalışması oldu. Proje, üniversitelerde kiosklardan BKM Express’in ‘QR ile öde’ özelliğini kullanarak öğrenci ulaşım kartlarının dolumunun nakit kullanmaksızın gerçekleşmesini sağladı.

Bankalararası Kart Merkezi Genel Müdürü Dr. Soner Canko, “Çalışmalarımıza Özyeğin Üniversitesi ile başladık. Bu yıl da Sabancı Üniversitesi ve Işık Üniversitesi’nde aynı çalışmayı devam ettirmeyi planlıyoruz” diyor. Canko, dijital cüzdan BKM Express ve TROY gibi ürünleri geliştiren projelerin yanı sıra blockchain, nesnelerin interneti, yapay zeka gibi farklı teknolojiler konusunda da çalışmalar yaptıklarını belirtiyor.

FINTECH’LERLE ÇALIŞIYOR
Akbank, geçtiğimiz yılın sonunda inovasyon merkezi Akbank LAB’i kurdu. Banka, kurduğu bu yapıyla yenilikçi projelerin yanında, tüm Akbank çalışanlarını inovasyona teşvik etmeyi ve girişimci projeler üretmeyi hedefliyor.

Farklı iş birimleri, kusursuz müşteri deneyimi, finansal danışmanlık, dijital ödemeler gibi bankanın belirlediği odak alanları doğrultusunda fikir geliştiriyor ve projelendiriliyor. Başarılı bulunanlar fikirler‘PoC’ (proofofcon-cept: kavram kanıtlama) aşamasına geçiyor. Sürecin ilk aşamasında bu fikirlere uygun çözümleri bulabilmek amacıyla çok sayıda finansal teknoloji şirketi (fintech) ile iletişime geçiliyor.

Akbank Direkt Bankacılıktan Sorumlu Genel Müdür Yardımcısı Tolga Ulutaş “İletişimde olduğumuz 100’den fazla fintech bulunuyor. Bu sayede teknoloji destekli finansal hizmetleri ve yeni ürünleri bankamıza kazandırırken, en yeni teknolojileri de yakından izleme fırsatına sahip oluyoruz” diyor.



EVREKA2 YARIŞMASI
Yapı Kredi Bankası, tüm Koç Grubu çalışanlarına açık olan Evreka2 yarışmasından ortaya çıkan projeleri hayata geçiriyor. “Evreka2‘de geliştirilen projelerden yeni hizmetler, ürünler ve belki yeni şirketler yaratacağız” diyen Yapı Kredi Genel Müdür Yardımcısı Yakup Doğan, 2018’de Evreka2‘ye ek olarak, şirket içinde sürekli bir kurum içi girişimcilik döngüsü başlatacaklarım söylüyor.

Yapı Kredi’nin düzenlediği inovatif fikirleri geliştirmeyi hedefleyen açık inovasyon yarışması Evreka2’ye Koç Topluluğu çatısı altındaki 22 farklı şirketten toplam 422 fikir başvurusu oldu. Finale kalan 12 fikir, mentor desteği de alarak dört ay boyunca büyük finale hazırlandı.

Yapı Kredi ve Koç Topluluğu yöneticilerinden oluşan jürinin oylarıyla, Koç Topluluğu birincilik ödülünü “Mavi Hesap” Setur Marina & Yapı Kredi Entegrasyonu, Yapı Kredi birincilik ödülünü de ‘Yapı Kredi Estate - Konut İhalesi” ekipleri kazanarak 30’ar bin TL’lik ödülün sahibi oldu.

SAĞLAM FİKİR PLATFORMU
Kuveyt Türk çalışanlarının geliştirdiği ve yeni fikirlerin değerlendirildiği Sağlam Fikir Platformu 2009’da faaliyetine başladı. Bugüne kadar yüzlerce yeni fikir Sağlam Fikir Platformu üzerinden alınarak değerlendirildi, onlarcası da hayata geçirildi.

Hayat bulan fikirleri üreten çalışanlar ödüllendirildi. Sağlam Fikir uygulamasının ardından 2017’de kurum içi Hackathon ve Bugathon etkinlikleri düzenlenerek kurum içi fikir üretimi ve girişimcilik daha hareketli hale getirildi.

Kuveyt Türk Genel Müdür Yardımcısı İrfan Yılmaz, “2018 yılında, bu yıl kurum dışı girişimciler için oluşturduğumuz Lonca Girişimcilik Merkezi odağında farklı kurum içi girişimcilik projelerini hayata geçirmeyi planlıyoruz. Ayrıca gelecek dönemde kurum içi girişimcilik kapsamında çalışma arkadaşlarımızın fikirlerinin ti-
carileştirilmesi ve şirketleştirilmesi konusuna yoğunlaşacağız” diyor.

YENİ NESİL SİGORTACILIK
Allianz Türkiye, Özyeğin Üniversitesi Girişimcilik Merkezi Direktörü İhsan Elgin ve Girişimcilik Vakfı ile işbirliği içerisinde kurum içi girişim projeleri yürütüyor. Elgin ve ekibi, kurum içi girişimcilik programında hem danışmanlık hem de hızlandırma ve in-kübasyon desteği veriyor.

Girişimcilik Vakfı’nın fellow’ları ise kurum içi girişimcilerle birlikte çalışarak dış kaynaklı yeni nesil bir bakış açısını şirket içerisine taşıyor. Kurum dışındaki girişimler, start up’lar ile birlikte iş modeli geliştirmek için ise E-Tohum ile işbirliği gerçekleştiriliyor.

Yaklaşık 90 başvuru içerisinden belirlenen yedi iş fikrinin hızlandırma aşamasının temmuz ayında tamamlandığını söyleyen Allianz Türkiye CEO’su Aylin So-mersan Coqui, bu iş fikirlerinden ikisinin kasım ayı içerisinde kuluçkayı da tamamlayıp üst yönetime son sunumlarını yaptıklarını belirtiyor. Coqui, “Allianz Türkiye’nin müşterilerinin hayatlarını kolaylaştıracak, onların yeni nesil sigortacılık ihtiyaçlarına cevap verecek projeleri hayata geçirecek, çalışma kültürünü ve iş süreçlerini inovasyon ile besleyeceğiz” diyor.