Çalışanı wellness’le mutlu ediyorlar!

26 Eylül 2019

Çalışanlarını mutlu etmeye ve sadakati artırmaya odaklanan şirketler, kurumsal wellness programları geliştirmeye başladı. Pfizer'den Gittigidiyor'a kadar pek çok şirket, egzersiz alanlarından stil danışmanlığına kadar pek çok farklı alanda hizmet sunuyor.





AYŞEGÜL SAKARYA PEHLİVAN
asakarya@ekonomist.com.tr





Dünyada wellness ekonomisi 4,2 trilyon dolarlık hacme ulaştı. Güzellik, sağlıklı yemek, fitness, wellness turizmi gibi farklı alanları kapsayan pazarda, son yıllarda özellikle kurumsal wellness segmetinde ciddi bir büyüme var.





Giderek artan rekabet ortamında şirketler, çalışanlarını mutlu etmek ve sadakati artırmak için özel stratejiler geliştiriyor. Kurumsal wellness yaklaşımı da bu noktada şirketler için stratejik hale geldi.





Harvard Üniversitesi'nde yapılan bir araştırmaya göre, corporate wellness programlarına harcanan her 1 dolar işverene özel sağlık sigorta giderlerinde 3,27 dolar düşüş, verimlilikte de 2,73 dolar artış olarak geri dönüyor.





Wellness sektöründe faaliyet gösteren TechnoGym Türkiye Distribütörü AVV A.Ş.'nin yönetim kurulu başkanı Vittorio Zagaia, "Şirketler insana yatırım yapmak zorunda. Çünkü artık performanslar ölçülüyor. İşe gelmemenin, hasta hasta işe gelmenin, stresle mücadele eksikliklerinin şirketlere maliyeti var" diyor.





KİŞİ BAŞI 250 TL HARCANIYOR
Ancak Türkiye'de çalışanlar için yapılan harcamalar hala yeterli seviyede değil. ABD'de çalışan başına yılda 500 dolar harcanırken Türkiye'de bu tutar 100-250 TL arasında kalıyor.





Fakat son dönemde şirketlerin bu alana yönelik yatırımlarını artırmaya başladığı da görülüyor. Kurumsal wellness danışmanlığı veren Actifit'in kurucusu Melis Abacıoğlu, bu alanın çok hızlı büyümeye başladığını söylüyor.





Abacıoğlu, kurumsal wellness programlarının, firmanın çalışan sayısı, demografik yapısı, çalışma saatleri, koşulları, ortamı ve sektörü

başta olmak üzere birçok faktöre göre belirlediğini belirtiyor. Programlar çalışanların ihtiyaçlarına göre egzersizden şirket içi terapiye kadar pek çok farklı bileşeni içeriyor.





PSİKOLOG VE DİYETİSYEN HİZMETİ
Pfizer, wellness çalışmalarına, Eylül 2018'de kurumsal wellness danışmanlığı hizmeti veren Actifit ile 'İyiSen' programını geliştirerek başladı.





'İyiSen' programı kapsamında psikolog ve diyetisyen hizmeti verilen çağrı merkezi, iyi yaşam ipuçları ve içeriklerinin paylaşıldığı internet sitesi ve şirket içerisinde düzenlenin iyi yaşam etkinlikleri, seminerler gibi aktiviteler bulunuyor.





Yerleşke etrafındaki yürüme alanında 'havalı toplantı' konseptini hayata geçiren şirket, iki kişilik toplantıların bu alanda yapılmasını, bu sayede toplantı esnasında hava alırken aynı zamanda hareket edilmesini teşvik ediyor. Şirket içerisinde çeşitli iyi yaşam yarışmaları da yapılıyor.





'İyiSen' programı kapsamında şimdiye kadar binden fazla diyetisyen ve psikolog görüşmesi gerçekleşti. Yaklaşık 100 çalışana özel diyet programı hazırlandı. Pfizer Türkiye İnsan Kaynakları Lideri Serra Uluışık, bir yıllık geliştirilen programı sürekli hale getireceklerini söylüyor.





İŞ VE YAŞAM DENGESİ
Allianz Partners Türkiye'de çalışanların iş ve yaşam dengesinde kendilerine en uygun seçenekleri yaratabilmeleri için 2017 yılından bu yana wellness uygulamaları gerçekleştiriliyor.





Wellness yani iyi yaşam aktivitelerini yıllık bir plan çerçevesinde kurgulayan şirket, bunu dijital dünyaya taşıdı. İş ve yaşam dengesi adına pek çok eğitimi ve önemli uygulamaları barındıran etkinlik planı, çalışanlara kendi gelişimlerini takip edebilmeleri adına fırsatlar da sunuyor.





Allianz Partners Türkiye İnsan Kaynakları Direktörü Derya Gönüllü Atacık, "Çalışanlarımıza sunduğumuz diyetisyen ve psikolojik danışma hattı fırsatlarının kullanım oranları, ilginin yüzde 90'ın üzerinde seyrettiğini gösteriyor" diyor. Şirket, önümüzdeki dönemde mindfullness konusunu gündemine aldı ve farkındalığa yönelik yeni eğitim ve etkinlikler planlıyor.





GittiGidiyor, çalışanların sağlıklı yaşamalarına katkı sunmak, stres seviyelerini düşürmek amacıyla çeşitli wellness programları sunuyor. Şirket, 2012 yılından bu yana spor salonlarıyla yaptığı anlaşmalar sonucu kurumsal indirim alıyor.





Öte yandan, çalışanların daha aktif bir hayat yaşamalarına destek olacak bir mobil uygulama hayata geçirildi. 2015'ten beri haftanın bir günü ofise diyetisyen geliyor.





GittiGidiyor Çalışan Deneyimi (İnsan Kaynakları) Direktörü Murat Yüksel, 2011 yılından bu yana çalışan destek hattı ile ücretsiz ve tamamen gizli olarak danışmanlık hizmeti sunduklarını söylüyor.





BAĞLILIK ARTIYOR
Roche, 2013 yılından bu yana her yıl eylül ayında 'İyi Yaşam Haftası' (Live Well Week) düzenliyor. Bugüne kadar sosyal yaşam ve iş yaşamı dengesi, ebeveynlik, nefes ve diyabet hakkında seminerler verildi ve sağlıklı yiyecek yapımıyla ilgili atölyeler gerçekleştirildi.





Bunun yanı sıra çalışanlar pilates, yoga, basketbol, koşu gibi spor aktivitelerine katıldı ve ücretsiz yağ-kas ve kan şekeri ölçümleri, şirket içi diyetisyen ve pedagojik danışmanlık gibi hizmetlerden yararlandı.





Roche Diagnostik Türkiye İnsan Kaynakları ve İletişim Direktörü Banu Gülsün, yeni dönemde de ihtiyaçlar doğrultusunda yeni programlar geliştireceklerini söylüyor. Gülsün, en son yapılan ankete göre şirkette çalışan bağlılığı oranının yüzde 88'e ulaştığını belirtiyor.





Roche İlaç, her yıl projeleri ihtiyaca göre yenilenen temalarla hayata geçiriyor. 2018 yılında tema dijital wellbeing idi. Roche İlaç İK Direktörü Mine Sadıç, "Bu yıl odaklanacağımız konu sağlıklı ilişkiler ve sosyal wellbeing olacak" diyor.





İYİ YAŞAM YARIŞMALARI
Santa Farma, bu ay itibariyle 'Harekete Geç' isimli iyi yaşam projesini başlattı. Eylül 2019'da projenin genel merkez, fabrika ve online platformda lansmanları yapıldı.





Program, fiziksel, yaşam, sosyal ilişkiler, kültür ve sanat olmak üzere dört ana başlık altında gruplanan hizmetlerden oluşuyor. Santa Farma İnsan Kaynakları Direktörü Sema Yetkiner, yıl içerisinde mobil uygulama üzerinden iyi yaşama yönelik yarışmalar düzenleyeceklerini ifade ediyor.





Nutricia Türkiye, 2013 yılında wellness uygulamalarını hayata geçirdi. Bu kapsamda ilk olarak esnek çalışma saatleri uygulaması, ofiste sağlıklı ara öğün ikramları gibi programlar organize edildi.





Bu uygulamaların olumlu etkileri de rakamlara yansıdı. İki yılda bir yapılan çalışan memnuniyeti anketine göre çalışanların bağlılık oranı yüzde 85'in üzerine çıktı. Nutricia Türkiye İnsan Kaynakları Direktörü Şehnaz Zaimoğlu, Y kuşağının iş hayatına dahil olmasıyla bu uygulamalarının giderek önem kazandığını söylüyor.





dijital dünyaya taşıdı. İş ve yaşam dengesi adına pek çok eğitimi ve önemli uygulamaları barındıran etkinlik planı, çalışanlara kendi gelişimlerini takip edebilmeleri adına fırsatlar da sunuyor.





Allianz Partners Türkiye İnsan Kaynakları Direktörü Derya Gönüllü Atacık, "Çalışanlarımıza sunduğumuz diyetisyen ve psikolojik danışma hattı fırsatlarının kullanım oranları, ilginin yüzde 90'ın üzerinde seyrettiğini gösteriyor" diyor. Şirket, önümüzdeki dönemde mindfullness konusunu gündemine aldı ve farkındalığa yönelik yeni eğitim ve etkinlikler planlıyor.





GittiGidiyor, çalışanların sağlıklı yaşamalarına katkı sunmak, stres seviyelerini düşürmek amacıyla çeşitli wellness programları sunuyor. Şirket, 2012 yılından bu yana spor salonlarıyla yaptığı anlaşmalar sonucu kurumsal indirim alıyor.





Öte yandan, çalışanların daha aktif bir hayat yaşamalarına destek olacak bir mobil uygulama hayata geçirildi. 2015'ten beri haftanın bir günü ofise diyetisyen geliyor.





GittiGidiyor Çalışan Deneyimi (İnsan Kaynakları) Direktörü Murat Yüksel, 2011 yılından bu yana çalışan destek hattı ile ücretsiz ve tamamen gizli olarak danışmanlık hizmeti sunduklarını söylüyor.





BAĞLILIK ARTIYOR
Roche, 2013 yılından bu yana her yıl eylül ayında 'İyi Yaşam Haftası' (Live Well Week) düzenliyor. Bugüne kadar sosyal yaşam ve iş yaşamı dengesi, ebeveynlik, nefes ve diyabet hakkında seminerler verildi ve sağlıklı yiyecek yapımıyla ilgili atölyeler gerçekleştirildi.





Bunun yanı sıra çalışanlar pilates, yoga, basketbol, koşu gibi spor aktivitelerine katıldı ve ücretsiz yağ-kas ve kan şekeri ölçümleri, şirket içi diyetisyen ve pedagojik danışmanlık gibi hizmetlerden yararlandı.





Roche Diagnostik Türkiye İnsan Kaynakları ve İletişim Direktörü Banu Gülsün, yeni dönemde de ihtiyaçlar doğrultusunda yeni programlar geliştireceklerini söylüyor. Gülsün, en son yapılan ankete göre şirkette çalışan bağlılığı oranının yüzde 88'e ulaştığını belirtiyor.





Roche İlaç, her yıl projeleri ihtiyaca göre yenilenen temalarla hayata geçiriyor. 2018 yılında tema dijital wellbeing idi. Roche İlaç

İK Direktörü Mine Sadıç, "Bu yıl odaklanacağımız konu sağlıklı ilişkiler ve sosyal wellbeing olacak" diyor.





İYİ YAŞAM YARIŞMALARI
Santa Farma, bu ay itibariyle 'Harekete Geç' isimli iyi yaşam projesini başlattı. Eylül 2019'da projenin genel merkez, fabrika ve online platformda lansmanları yapıldı.





Program, fiziksel, yaşam, sosyal ilişkiler, kültür ve sanat olmak üzere dört ana başlık altında gruplanan hizmetlerden oluşuyor. Santa Farma İnsan Kaynakları Direktörü Sema Yetkiner, yıl içerisinde mobil uygulama üzerinden iyi yaşama yönelik yarışmalar düzenleyeceklerini ifade ediyor.





Nutricia Türkiye, 2013 yılında wellness uygulamalarını hayata geçirdi. Bu kapsamda ilk olarak esnek çalışma saatleri uygulaması, ofiste sağlıklı ara öğün ikramları gibi programlar organize edildi.





Bu uygulamaların olumlu etkileri de rakamlara yansıdı. İki yılda bir yapılan çalışan memnuniyeti anketine göre çalışanların bağlılık oranı yüzde 85'in üzerine çıktı. Nutricia Türkiye İnsan Kaynakları Direktörü Şehnaz Zaimoğlu, Y kuşağının iş hayatına dahil olmasıyla bu uygulamalarının giderek önem kazandığını söylüyor.





ZİRVE İÇİN GERİ SAYIM BAŞLADI
Kurumsal weNbeing kavramının yerleşmesini sağlamak üzere şirketlere iyi yaşam programları sunan Actifit, 10 Ekim'de LOOP Kurumsal Wellbeing Zirvesi düzenliyor.





İnsan kaynakları profesyonellerinin olduğu zirvede 'wellbeing' kavramının şirketler açısından önemi, finansal, duygusal, çevresel, sosyal, fiziksel, mesleki, spritüel ve entelektüel açıdan ele alınacak.





YogaUni'nin kurucusu Alexis Gulliver'in Sandalye Yogası ile başlayacak zirveye, Loylogic Mutluluktan Sorumlu Başkan Yardımcısı (Chief Joy Officer) Max Hunter, Unilever Başkan Yardımcısı ve Yönetim Kurulu Üyesi Melissa Gee Kee gibi isimler katılacak.