Burger sektöründe ‘gurme’ dönemi

24 Ocak 2016
ABD ve Avrupa’dan sonra Türkiye’ye de sıçrayan ‘gurme burger’ konsepti hızla yayılıyor Birçok marka franchising yoluyla yeni girişimcileri ekosistemin içerisine katarak büyümeyi tercih ediyor.

BURCU TUVAY
btuvay@ekonomist.com.tr

Yedi şirket bu yıl 62 yeni franchise şube açmayı planlıyor. Bugüne kadar İstanbul, Ankara, İzmir gibi büyük şehirlerde büyüyen sektörün hedefinde şimdi Anadolu kentleri de var.

Tabloyu görmek için görsele tıklayın.
561
İyi bir hamburger için birkaç zincire mahkum olduğumuz günler çok geride kaldı. Son yılların fenomeni gurme burgerler, soğanı, sosu, peyniri ve köftesiyle kendisine özgü bir konseptle sunuluyor. Avrupa ve Amerika’da hızla yayılan ‘gurme hamburger’ konsepti, Türkiye’de de kendi markalarını çıkarmaya başladı.

İstanbul’dan Ankara’ya hatta Denizli’ye kadar uzanan gurme burger zincirlerinin bildiğimiz burger restoranlarından en büyük farkını, köftenin pişirilişinden içine konulan soslara kadar her şeye sizin karar vermeniz oluşturuyor. Hatta kimi markalar mutfağa girip kendi hamburgerinizi yaratmanıza da olanak sunuyor.

Artık piyasa trendleri fast food'dan hem lezzet hem de kalite olarak üstün gurme burgerciliğe yöneliyor. Kısacası burgerin de kendine ait bir damak kültürü oluşuyor. Bu markaların birçoğu franchising yoluyla büyümeyi tercih ediyor. Yeni gelişen bu pazarın daha başlarında yerini almış olan gurme burger markaları, girişimcilere uzun zaman kazanç sağlayan yatırım olanakları sunuyor. Franchise ile büyüme planı yapan mankaları araştırdık.

10 ŞUBE DAHA AÇACAK
Ohannes Burger, 2009 yılında ilk şubesini İzmir’in Bornova ilçesinde açtı. Marka, köftesini kendi reçetesiyle imal ediyor. Şirketin kurucusu Mehmet Ali Yazıcıoğlu, “Biz köftelerimize kuzu veya koyun eti eklemiyoruz, yüzde 100 yerli dana kullanıyoruz. Ekmeklerimizin tarifi Kanada'dan geliyor. Çünkü onlar hamburger ekmeğinin nasıl olması gerektiği konusunda fanatik bir ülke” diyor.

Şu an İzmir ve Manisa’da toplam yedi şube ile faaliyet gösteren firma, bu yıl İzmir dışında 10 şube açmayı planlıyor. Bir şubenin toplam yatırım maliyeti 400 bin TL civarında. Yazıcıoğlu, ciro üzerinden yüzde 4 royalty bedeli aldıklarını ve yüzde 20 kâr marjıyla çalıştıklarını söylüyor.

KÂR GARANTİSİ VERİYOR
GMT Uluslararası Yenilikçi Gıda, kırmızı et, beyaz et ve balık endüstrisi ileri işlem ürünleri için baharat karışımları ve yardımcı malzemeleri hazırlayan bir şirket.

15 yıldır bu sektörde hizmet veriyor. 2010’da zincir restoranlara ürün sağlamak amacıyla soslar, marinasyonlar, baharat karışımları, gurme ve füme et ürünlerinden oluşan bir Oıfa G-ourmet Line ürün portföyü oluşturan şirket, 2014’te bu ürünleri içeren MM&G'S Burger adında yeni bir burger restoran konseptini faaliyete geçirdi. Bu restoranlar için de franchise vermeye başladı.

MM&G'S Genel Müdürü Murat Gayberi, “Bizim için nicelikten çok nitelik önemli. Bu yüzden franchise vereceğimiz adayların lokasyon olarak gurme burgere uygun bölgeler, yaya ve araç trafiğinin yoğun olduğu yerler, AVM'ler ve büyük alışveriş merkezlerini seçmelerini bekliyoruz” diyor. Franchise şubeler için minimum yüzde 25 kâr marjı garantisi veriliyor ve aylık minimum 150 bin TL ciro hedefleniyor.

25 ŞUBEYE ÇIKACAK
Sektörün yeni markalarından BEEVES Butcher & Steakhouse, özellikle İstanbul’da yeni şubelerle büyümeyi hedefliyor. Şirket, İstanbul, Ankara ve İzmir’de toplam 12 şube ile faaliyet gösteriyor. Markanın kurucusu Cenk Sidar, tüm hayvanların şirketin kendisine ait Gebze ve Kars’ta bulunan çiftliklerinde kendisinin yazdığı özel besi sistemleriyle beslendiğini ifade ediyor. Bu yıl 25 şubeye ulaşmayı hedefleyen şirket, genellikle 100-200 metrekare aralığında mağazaları tercih ediyor.

2009 yılında İstanbul Şaşkınbakkal’da açtığı ilk şube ile gurme burger alanına giriş yapan Burger House, şu anda dört ilde 20 şubeye ulaşmış durumda. Şirket 2013 yılında HD İskender, HD Döner, Tadım Pizza, Dede Köfte ve Pidem markalarını bünyesinde bulunduran HD Group ile ortaklığa gitti. Burger House, İstanbul’da kendi şubelerini açmayı, Anadolu’da ise franchise sistemiyle büyümeyi hedefliyor.

Burger House Genel Müdürü Osman Kırık, iki yıl içerisinde 35 şubeye ulaşmayı hedeflediklerini söylüyor. Yatırım maliyeti, inşaat, dekorasyon, ekipman, mobilya dahil metrekare başına 3 bin 500 TL. Şubeler için aylık 150 bin ile 200 bin TL arasında ciro hedefleniyor. Osman Kırık, yatırımın geri dönüşünün 2-3 yılda alınabildiğini kaydediyor. Şehir merkezindeki işlek caddelere ve AVM’lere franchise veriliyor.

YURTDIŞINA AÇILIYOR
Kafe, pub, bistro olarak faaliyet gösteren bibuçuk, ‘gurme burger’ konseptiyle hızla büyüyen markalar arasında yer alıyor. bibuçuk İşletmeleri Operasyon Müdürü Cüneyt Korkmaz, Ankara, Eskişehir, Bursa ve İzmir’de olmak üzere dört franchise şube açmayı planladıklarını söylüyor. Korkmaz, bir şubenin yatırım maliyetinin metrekare başına 600 ile 700 Euro arasında değiştiği bilgisini veriyor.

Yengeç Burger markası, yeme-iç-me sektöründe 2011 yılından bu yana faaliyet gösteren, restoran-cafe hizmeti veren Matur LTD tarafından geliştirildi. Şirket bünyesinde restoran danışmanlık birimi, restoran tedarik birimleri aktif olarak restoran işletmelerine destek veriyor.

Sünger Bob çizgi filminden esinlenen küçük bir fikirle işe başlayan şirket, ilk şubesini Bursa’da açtı. Bu yıl 10 franchise restoranın daha açılması planlanıyor. Şirket aynı zamanda Almanya’da ve Çin’de de şube açılış çalışmalarını sürdürüyor.

Anahtar teslim konsepte uygun fast food mağazalarının büyüklüğü 20 m2 ile 300 m2 arasında değişiklik gösteriyor. Özellikle üniversiteye yakın ve gençlerin yoğun olduğu bölgeler tercih ediliyor. Yatı-nm maliyetleri 30 bin TL ile 200 bin TL arasında değişiyor.