Boyayı Gebze'ye taşıyıp liman işini büyüteceğiz

09 Ağustos 2017
Boyada Japon Kansai ile ortaklığa giden Polisan Holding, 113,5 milyon dolarlık bu işlemin ardından yeni yatırımları gündeme aldı. 35 milyon Euro bütçeyle Gebze’de boya fabrikası kurmak için çalışmalara başlayan şirket, şu anda Dilovası’nda yapılan üretimi buraya taşıyacak.

SİBEL ATİK
satik@ekonomist.com.tr

Polisan Holding CEO’su Erol Mizrahi, Dilovası’nda boşalacak alanda ise limancılık işini büyüteceklerini söylüyor. Boya alanında geçen yıl Japon Kansai Paint ile ortaklığa giden ve yüzde 50 hisseyi 113,5 milyon dolara satan Polisan Holding, bu satışın ardından yeni yatırım kararı aldı.

Boyanın yanı sıra kimya, liman, tarım ve gayrimenkul işlerinde faal olan grubun bu yılı 1 milyar TL ciro ile kapatmayı hedeflediğini belirten Polisan Holding CEO’su Erol Mizrahi, boyada yeni fabrika yatırımına başladıklarını söylüyor.

Ortaklıkla Dilovası’nda yer alan boya fabrikasını Gebze’de yapılacak yeni fabrikaya taşıyacaklarını belirten Mizrahi, buradan doğan alanda ise limancılık işini büyüteceklerini ifade ediyor.

Mizrahi, grubun diğer sektörlerdeki yatırım hedeflerini de Ekonomist’e anlattı.

2016 yılının zorlu atmosferinde yabancı yatırım alarak dikkat çektiniz. Bunun gruba katkısı ne oldu?
Türkiye’nin zor günlerinde gelen bu yatırım moralleri yükseltti. Biz prensipte yabancı ortaklıklara iyi bakıyoruz. Dünyanın en büyük kimya şirketlerinden Dow ile işbirliğimizin ardından Japon Kansai ile yaptığımız ortaklığın önümüzü açacağını düşünüyoruz. Bu ortaklık çok önemli çünkü Kansai dünyada ilk 10’da yer alıyor. Onların bu pazara ve üretime dönük hedefleriyle, bizim ihracat pazarlarında daha aktif olabilme hedeflerimiz örtüşüyor. Bu farklı konularda sinerji yaratmak üzerine kurulu bir ortaklık oldu. Şirketin yüzde 50’si için Japonlar 113,5 milyon dolar ödedi.

Bu kaynağı nasıl değerlendirdiniz?
Bu satıştan gelen paranın 68,5 milyon dolarını holdinge aktardık. 45 milyon doları ise boyanın sermayesine eklendi. Holding ve boyanın sermaye yapısına önemli bir katkı oldu.

Ortaklıkla nasıl bir dönüşüm yaşandı?
Şu an işlere yönelik bir müdahale söz konusu değil. Ortaklık da çok yeni. Sinerjiyi nerede sağlayacağımızı, ortak satın alma, ortak pazarlama ve yeni ülkelere açılma konularını görüşüyoruz. Kansai dünyada ilk 10’da yer alan bir şirket ve birtakım satın almalarla pozisyonlarını yükseltmeyi hedefliyorlar. Uzakdoğu’nun ardından bölgemizde de güçlenmek üzere bize yaptıkları yatırımın ardından Slovenya’da da bir satın alma yaptılar.

Ortaklığın ardından yeni yatırım gündemi var mı?
Bizim zaten yeni bir boya fabrikası kurmak için yatırım planımız vardı. Çünkü uzun zamandır bir kapasite sorunu yaşıyoruz. Gebze’de bulunan arazimizde bir boya fabrikası kurmayı planlıyorduk. Japonlarla bu işe hız verdik. Dilovası’ndaki mevcut fabrikamızda kapasitemiz 180 bin ton. Fakat burada üç vardiya olarak her gün tam kapasite çalışılıyor. Yeni fabrikamızda ise tek vardiyada 180 bin ton üretim yapılacak.

Bu yatırım şu an ne aşamada ve bütçesi nedir?
Yatırım için çalışmaların başladığı bu fabrika, arazi dışında 35 milyon Euro’luk bir bütçeyle hayata geçecek. 142 dönümlük arazimizin 90 dönümü bu fabrika için kullanılacak. 50 dönüm ise ilerideki projeler için muhafaza edilecek. Bu fabrika ile önce kapasite sorununu çözeceğiz. Full otomasyon ile daha ekonomik maliyetlerle üretim imkanı olacak.

Mevcut fabrikanın taşınmasıyla, Dilovası’ndaki arazide nasıl bir dönüşüm olacak?
Dilovası’ndaki arazimiz 350 bin metrekare. Yanındaki 30 dönümlük araziyi de aldık. Dilovası arazisi içinde fabrikanın dışında bir de limanımız Poliport var. Limancılıkta büyüme hedefimiz bulunuyor. Bugüne dek limancılığa 250 milyon dolarlık yatırım yapıldı. Burada yatırımlara devam etmek istiyoruz. O nedenle arkadaki arazinin boşaltılması gerekiyor. Neticede boya fabrikasını başka yerde yapabiliriz ama limanı başka yere taşıma şansı yok. Öte yandan kimyada reçinelerin limanda olması önemli olduğu için bu fabrika orada kalacak.

Limancılıkta nasıl bir gündemle ilerliyorsunuz?
Limanda likit kimyasal depolama, kuruyük elleçlemesi ve antrepo işletmeciliği yapıyoruz. Uluslararası şirketlere hizmet verdiğimiz likit kimyasalda çok fazla rakibimiz yok. Buranın 200 bin metreküplük kapasitesine ek yapılacak. Yeni tanklar yapılıyor ve 15 milyon dolarlık bir yatırım daha yapılmış olacak. Boşalan yerlere de yeni tanklar yapılacak.

Yeni yatırımla limanda nasıl gelir artışı olur?
Şu an 30 milyon dolar olan cirosu 80 milyon civarına gidecek. Bizim için ana konulardan ve en önemli varlıklardan biri. O nedenle burada yeni girişimlerle gelirlerimizi ikiye katlayacağız. Yeni rıhtım inşaatı başlayacak. İki iskelemizin de uzatılması gündemi var. Bu yatırımlar önümüzdeki yıl yapılacak.

Holding gelir dağılımında nasıl bir değişim öngörüyorsunuz? Bu yıl büyüme hedefiniz nedir?
Gelirlerde yüzde 30 büyüme hedefliyoruz. Konsolide olarak ciromuz 1 miyar TL’nin üstünde olacak. Boya bu cironun yüzde 44’ünü sağlarken, kimya yüzde 35, liman yüzde 11 pay alacak. Geri kalan yüzde 10 ise tarım ve gayrimenkul gibi işlerden gelecek.

Grubun 2013 yılında Yunanistan’da yaptığı satın almada son durum nedir?
8 milyon Euro’ya aldığımız Yunanistan’daki fabrika iyi bir fırsattı. Yunanistan’ın krizde olduğu süreçte bu yatırımı yaptık. 80 bin ton üretim kapasiteli fabrikanın cirosu 70 milyon Euro. Bugün bu fabrikayı baştan kursanız 80 milyon Euro eder. Fabrika bu yıl net kâr üretmeye başladı. Coca Cola en büyük müşterimiz. İtalya, Sırbistan gibi ülkelere ihracat yapıyor.