Bilişim şirketleri global çıkışta hızlandı

27 Şubat 2019
Son dönemde bilişim sektöründe hisselerini yabancı yatırımcılara satarak global çıkış yapan şirketler dikkat çekiyor. Geçen yıl 23 bilişim şirketi yabancı satın alma ve birleşmelere imza attı. Bu yatırımlarla daha fazla şirketin yurtdışına açılması bekleniyor.

GÖZDE YENİOVA
gyeniova@ekonomist.com.tr

Bilişim, oyun ve e-ticaret alanında geçen yıl önemli satın almalar yaşandı. Burada hisselerini tamamen küresel bir şirkete satarak global exit (çıkış) yapanlar özellikle dikkat çekti. Bu açıdan ilk sırada Alibaba'nın Trendyol'un yüzde 75'lik hissesini 728 milyon dolara satın alması yer alıyor.

Tabloyu görmek için görsele tıklayın.



İkinci sırada ABD'li Atlassian Grup'un yazılım şirketi OpsGenie'yi 295 milyon dolara satın alması bulunuyor. Üçüncü sırada ise ABD'li Zynga'nın oyun şirketi Gram Games'i 250 milyon dolara satın alması var.

200 milyon doların üzerindeki bu satın almaların yanı sıra daha düşük montanlı satın almalar da bulunuyor. Örneğin İsveçli Cyber Security şirketi İnfonet Bilgi Teknolojileri'ni 14 milyon dolara satın aldı. WiseTech Global ise yazılım şirketi Ulukom'u 6 milyon dolara bünyesine kattı.

MİCROSOFT SATIN ALDI
Bilişim sektörü 2019 yılına da şirket satışlarıyla başladı. Yılın ilk ayında, Microsoft, Türkiye'de kurulu açık kaynak yazılım şirketi Citus Data'yı satın aldı. 2011 yılında kurulan Citus Data sadece Türkiye'de faaliyet göstermiyor, aynı zamanda San Francisco'da 40 çalışanın bulunduğu bir ofisi de var.

Microsoft Türkiye Ülke Müdürü Murat Kansu, bu konuyla ilgili olarak şunları söylüyor: "Türkiye'nin yazılım pazarında bir dünya oyuncusu olması için attığımız adımlara bugün bir yenisini ekledik. Türkiye'ye duyduğumuz inancın bir göstergesi olarak, Türk girişimcilerin kurduğu yazılım şirketi Citus
Data'yı bünyemize katmanın mutluluğunu ve gururunu yaşıyoruz."

POTANSİYEL YÜKSEK
Tüm bu gelişmeler, bu alanda satın alma ve yatırımların süreceğini gösteriyor. Satın alınan şirketlerin son yıllarda özellikle büyüdükleri ve global alanda genişleme potansiyeli olduğu görülüyor.

Örneğin, ABD'li Sequioa Capital'den 11 milyon dolar yatırım alan İnsider, geçen üç yılda her yıl ortalama olarak yüzde 150 büyüdü. Şirket, 2019'da Asya Pasifik sonrası büyük bir pazar olan Amerika'ya girme hedefi olduğu için yüzde 180 oranında bir büyüme hedefliyor.

Bugüne kadar 14 milyon dolarlık yatırım alan İnsider, gelen yatırımları satış ekiplerini genişleterek daha büyük pazarlara kendi teknolojisini götürmek ve özellikle makine öğrenimi ile yapay zeka gibi teknolojilerde kendisini geliştirmek için kullanacak. Ayrıca daha fazla yazılımcı alarak yurtdışında yazılım ofisleri kurmayı da hedefliyor.

İnsider CEO'su Hande Çilingir, Insider'a yatırımcıların ilgisinin yüksek olmasını, aralarında Japonya ve Güney Kore gibi büyük pazarların da olduğu, 19 farklı ülkeden gelirlerinin olmasına bağlıyor. Insider'ın toplam gelirlerinin yüzde 80'i yurtdışından geliyor. Çilingir, "Avrupa'da özellikle İngiltere gibi gelişmiş pazarlardaki penetrasyonumuz da yüksek" diyor.

FARKLI PAZARLAR
Sosyal medya üzerinden yapılan alışverişlerde alıcı ve satıcının bir mesajlaşma uygulamasını kullanarak oluşturulan linkle alışveriş yapabilmesini sağlayan bir ödeme platformu olan Paym.es de geçen yıl Suudi Arabistanlı risk sermaye fonu DAAL ve StartersHub'dan 180 bin dolarlık yatırım aldı. Şirket, şu anda aylık bazda yüzde 145 büyüyor.

Paym.es Kurucu Ortağı Sabrican Zaim, DAAL'dan aldıkları yatırımın kendilerini global pazarlara ve özellikle MENA bölgesine açılmaya teşvik ettiğini ifade ediyor. Şirket şu anda Bahreyn ofisini açmak için çalışmalar yapıyor. Zaim, "Sosyal ticarette sepet ortalamaları bu bölgelerde oldukça yüksek, dolayısıyla yatırımcılar da bu potansiyeli görerek şirketimize yoğun bir ilgi gösterdi" diye konuşuyor.

BERKAY MOLLAMUSTAFAOĞLU OPSGENIE GENEL MÜDÜRÜ
“HIZLI BÜYÜMEMİZ DİKKAT ÇEKTİ”
“Şirketimiz Atlassian tarafından alınmadan önceki üç yıl içerisinde 13 katın üzerinde büyüme göstermişti. Satış öncesinde Battery Ventures’dan toplam 10 milyon dolar yatırım almıştık.

Satın almada, sektörümüzde çok hızlı bir şekilde büyüme göstermemiz ve çok yüksek performansı olan bir ürün geliştirme ekibimizin olması etkili oldu.
Atlassian, IT pazarının önde gelen firmalarından biri olmayı hedefliyor.

Bu stratejik hedefin bir parçası olarak da Opsgenie’yi satın alarak pazara hızlı bir şekilde girmiş oldu. Önümüzdeki yıllarda hem yeni ürünlerle hem de satın almalarla bu pazarda ilerlemeye devam etmeyi planlıyoruz. Ankara’da 85 kişiyiz. Bu yılın ilk altı ayında işe 20 kişi daha almayı düşünüyoruz. İstihdamı artırarak büyüyeceğiz.”