AYŞEGÜL SAKARYA PEHLİVAN
asakarya@ekonomist.com.tr
Bursa'da 1976 yılında soba ve otomotiv sanayine kalıp üretmek için kuruluyor Beyçelik... Faik Çelik'in temellerini attığı şirket, 1983 yılında otomotiv yan sanayine kalıp ile birlikte seri parça imalatına başlıyor.1993 yılında Beyçelik Otomotiv kuruluyor.
Tofaş, Ford gibi dev şirketlere üretim yapan şirket, 1997 yılında ürün yelpazesine panel radyatör üretimini ekliyor. 2006 yılında şirketleri tek bir çatı altında toplamak için holding kuruluyor.
Kuruluştan sonra yeni sektörlere girmeye başlayan Beyçelik için kritik dönemeçlerden biri 2007 yılı oldu. Dünyanın en büyüklerinden İspanyol Gestamp ile ortaklığa imza atan ve yüzde 50-50 ortaklığın ardından Beyçelik Gestamp adını alan şirket, böylece dünya devinin üretim ağına dahil oluyor.
Bugün Beyçelik, 561 milyon dolarlık cirosuyla otomotiv, enerji, ısıtma-soğutma ve turizm sektöründe faaliyet gösteren dev bir holding haline gelmiş durumda.
Enerjiye 100 milyon dŞirketin başında ikinci kuşak temsilcisi Baran Çelik yer alıyor. Bursa'dan yola çıkan Beyçelik Holding, önümüzdeki dönemde hem yurtiçinde hem yurtdışında yeni yatırımlara imza atmaya hazırlanıyor. Beyçelik Holding Yönetim Kurulu Başkan Yardımcısı ve CEO'su Baran Çelik, 2018 yılında yüzde 25'lik bir büyüme hedeflediklerini söylüyor.
35 MİLYON EURO YATIRIM YAPTI
Holding, otomotiv endüstrisi ağırlıklı bir üretim yapıyor. Üretiminin çoğunluğunu Avrupa'ya ihraç ediyor. Avrupa'daki canlılığın kendilerini olumlu etkilediğini söyleyen Baran Çelik, "Otomotiv endüstrisi 2017 yılında 28,5 milyar dolar ihracat yaptı.
Bu da tarihi bir rekor sayılır, geçtiğimiz yıla oranla çok yüksek bir büyüme var. İç pazarda gerileme olsa da ihracat büyük bir yol kat etti, 2017 yılı otomotiv endüstrisi için iyi bir yıl oldu" diyor.
Bu büyüme ivmesi Beyçelik'in otomotivde yeni yatırıma yönlenmesini sağlıyor. Otomotiv sektöründe üretim kapasitesini geliştirmek için toplamda 35 milyon Euro yatırımla yeni bir tesis kurdu. Bu tesis, Toyota ve Ford için özel şasi parçaları üretimi yapacak.
Otomotiv sektöründe faaliyet gösteren Beyçelik Gestamp'ın Gebze TAYSAD OSB'de bir fabrikası olduğunu söyleyen Baran Çelik şunları söylüyor: "Burada Ford Türkiye ve Avrupa fabrikalarına, özel bir imalat diyebileceğimiz şasi parçaları üretiliyordu. Yeni aldığımız işlerle birlikte orası yeterli gelmemeye başladı. Dolayısıyla yeni bir yatırıma girdik. Aralık 2017 yılından itibaren faaliyete geçti. Tam kapasite üretime ise 2018 yılının ikinci yarısında geçilecek."
YENİ İSTİHDAM
Yeni üretim tesisi ile birlikte 250 olan çalışan sayısı 600'e ulaştı. Yeni yatırımların etkisiyle istihdamdaki artış önümüzdeki dönemde devam edecek. Toplamda 4 bin 400 çalışanı olan holding, 2018 yılında istihdamda yüzde 10'luk artış hedefliyor.
Holding, globalleşme hedefleri doğrultusunda 2017'de otomotivde ilk yurtdışı yatırımını Romanya'da yaptı. Piteşti'de, presli ve kaynaklı sac parça ve komponent üretimi yapan bir tesisin çoğunluk hissesini satın alarak Romanya pazarına giren şirket, burada kapasite artışı için yeni yatırıma hazırlanıyor. Baran Çelik, buraya 10 milyon Euro'luk bir yatırım hedeflediklerini söylüyor.
WARMHAUS'LA MARKALAŞIYOR
Şirketin odaklandığı diğer bir alan ise kombi, radyatör ve duvar tipi yoğuşmalı kazan üretimi. Bursa Nilüfer Organize Sanayi Bölgesi'nde 27 bin 500 metrekarelik radyatör ve 8 bin metrekarelik kombi üretim yapan şirket, son üç yıldır "Warmhaus" ismiyle markalaşmaya yatırım yapıyor.
Toplam satışın yüzde 45'i yurtdışına, yüzde 55'i ise yurtiçine gerçekleşiyor. 2017 yılında servis ağına yönelik alt yapı yatırımlarına odaklanan şirket, 2018 yılında ise yeni ürünleri piyasaya sürecek. Nisan 2018'de duvar tipi yoğuşmalı kazanların pazara sürülmesi planlanıyor. Radyatör alanında Türkiye'nin en büyük dördüncü üreticisi olduklarını söyleyen Baran Çelik, önümüzdeki yıllarda kombi ve kazanda da benzer bir başarı yakalamayı hedeflediklerini vurguluyor.
YURTDIŞINA AÇILACAK
Warmhaus markasının hedefleri Türkiye ile sınırlı değil. İngiltere'de bir satış ofisi açan şirket, önümüzdeki dönemde Almanya ve Çin'de de bir ofis açmayı planlıyor. Çin ofisi için pazar araştırmaları sonuçlanmış durumda. 2018 yılının ikinci çeyreğinde Çin ofisinin faaliyete geçirilmesi planlanıyor.
Yurtdışında globalleşme stratejisi çerçevesinde Turquality desteği kapsamına girmek üzere gerekli çalışmaları başlatan şirket, 2018 yılının ilk yarısında Turquality marka programına girmesinin ardından büyümesine hız kazandıracak. Türkiye'de yüzde 20'lik pazar payı hedeflediklerini söyleyen Baran Çelik, sözlerine şöyle devam ediyor:
"Bundan önceki yatırımlarımızla 2018 yılında bir büyümemiz olacak ama esas büyümeyi 2019 ve 2020 yılında sağlayacağız. Yüzde 20'lik pazar payı Türkiye için iyi bir hedef ama esas önemli olan konu ise şu an yüzde 45'lerde olan ihracat oranımızı yüzde 60-70'lere çıkarmayı istiyoruz."
Son yapılan yatırımların da etkisiyle Warm-haus'un cirosunu 2017 yılında yüzde 70 artıran şirket, 2018 yılında da yüzde 74'lük büyüme hedefliyor.
ENERJİYE 100 MİLYON DOLAR YATIRACAK
Beyçelik Holding Bandırma'da rüzgar türbini kulesi üretiyor. Yine rüzgar enerjisinde 116,5 MW'lik yatırımı olan şirket, iki yıllık süreçte rakamı 188 MW'ye ulaştırmayı hedefliyor. Bu yıl 45 MW'lik lisans aldıklarını söyleyen Çelik, "Elimizde de 27 MW'lik önceki projelerin kapasite artışları vardı. Yeni lisanlar ve kapasite artışıyla 72 MW'lik toplam yatırım, iki yılda 100 milyon dolara mal olacak" diyor. Şirket, enerji alanında da yurtdışına yatırım planlıyor. Çelik, İspanyol ortakları Gestamp'ın aracılığıyla Doğu Avrupa ve Ukrayna'nın içinde bulunduğu bölgede proje çalışmaları yaptıklarını söylüyor.