SİBEL ATİK
satik@ekonomist.com.tr
Nafi Güral Ailesi bünyesinde, porselen, seramik, makine, otelcilik ve ambalaj sektörlerinde faaliyet gösteren NG Grubu, AVM yatırımcısı oluyor. Grup, Sapanca’dan Antalya’ya uzanan güzergahta yol üstünde yer alan arazilerinde alışveriş merkezlerini hayata geçirmek üzere ilk adımı Sapanca’dan attı.
NG Hotels İcra Kurulu Başkanı Hediye Güral Gür, bu yatırımlarla yol üstü, keyifli noktalar oluşturacaklarını ve ilk etapta üç noktada yer alacaklarını söylüyor. Öte yandan grubun sanayi alanında darbe girişiminin hemen ardından yatırım kararı aldığını da belirten Gür, önümüzdeki üç yılda otelcilik, sanayi ve AVM’lere 700 milyon TL’lik yatırım yapacaklarını ifade ediyor.
NG Grubu olarak seramikte darbe girişiminin hemen ardından bir yatırım kararı aldınız. Bu yatırımda son durum nedir?
15 Temmuz, psikolojik, ekonomik ve politik anlamda hepimiz için bir dönüm noktası oldu. Ülkemizi derinden etkileyen bir geceydi. Bu zorlu süreçte 16 Temmuz akşamında babam Nafi Güral da bir yatırım sözü verdi. Çünkü ekonomik anlamda çarkların dönmesi gerekiyordu. Dolayısıyla karar o gün alındı ve hızlıca makineleri satın alacağımız İtalya’daki iş ortaklarımızla iletişime geçildi. Hemen ertesinde Bakan Veysel Eroğlu bu yatırım kararından duydukları memnuniyeti dile getirdi. Konu başbakanımıza da iletilmiş ve kendileri bu konuda iş adamlarının gösterdiği hassasiyete teşekkür edip, moral anlamında destek olmak istediklerini söylemiş. Şimdi temel atmak üzere çalışmalarımızı sürdürüyor.
Temel atma töreni için bir tarih belirlendi mi?
Bize 8 Eylül için tarih verildi ve hep beraber temeli atılacak. Veysel Eroğlu katılacak, Başbakan Binali Yıl-dırım’ın katılmak istediğini ve moral anlamında yanımızda olacaklarını biliyoruz. Fakat gündem hızlı değişiyor net bir şey söylemek doğru olmaz.
Yatırım bütçesi ne olacak? Nasıl bir finansmanla ilerleyecek?
Kütahya OSB’de yer alacak fabrikamızda yer ve duvar seramiği üretilecek. Neticede 325 kişilik istihdam sağlayacak bir yatırım. Birkaç etapta yapılacak bu yatırımın ilk etabı için 150 milyon TL’lik harcama öngörülüyor. Bunun finansmanı konusunda da çalışmalar yürütülüyor.
Gruba bağlı şirket sayısı ve ulaşılan ciro nedir?
Amiral gemimiz porselen ve seramiğin yanı sıra otelcilik, makine ve ambalaj sektörlerinde de faaliyet gösteriyoruz. Bir de inşaat şirketimiz var. Toplamda 4 bin 500 kişiye istihdam sağlayan grubumuzun Kütahya Porselen hariç cirosu 700 milyon TL civarında. Önümüzdeki üç yıllık süreçte de otel, AVM ve sanayi alanında yaklaşık 700 milyon TL’lik yatırım gündemimiz var.
AVM yatırımcılığında şu an gündeminiz nasıl ilerliyor?
Yaklaşık iki yıl önce Sapanca’da otoban üstündeki arazimizde 17 bin metrekarelik alanda “Bedesten” markasıyla bir AVM yatırımımız başladı. İki ay sonra tamamlanmış olacak. Bunu başka bir iş olarak konumlandırdık ve yol üstü küçük alışveriş merkezlerine yönelik yatırımlarımızı sürdürmeyi planlıyoruz. Şu an kiralamalar için görüşmeler yürütülüyor. Hatta çocuk katları için ailemizin çocukları işi üstlenmiş durumda.Yaklaşık 30 milyon dolarlık bir yatırımla hayata geçecek Sapanca’daki Bedesten AVM’nin ardından Bozüyük ve Antalya civarında iki AVM daha açacağız.
Grubun önemli iş alanlarından biri olan turizmde yaşanan gelir kayıpları sizi nasıl etkiledi?
Turizm işinde bu yaşanan her halde dipti ve artık yukarı doğru çıkılması lazım diye düşünüyoruz. Turizm güneyden ibaret değil. Dolayısıyla Rusya ile ilişkilerin düzelmesi şehir otelciliğini ve kongre turizmini pek etkilemez. Özellikle kongre işlerinde önceden planlanan işlere bakıldığında bu yıl kayıp. 2017 için de ciddi iptaller var. Kongre turizminde kısa bir süre öncesine kadar İstanbul çok ciddi bir ivme kazandı ve dünyadaki ilk altı destinasyon arasına girdi. Fakat terör olayları ve yaşanan süreç kongre turizmini çok ciddi etkiledi. Bu noktada öncelikle algının düzelmesi gerekiyor. Yatırımcılara, kanaat önderlerine ve bakanlığa çok iş düşüyor.
Sizde nasıl etki söz konusu?
Tatil keyif işidir. Hal böyleyken yabancı ziyaretçideki düşüş 54 ayrı sektörü etkiliyor. Şu an giderlerden kısılıyor. Böyle devam ederse istihdamda düşüşlerin sürmesiyle sosyal sıkıntılar da doğabilir. Umarız olay buralara gelmeden iş çözülür. Biz İstanbul kadar ciddi bir gerileme hissetmedik. Fakat gecikmeli gelse de biz de sıkıntı yaşıyoruz.
Doluluk oranı nedir?
Patlamalara en alışkın Araplar bile korkup gelmiyorlar. Bizim yüzde 85 Türk misafirlerimiz, yüzde 15 ise sanayi bölgelerine gelen yabancı konuklar, Körfez ülkelerinin misafirlerinden oluşan bir yelpazemiz var. Doluluk oranı yüzde 60’larda.
Bütçelerde revizyon nasıl oldu?
Her şirket gibi gider bütçelerinde harcamaları kıstık. Hizmetten ödün vermemek adına ciddi efor sarf ediliyor. Geceleme bütçelerinde sapmalar oluyor. 16 Temmuz sabahı çok iptal oldu. Bir de izinlere gelen iptaller etkiledi. Ne kadar süreceğini bilmediğimiz bir süreçten söz ediyoruz. Önünü göremediği için toplantısını iptal eden şirketler var. Mevcudu korumak istiyoruz.
Güneşli’de devam eden bir otel ve rezidans projeniz var. Havalimanı giderken bir de bu tür sıkıntılarla orada yeni bir karar gündem de mi?
Biz o bölgeye havalimanına güvenerek girmedik. Neticede dört yıldır proje üzerine çalışıyoruz. Marriott’un mimari ekibiyle ortak çalışmalar yürütüyoruz. Biz iş için gelenleri hedef alıyoruz, toplantı işlerine odaklanıyoruz. Bir de baktığınızda yeni havalimanına en yakın oteller bölgesi de Basın Ekspres olacak. Arada 30 km var.
Ortağınız Marriott Grubu geri adım atmayı düşünüyor mu?
Yaşanan darbe girişiminin ardından yurtdışından nasıl göründüğümüzü sormak istedik. Aldığımız geri dönüş Marriott’un Türkiye’nin notunu düşürmediği yönünde oldu. Planlarını değiştirmemişler ve yatırım yapılabilir ülke olarak görüyorlar. Hatta grup başkanlarının Türkiye’yi eylül ayında ziyaret etmesi bekleniyor. Biz de birebir görüşmek istiyoruz. Bu yatırımdan vazgeçme niyetimiz yok. 500 milyon TL’ye mal olacak bu projeyi 2019’da bitirmeyi hedefliyoruz.