ÖZLEM BAY YILMAZ obay@ekonomist.com.tr
Şubat 2021 tarihli sayıdan
Temelleri 1982 yılında Balıkesir'de Hüseyin Tellioğlu tarafından atılan Tellioğlu Şirketler Grubu, o yıllarda zahirecilik ve gıda ticareti yapıyordu. Sonra ikinci kuşaktan Servet Tellioğlu'nun un üretimine ilgi duyması ile gıda sanayi alanına un üretimiyle giriş yapıldı. Kurulduğunda 100 ton kapasiteli olan fabrika, bugün gelinen noktada 10 kat büyüklüğe ulaşmış durumda.
Un fabrikasının hemen ardından yem fabrikası, lisanslı depoculuk ve soğuk hava depoculuğu, çeşitli unlu mamul üretimi, restoran ve dinlenme tesisi gibi yatırımları da hayata geçiren aile, 10 kişilik kadro ile başladığı faaliyetlerini bugün 250 kişilik bir ekiple sürdürüyor.
40 ÜLKEYE İHRACAT
Tellioğlu Un'un 50'den fazla sürekli üretimde olduğu ürünü mevcut. Şirket, üretimin yüzde 25'ini ihraç ediyor.
40'tan fazla ülkeye ihracat yapan şirket, her ülkenin kendine özgü ekmekleri ve unlu mamulleri için un üretebilme kabiliyetine sahip. Dolayısıyla standart ürünler haricinde her müşteri için ayrı ürün de üretebiliyor. Örneğin;
Asya ülkeleri için noodle unu, organik sertifikalı un gibi ürünler çalışıyorken; Afrika pazarı için Fransız bageti unu, Körfez ülkeleri için baklavalık un yapabiliyor. Şirket, ihracat yaptığı ülke sayısını 2021 yılında 40'tan 45'e çıkarmayı planlıyor.
Öte yandan iç pazarda da yeni bir ürün üretecek olan şirketler için Tellioğlu çok önemli bir marka. Son dönemde İtalyan tipi pizzalar için ürettiği pizza unu ve el açması makarnalar için ince irmik rağbet görüyor. Yem fabrikasında da büyükbaş, küçükbaş ve kanatlı yemleri olarak farklı kategorilerde ürünler bulunuyor.
Balıkesir ve çevresinin özellikle hayvancılık sektörü açısından önemli bir bölge olduğuna değinen Buse Tellioğlu, "O nedenle markamız çok tercih ediliyor. Bunun en önemli sebebi, kaliteli üretim yapmamız. Süt yemlerinde ve besi yemlerinde, edindiğimiz kaliteli hammaddeler ile üretim yapıyoruz. Müşterilerimizin, çiftlik sahiplerinin, kooperatiflerimizin verimliliğinin arttığı bilgisini alıyoruz" diyor.
AR-GE VE İNOVASYONA ÖNEM VERİYOR
Şirket her yıl cirosunun yüzde 2'sini AR-GE ve inovasyona ayırıyor. En son pandemiden önce, Türkiye İhracatçılar Meclisi (TİM) tarafından yürütülen, katma değerli ihracatın artırılması amacıyla AR-GE, inovasyon, tasarım ve markalaşma çalışmalarına odaklanmış İnoSuit - İnovasyon Odaklı Mentorluk Programı'nda yer aldıklarını söyleyen Buse Tellioğlu, "Bir yıldan fazla süren bu çalışmanın çok verimli olduğunu gördük ve her yıl sektörümüzle ilgili bu tür çalışmalara katılıyoruz" diyor.
PERAKENDEYE YÖNELECEK
Tellioğlu fabrikaları, Balıkesir'de 122 dönüm arazi üzerine kurulu entegre bir tesis. Yurti-çinde bayiler ve toptancı kanallarına ek olarak, kooperatifler, büyük unlu mamul üreticileri, restoran zincirleri gibi geniş bir satış kanalına sahip olan şirketin, ihracatta da farklı tipte müşterileri bulunuyor. 2009 yılından bu yana ihracat yaptıklarını dile getiren Buse Tellioğlu, şunları anlatıyor: "Yurtiçi ve yurtdışında bulunan fuarlar ve danışmanlar aracılığıyla her yıl birçok müşteri ediniyoruz.
Her geçen yıl ihracat çalışmalarımızı artırıyoruz. Şu anda pandemi nedeniyle yurtdışı gezilerimiz askıya alınsa da e-posta yoluyla ve numuneleşme süreciyle yeni müşteriler kazanmaya devam ediyoruz." Önümüzdeki yıllarda da ihracat ve perakende sektörünün ağırlık vermek istedikleri kanallar arasında olduğunu beliten Buse Tellioğlu, ayrıca bu dönem Güney Amerika ve Asya pazarlarında daha fazla yer almayı istediklerini kaydediyor.
10 MİLYON DOLARLIK YATIRIM
Makine, altyapı, yazılım gibi alanlarda yatırımlarını sürdüren şirket, son dönemde güneş enerjisi yatırımları ile birlikte yaklaşık 10 milyon dolarlık yatırım gerçekleştirdi. 2020 yılı itibarıyla karbon salınımını en aza indirmek hedefiyle elektrik enerjilerini güneşten sağlamaya başladıklarını ve daha yeşil bir fabrika olduklarını ifade eden Buse Tellioğlu, şunları söylüyor: "Gıda sektörü her zaman var olan ve var olacak bir sektör.
Özellikle de bulunduğumuz iş kolunda devamlılık söz konusu. Bilindiği üzere Türkiye, un ihracatında dünya birincisi. Sektörde 500 şirket faaliyet gösteriyor ve bunların yaklaşık yüzde 15'i aynı zamanda ihracat yapıyor.
Şirket olarak biz de Türkiye'nin en büyük un fabrikalarından biriyiz ve pazar payımızı her yıl artırmayı hedefliyoruz. Aynı şekilde yem üretiminde Balıkesir ve çevresinin et, süt ve peynir gibi sektörlerde yer alıyor oluşu, satış hacmimiz için oldukça önemli."
ORGANİK MAKARNA
Tellioğlu Şirketler Grubu, ' 'Bonatelli' markasıyla organik makarna da üretiyor. Sertifikalı hammaddeler ile sebzeli, proteinli ve bakliyatlı gibi bir çok çeşit makarna geliştiren şirket, iki yılda makarna pazarında iyi bir konuma geldi.
Sporculara, beslenmesine önem verenlere ve diyetine dikkat edenlere farklı çeşitlerde ürünler sunduklarını dile getiren Buse Tellioğlu, "Aynı zamanda vegan beslenenlere ve bebeklere özel ürünlerimiz de satış kanallarında çok beğenildi.
Bonatelli organik makarnalarımız gurme marketlerde ve e-ticaret sitelerinde satışta'' diyor. Henüz iki yaşında olan marka ile bugüne kadar Hong Kong, Dubai ve Katar'a ihracat gerçekleştiren şirketin 2021 hedefi, en az 10 ülkeye ihracat yapmak ve çeşitleri artırmak.
ÜÇ KARDEŞ DE YÖNETİMDE
Bir aile şirketi olan Tellioğlu Şirketler Grubu'nda yönetim kurulu başkanlığını Servet Tellioğlu yürütüyor. İkinci kuşak yönetim kurulu üyesi Buse Tellioğlu, ihracat ve satış sorumlusu olarak görev yapıyor.
Diğer ikinci kuşak temsilcilerinden Mert Tellioğlu finans, Yiğit Tellioğlu ise hammadde, satın alma ve ithalat kanalında çalışıyor. Uç kardeş de Koç Üniversitesi İktisadi İdari Bilimler Fakültesi mezunu. Farklı iş tecrübelerinden sonra aile şirketlerinde çalışmaya başlamışlar.