SİBEL ATİK
satik@ekonomist.com.tr
Fiba Grubu, alışveriş merkezleri (AVM) ve ofis yatırımlarını kapsayan ticari gayrimenkulde yeni bir vizyonla ilerleme kararı aldı. Bugüne dek portföyündeki ticari gayrimenkulleri kendisi yapan ve işleten Fiba Grubu, bu alanda başka alışveriş merkezlerini de yönetmeye veya satın almaya talip oldu. Şu anda yurtiçinde ve yurt-dışında toplam sekiz AVM’si olan grup, kısa vadede yapacağı satın almalarla bu sayıyı ikiye katlamayı planlıyor.
Fiba Ticari Gayrimenkul Yatırımları CEO’su ve yönetim kurulu üyesi Yurdaer Kahraman, grubun elindeki gayrimenkullerin değerinin 2 milyar doları aştığını söylüyor. Mevcut AVM’lerdeki kira gelirlerinin yaklaşık 100 milyon dolar olduğunu kaydeden Kahraman, grubun gayrimenkul sektörüne yönelik hedeflerini anlattı.
Fiba Grubu ve Özyeğin Ailesi’nin gayrimenkul sektörüne yönelik bakış açıları ve beklentileri nedir?
Gayrimenkul sektöründe son üç yıllık süreçte özellikle ticari gayrimenkul bölümünü daha geliştirdik. Mimari, tasarım, pazarlama, yönetim gibi bölümlerimizi güçlendirerek bu yönde büyüme niyetimizi ortaya koyduk. Tabii ki ailenin de bu sektöre yönelik hedefleri ve destekleri büyük.
Fiba Grubu’nun gayrimenkul sektöründeki portföyünden söz eder misiniz?
Bu alanda sekiz AVM, rezidans ve ofis binaları olmak üzere toplamda 530 bin metrekareyi aşan bir büyüklüğümüz var. Grubun 18,1 milyar dolarlık büyüklüğünün içinde gayrimenkul varlıklarının 2,3 milyar dolarlık payı bulunuyor. Bu pay yeni yatırımlarla büyümeye devam ediyor. Romanya Bükreş’te iki, Çin’de ve Moldova’da birer AVM’miz bulunuyor. Yurtiçinde ise Gaziantep, Konya, Adana ve İstanbul Kartal’da M1 AVM’lerimiz var.
Buradaki kira geliri ne kadar?
Aşağı yukarı 100 milyon dolarlık bir gelirimiz var.
Peki mevcut portföye yeni adresler eklenir mi?
Kesinlikle eklenecek. Fakat bu süreçte yeni yatırımların yanı sıra mevcut AVM’lerimizi de gelecekteki rakiplerine hazırladık. En son Adana M1’de bir yenileme yatırımına gittik. Metro Properties ve Fiba’nın ortak yatırımı olan M1 Adana Alışveriş Mer-kezi'nin büyüme ve yenilenmesi çalışmalarına başladık. 90 bin metrekare kiralanabilir alanda 105 olan mağaza sayısını 170'e çıkaracak bu açılım 2017 yılının ilk yarısında tamamlanmış olacak. Bu bakış açısıyla Konya’daki AVM’de de bir yeniliğe gideceğimizi söyleyebilirim.
Yenileme ve yeni yatırımlar için 2016 yılı bütçeniz nedir? Toplamda ne kadarlık bir yatırım planlıyorsunuz?
Mevcut gayrimenkullerimize yaptığımız yatırımları hesaba katarak söylemek gerekirse, bu yıl Adana ve Gaziantep yatırımlarımızın yenilenmesine 25 milyon Euro’luk bir harcama yapacağız. Yeni AVM yatırımları olursa bu rakam daha da büyüyecektir.
Yurtdışında yatırım konusunda yeni girişimleriniz olacak mı?
Romanya Bükreş’te önemli yatırımlar gerçekleştirdik. Bucuresti Mall AVM’nin yanı sıra ofis ve rezidans yatırımlarımız var. Hatta eylül ayında AVM’nin yanında ofis-rezidans projemiz başlıyor.
Bükreş’te 35 bin metrekarelik bir alanda Metropol ofis yatırımımız devreye giriyor. Bu haliyle Romanya’daki en büyük inşaat şirketi ve en büyük Türk yatırımcıyız diyebiliriz. Yine Moldova’daki MallDova AVM ve Çin’deki Star Mall AVM’mizde de önemli girişimlerimiz sürüyor. Çin’deki yatırımımızda bir renovasyo-na gidildi. Bu AVM’de yüzde 98 doluluk oranıyla, günlük 65 bin ziyaretçimiz var.
Çin’de çok fazla AVM olan noktalarda kapanmalar ve yönetim sorunları var. Bize yönetim teklifleri geliyor. Hatta “Türkler bu işi burada nasıl yapıyorlar” diye şaşırıyorlar. Bizim açımızdan ticari gayrimenkul alanında önemli bir vizyon söz konusu. Biz ticari gayrimenkulde öyle bir noktaya geldik ki, artık AVM yatırımcılığının yanı sıra yönetme veya satın alma teklifleri de alıyoruz.
Kaç AVM’den bu yönde teklif aldınız? Masada olduğunuz bir AVM var mı?
Bize gelen beş AVM oldu. İkisi henüz görüşmeler derinleşmeden geri çekildi. Biz bu tür yaklaşımları çok benimsemiyoruz. Kurumsal bir duruşu önemsiyoruz. Bizimle karşılıklı imzalar atıldıktan sonra hemen o şirkete nakit akışı başlıyor. Bizde böyle bir güç var. Sözünü ettiğim iki AVM ise rekabet edilebilirliği nedeniyle bize zor geldi. Şu an bir AVM ile de görüşmeler sürüyor.
Hangi AVM bu?
Net bir şey söylemek istemem ama Anadolu’da bir kentte yer alıyor.
Satın alma konusunda neye dikkat ediyorsunuz?
Lokasyon, marka bütünlüğü, rekabet edebilirlik, ulaşılabilirlik en önemli konular. Bugüne kadar hep kendi AVM yatırımlarımızı yapma yoluna gittik. Artık mevcut AVM’leri de satın alma ve yönetimlerini devralma yönünde girişimlerimiz olacak. Önemli olan çok iyi bir fırsat çıkması.
Yurtdışında da bir satın alma operasyonu olabilir mi?
Yurtdışında da bu yolla ilerleyebiliriz. Orada da gözümüzü açık tutuyoruz. Bizim Avrupa ülkelerinde şirketlerimiz var. Orada sevilen bir grubuz.
Satın alma işlemini yürütmek üzere grubun cebinde ne kadarlık bir bütçe yer alıyor?
Neye göre yatırım yaptığımız önemli. Türkiye ve dünyada sermaye ve yatırım gücü anlamında en az finans problemi olan bir grubuz. Bildiğiniz üzere geçen yıl Kumport limanımızı 1 milyar dolara Çinli bir şirkete sattık. Dolayısıyla grubun gücü ortada. Bu güçle gelecekte 3-4 AVM’yi satın alabilecek kadar gücümüz var.
Yeni ekleneceklerle birlikte beş yıllık süreçte AVM sayınız ne olur?
Portföyümüzde sekiz AVM var. Bunu kısa vadede ikiye katlama hedefimiz bulunuyor. Şu ana kadar hep kendi mülkiyetimizdeki AVM’leri yönetiyorduk. Artık başkalarına ait AVM’leri de yönetecek bir altyapıya sahibiz. O nedenle bu yönde yeni girişimlerimiz olacak.