Aroma yeni dönemde ihracata odaklanacak

19 Şubat 2019
Türkiye'nin önemli meyve suyu üreticilerinden Aroma 2019'da ihracata odaklanacak. Geçen yıl meyve aromalı içecek pazarına giren şirket, daha uygun fiyatlı bu ürün grubuyla Afrika pazarında büyüyecek. Şirket, 2019'da ihracatını yüzde 20 arttırmayı hedefliyor.

AYŞEGÜL SAKARYA PEHLİVAN
asakarya@ekonomist.com.tr

Aroma, Türkiye'de meyve suyu denilince ilk akla gelen markalardan biri. 1968 yılında Bursa'nın Gürsu ilçesinde çok ortaklı olarak kurulan şirkette, 1991 yılında Duruk Grubu çoğunluk hisseyi alarak yönetime geçti.

1991 yılında başlayan yatırım hamlesiyle işlenen meyve miktarı yılda 20 bin tondan 125 bin tona çıkarıldı. Şirket bugün yıllık 100 milyon litre meyve suyu ve 100 milyon litre su üretim kapasitesine sahip.

2017 yılında 227 milyon TL ciro ve 3 milyon dolarlık ihracat gerçekleştiren Aroma, 2018 yılını ise 10 milyon dolarlık ihracat ve 300 milyon TL ciroyla kapattı.

Meyve suyu, gazlı içecek ve doğal kaynak suyu üretimi yaparken geçen yıl aromalı içecek pazarına da giren şirket, 2019'da ihracatta atak yapmaya hazırlanıyor. Şirket bu yıl Afrika pazarına odaklanmayı ve ihracatını yüzde 20 arttırmayı hedefliyor.

HEDEF PAZAR AFRİKA
Aroma Yönetim Kurulu Başkan Vekili Mahmut Atom Duruk, son dönemde daha uygun fiyatlı olan aromalı içeceklere ilginin arttığını söylüyor.

Bu nedenle de geçen yıl bu alana yatırım yaptıklarını ifade ediyor. Bu ürünlerin hem iç pazarda hem de yurtdışında ilgi gördüğünü de belirtiyor. Duruk, "Bu ürünlerle özellikle Afrika pazarında büyümeyi hedefliyoruz" diyor.

Yılda ortalama 7 bin 500 üreticiden meyve alan şirket 52 ülkeye ihracat yapıyor. Aroma'nın ihracat yaptığı pazarlar arasında, Almanya, Fransa, İngiltere, Hollanda, İspanya, Belçika, Norveç, Çin, Gana, Kenya, Benin, Burkina Faso, Fas, Libya, Irak gibi ülkeler bulunuyor.

Her ülkenin tüketim alışkanlıklarına göre ihracat yaptıklarını söyleyen Mahmut Atom Duruk, örneğin Çin'e yüzde 100 meyve suyu sattıklarını belirtiyor.

Türkiye'de kişi başına düşen ortalama yıllık meyve suyu ve nektarı tüketimi 10 litre civarında. Avrupa'da ise bu rakam 22 litreye ulaşıyor.

Türkiye'de son dönemde yüzde 100 meyve suyu ve nektar yerine daha uygun fiyatlı aromalı içecekler ilgi görüyor. Mahmut Atom Duruk, alım gücü düştüğü için tüketicinin bu ürünlere yöneldiğini söylüyor. Aroma, iç pazarda da yüzde 20'ye yakın bir büyüme hedefliyor.

YENİ ÜRÜN GELİŞTİRİYOR
Rekabetçi bir sektör olan meyve suyunda farklılaşmayı hedefleyen Aroma, yeni ürün geliştirmeye yatırım yapıyor. Cartoon Network ile yapılan işbirliğiyle ünlü çizgi film kahramanları Powerpuff Girls ve Ben10 yeni ürün portföyüne taşındı.

Aroma, bu ürünleri çocuklar için özel formülle hazırladı. Ramazan'a özel dört yeni şerbet çıkaran şirket, ballı limonata da geliştirdi. Aroma, 2019 yılında talebe göre yeni ürünleri de piyasaya sürmeyi planlıyor.

SEKTÖR İHRACATI 250 MİLYON DOLAR
Büyüklüğü 3 milyar TL’ye ulaşan meyve suyu sektörü; son yıllarda ihracatta da atılım sürecinde. Sektörün 2017 yılında yaklaşık 216 milyon dolar olan ihracatı, yüzde 16 büyümeyle 2018’de 250 milyon dolara ulaştı.

Yaklaşık 1 milyon meyve üreticisi çiftçiye doğrudan istihdam sağlayan sektör, bu üreticilerden yılda 1 milyon ton ürün satın alıyor. Bunu katma değerli ürüne dönüştüren meyve suyu sektörü, düzenli bir şekilde yüzde 90 ve üzeri seviyede ihracat fazlası üretiyor.