BURCU TUVAY
btuvay@ekonomist.com. tr
ABD’ye açılan Tanuğur, 2017’de bu ülkede 2 bin satış noktasında yer almayı hedefliyor. Beş yıl sonraki hedefi ise 30 milyon dolar cirolu global bir marka olmak.
Ekonomist, Garanti Bankası ve Türkiye Kadın Girişimciler Derneği (KAGİDER) işbirliğiyle bu yıl 10’uncu kez Türkiye’nin Kadın Girişimcisi Yarışması’nda kürsüye çıkanların öykülerini sayfamıza taşımaya devam ediyoruz.
Bu yıl Türkiye’nin Gelecek Vaat Eden Kadın Girişimcisi ise SBS Bilimsel Bio Çözümler’in kurucusu Aslı Elif Tanuğur seçildi. Tanuğur’un bu ödülü almasındaki en büyük etken, BEEO markasıyla kestane balı, yayla balı, çam balı, gibi doğal ve saf bal ile birlikte arı sütü, polen ve propolis ürünlerini üreterek inovasyon yapmış olması.
BEEO ürünleri Türkiye genelinde eczaneler, gurme marketler, parfümeri ve free shop’lar olmak üzere 100 noktada satılıyor. Diffusion Capital Partners’ten 1,5 milyon Euro’luk yatırım alarak ABD pazarına açılan Tanuğur, 2017’de bu ülkede 2 bin satış noktasında yer almayı hedefliyor. Kadın girişimcinin beş yıl sonraki hedefi ise 30 milyon dolar cirolu global bir marka haline gelmek.
BAL SEKTÖRÜNDEN GELDİ
Aslı Elif Tanuğur, İstanbul Teknik Üniversitesi Gıda Mühendisliği Bölü-mü’nden mezun olduktan sonra uzun yıllar bal sektörünün öncü firmalarından birinde AR-GE ve kalite direktörü olarak görev yaptı.
Bu nedenle çalışma hayatı boyunca bal ile ilgili pek çok araştırmanın ve projenin hem yaratıcısı hem de yürütücüsü oldu.
Bu dönemde özel hayatında ise önemli bir sorunla baş etmeye çalışıyordu. Henüz beş yaşında olan oğlunun birkaç ay arayla ateşi çıkıyordu ve her defasında antibiyotik kullanmaktan bu ilaçlara karşı alerjisi oluşmuştu.
Aslı Elif Tanuğur’un uzun süren arayışları sonunda başvurduğu bir doktor, oğlu için çarenin bağışıklığının artırılması olduğunu söyledi.
Tanuğur, taradığı birçok bilimsel yayında propolis ve arı sütünden bahsedildiğini gördü. Arı sütünün bileşiminde birçok protein, karbonhidrat, yağ ve vitamini içeren bir ürün olması; propolisin ise arıların bitki sap, yaprak ve tomurcuklarından topladığı, güçlü anti-bakteriyel ve anti-oksidan etkilere sahip tamamen doğal yine bir arı ürünü olması nedeniyle bu ürünleri yakından incelemeye başladı.
Bunun ardından bal üreticileri ile temasa geçti ve onlardan daha önce üretmedikleri arı sütünü ve kovandan kazıyıp attıkları propolisi kendisi için üretmelerini istedi. Propolis olduğu gibi yenmediği için ekstraksiyon (özütleme) yapması gereken Tanuğur, bu üıünü oğluna verdi ve oğlunun hiç hastalanmadığını gördü.
2013 YILINDA KURULDU
Uzun yıllar birlikte çalıştığı mesai arkadaşı Taylan Samancı ve İstanbul Teknik Üniversitesi’nden hocası Prof. Dr. Dilek Boyacıoğlu’nu da bu ürünleri birlikte üretmeye ikna etmeyi başardı.
Böylece 2013 yılında ITÜ Maslak kampüsü KOSGEB bünyesinde, ‘Propolisin Duyusal, Biyolojik ve Kimyasal Özelliklerine Göre Sınıflandırılarak İnsan Tüketimine Uygun Nitelik Kazandıracak Proses Yöntemlerinin Geliştirilmesi’ AR-GE projesi ile SBS Bilimsel Bio Çözümler kurulmuş oldu.
Aslı ElifTanuğur ve ortakları, doğal yöntemlerle ürettirdikleri ve toplattıkları propolis, bal, arı sütü ve poleni BEEO markası altında satışa sunmaya başladı.
100 NOKTADA SATILIYOR
Bugün SBS Bilimsel Bio Çözümler bünyesinde yıllık 6 bin ton propolis, 200 kilogram arı sütü, 2 ton polen ve 20 ton bal üretiliyor.
BEEO ürünleri Türkiye genelinde eczaneler, gurme marketler, parfümeri ve free shop’lar olmak üzere 100 noktada satılıyor. 2014 yılından bu yana online üzerinden de satış yapılıyor. Aslı Elif Tanuğur, satışlarının yüzde 30’unun online üzerinden yapıldığını söylüyor.
Bugün 250 sözleşmeli üreticiyle çalıştıklarını ve 60 bin sözleşmeli kovana ulaştıklarını ifade eden Aslı Elif Tanuğur, sözlerini şöyle sürdürüyor: “Bizim hedefimiz fair trade (adil ticaret) yapmak.
Ürünlerimizin kalitesini, Türkiye’de ilk kez tarafımızdan başlatılmış olan, doğrudan arıcılarımızla üretim sözleşmesinin yapıldığı ve kovandan itibaren doğru arıcılık uygulamalarının hedeflendiği sözleşmeli arıcılık modeli ile güvence altına aldık. Üreticilerimize eğitimler veriyoruz. Hedefimiz üretici ve kovan sayısını artırmak.”
MELEKLE ABD’YE AÇILDI
Tanuğur’un hedefi yurtdışında büyümek. Hatta bunun ilk adımı olarak ABD’ye açılmış ve BEEO markasıyla New York ve genelinde yaklaşık 200 mağazada satışlara başlamış bulunuyor.
Bu açılımda şirketin almış olduğu melek yatırımın etkisi büyük. Tanuğur, teknoloji transfer ve risk sermayesi fon yöneticisi Diffusion Capital Partners’ten 1,5 milyon Euro’luk yatırım aldıklarını ifade ediyor.
Tanuğur, “Bu yatırımı almamızda İTU GATE Uluslararası Girişimci Hızlandırma Programı’nın büyük etkisi bulunuyor. Ekibimiz de bu yatırımın etkisiyle büyüdü. Yatırım almadan önce sekiz kişilik bir ekiptik. Şimdi 20 kişiye ulaştık” diye konuşuyor.
Tanuğur, özellikle ABD’de büyümeyi hedeflediklerini belirtiyor. 2017’de ABD genelinde 2 bin mağazada BEEO ürünlerinin yer alması hedefleniyor.
Tanuğur, 2017 yılında Güney Kore ve Japonya’ya da ihracata başlamayı hedeflediklerini söylüyor. Yineönümüzdeki yıl Avrupa’da fuarlara katılacaklarını da vurgulayan Tanu-ğur, ileriye dönük hedeflerini şöyle anlatıyor: “Almanya’ya halihazırda bal ihracatımız var.
Ancak açılım yaparak Almanya ve İngiltere’ye distribütörlük vermeyi düşünüyoruz. Rusya da büyük bir pazar ve bu ülkeye de ihracata başlayacağız. Dubai, Abu Dabi gibi Körfez ülkeleri de yine hedeflerimiz arasında. Bu yılı 2 milyon TL ciro ile tamamlayacağımızı düşünüyoruz.
Her yıl üç katı büyümeyi hedefliyoruz. Beş yıl sonraki hedef ise 30 milyon dolar ciroluk bir şirket büyüklüğüne ulaşmak.”