Levent GÖKMEN DEMİRCİLER
lgokmen@ekonomist.com.tr
Haliç Port projesinin devreye alınmasıyla birlikte bölgenin uluslararası arenada tanıtılması da planlanıyor. Osmanlı döneminde İstanbul’un önemli cazibe merkezlerinden biri olan Haliç efsanelerde ‘Altın Boynuz’ adıyla anılırken zaman içinde fabrikalarla çevrelenip kirletilmişti. Fabrikaların kaldırılıp sularının temizlenmesiyle yeniden canlandırılmaya çalışılan bölgenin kaderi turizm yatırımlarıyla değişmeye başladı.
Miniatürk’ün ardından Haliç Kongre Merkezi ve Vialand’in yapılmasıyla bölgedeki değişim hız kazandı. Haliç manzarası ve tarihi yarımadaya yakınlığıyla dikkat çeken bölge, önce Hilton Garden Inn tarafından keşfedildi. Zaman içinde Mövenpick Hotel İstanbul Golden Horn, Clarion Hotel Golden Horn, Ramada Hotel & Suites İstanbul ve Lazzoni Hotel gibi yerli ve yabancı 10 marka bölgede otel açtı. Bunların ikisi 5 yıldızlı, diğerleri ise 4 yıldızlı ve butik otellerden oluşuyor. Önümüzdeki yıllarda iki tane 5 yıldızlı ve bir tane de butik otel yapılması planlanıyor.
HALİÇ PORT YOLDA
Bölgenin en büyük turizm projesi olan Haliç Port projesinin başlaması için gün sayılırken, bu projeyle birlikte bölgenin kaderinin değişmesi de bekleniyor. Fatih Sultan Mehmet döneminde yapılan tersaneler 2013 yılında Haliç Yat Limanı ve Kompleksi için ihaleye çıkarılmıştı. İhaleyi 1 milyar 346 milyon dolarla Fettah
Tamince’ye ait Rixos Otelleri ile bilinen Sembol Uluslararası Yatırım ve Ekopark Turizm ile Fine Otel’den oluşan konsorsiyum kazanmıştı.
49 yıllığına Yap-İşlet-Devret (YİD) modeliyle gerçekleştirilecek proje kapsamında her biri 70 yat kapasiteli iki yat limanı, her biri 400 oda kapasiteli 5 yıldızlı iki otel, dükkânlar, restoranlar, kongre ve kültür merkezleri, sinema ve eğlence tesisleri, bin kişilik cami ve otopark inşa edilecek.
Rixos Grubu Yönetim Kurulu Başkanı Fettah Tamince, ruhsat aşamasındaki projeye bir an önce başlamak istediklerini söylüyor. Haliç Port projesinin etrafını da geliştirecek bir turizm projesi olduğunu vurgulayan Tamince, “Buradan Rönesansı başlatıyoruz diye iddialı bir çıkış yapmıştık. Projenin yatırım bedelini henüz açıklamıyoruz ancak getireceğimiz markalarla burasını dünyada çok özel bir çekim merkezi olarak lanse edeceğiz. Bölgede yaşayanları denizle ve yeşile buluşturacak çok özel bir proje olacak” diyor.
DÜNYAYA AÇILACAK
Geliştirilen projelerle Haliç’in tarih, kültür, doğa ve spor alanında yeniden şekillendirildiğine dikkat çeken Eva Gayrimenkul Değerleme Lisanslı Değerleme Uzmanı Şeyma Şehirli, bölgenin otel yatırımcılarının tercih ettiği bir lokasyon olduğunu ve cazibesini giderek arttırdığını söylüyor. Şehirli, “Unkapanı-Haliç Tüp Geçit projesi de Haliç’in tarih, kültür, doğa ve spor alanında turizmin gözde merkezlerinden biri haline gelmesi için bir fırsat.
Tüm bu çalışmalar ile Haliç yalnız Türkiye için değil dünya düzeyinde önemli turizm destinasyonlarından biri konumuna gelecek” diyor. Haliç’in ilk uluslararası 5 yıldızlı oteli Mövenpick Golden Horn’un yatırımcısı Akgel Gayrimenkul Yönetim Kurulu Başkanı Volkan Öngel, bölgenin geleceğine inandıklarını ve önümüzdeki yıllarda Sütlüce tarafında 30 odalı yeni bir butik otel daha yapacaklarını söylüyor.
İstanbul’un artık turizmde butik otellere ihtiyaç duyduğuna işaret eden Öngel, “Haliç hattı eski parlak günlerine dönmek üzere gelişiyor. Biz de bu bölgedeki butik otel talebini görerek bölgede ikinci projemizi önümüzdeki yıllarda hayata geçireceğiz” diye konuşuyor.
YENİ PROJELER VAR
Bölgeyi geliştirmek üzere kurulan Haliç Platformu’nun da üyesi olan Volkan Öngel, platform ile Haliç’in iki yakasını bir araya getiren bir köprü kurulması, Haliç’te kürek yarışları yapılması gibi projeleri olduğunu vurguluyor. Dünyada deniz olup da durusu parkı olan çok az yer bulunduğuna dikkat çeken Öngel, Haliç’in de bunlar arasında ilk beşte yer alması için projeler geliştireceklerini söylüyor.
Bölgedeki otellerin standart odalarının gecelik fiyatları 150 TL’den başlayıp 330 TL’ye kadar ulaşıyor. Son dört aylık dönemde bölgedeki dolulukların yüzde 80-100 bandında seyrettiğini söyleyen Mövenpick Golden Horn Genel Müdürü Ahmet Arslan, “İstanbul sadece Araplar geldiğinde bu kadar dolduysa Avrupa ve Asyalı turistler gelince daha da dolu olacaktır.
Avrupalı muadillerinin dörtte biri fiyata otellerimiz var. Çevredeki politik, siyasi konjonktür nedeniyle kente yeterince turist gelmiyor ancak zamanla düzeleceğine inanıyorum” diyor.
YABANCI İLGİSİ
Haliç Platformu’nun yanı sıra www.enjoygoldenhorn.com isimli online platformla bölgeyi sadece yurtiçinde değil yurtdışında da tanıtma çalışmaları yapılıyor. Haliç için geliştirilen pek çok projede aktif rol üstlendiklerini belirten Ahmet Arslan, Haliç’in dünyanın önemli destinasyonları arasında yer alması için çaba harcadıklarını vurguluyor.
Tanıtım stratejileriyle yılın her döneminde yüzde 60’ların üzerinde doluluk oranlarıyla çalıştıklarını belirten Arslan, “Bugün İstanbul için bile yeni sayılabilecek turist profili olan Güney Amerika’yı hem bölgeye hem de otelimize kazandırdık. Özellikle Türk Hava Yolları’nın direkt uçuş olanağı sağladığı Arjantin, Brezilya, Venezuela, Şili ağırladığımız turist profilinde önemli bir yer tutmaya başladı” yorumunu yapıyor.
Bölgede yer alan Bilgi Üniversitesi, Fatih Sultan Mehmet Üniversitesi, Bezmialem Üniversitesi, Kadir Has Üniversitesi ve İstanbul Ticaret Üniversitesi de Haliç’e canlılık katıyor. Ayrıca Rahmi Koç Müzesi, Santral İstanbul, Feshane Dünyası Çocuk Eğlence Parkı ve İstanbul Dolphinarium bölgenin gelişimine katkı yapıyor. Fener ve Balat’taki yeme-içme mekanları, Pierre Loti ve Patrikhane de bölgeye turist çeken yerler arasında gösteriliyor.