GÖZDE YENİOVA
gyeniova@ekonomist.com.tr
Araştırma şirketi IDC'nin tahminlerine göre, 2018'in üçüncü çeyreğinde küresel akıllı telefon satışları 355,2 milyon adet oldu. Bu sayı, son dört çeyrekte akıllı telefon pazarının negatif büyüme rakamları kaydettiğini gösteriyor.
2018'in dokuz ayında küresel satışlar ise 1 milyar 30 bin adet oldu. Bu sayı önceki yılın aynı döneminden yüzde 3,6 daha az. Ancak bu yıl 5G teknolojisiyle birlikte sektörde yaşanacak hareketlilikle büyüme bekleniyor.
Satışlardaki düşüşe rağmen akıllı telefon pazarında rekabet büyüyor. Bu rekabette Çin merkezli markalar da önemli rol oynuyor. Son dönemde Çin merkezli akıllı telefon şirketleri tüm dünyada pazardaki hakimiyetlerini artırıyor.
Huawei, Xiaomi, OnePlus, Meizu, Honor, Oppo ve Vivo gibi markalar Çin'den çıkarak tüm dünyaya yayılmaya başladı. Bir zamanlar sadece fason üretici olarak görülen Çinli markalar artık pazar paylarında rakiplerini zorluyor.
2018 yılının açıklanan son verisi olan IDC'nin üçüncü çeyrek raporuna göre, akıllı telefon pazarında Samsung yüzde 20,3 ile birinci sırada yer alırken, ikinci çeyrekte Apple'ı geçerek ikinci sıraya yerleşen Çinli Huawei yüzde 14,6'lık pazar payıyla yerini koruyor.
Listenin dördüncü sırasında yer alan diğer Çinli Xiaomi ise aynı Huawei gibi önceki yılın üçüncü çeyreğine göre önemli derecede sevkiyatlarını artırdı ve şu anda yüzde 9,7 pazar payı bulunuyor. Onu yüzde 8,4 pazar payıyla Çinli Oppo takip ediyor.
Global çapta bu değişim sürerken Türkiye pazarında da bunun etkisi görülüyor. Çinli akıllı telefon markaları Türkiye pazarında satılıyordu ama bu distribütör ya da üçüncü parti şirketler yoluyla yapılıyordu. Ancak bu durum artık değişti ve şirketler Türkiye pazarına kendileri gelmeye başladı.
TÜRKİYE'YE GELDİLER
Huawei, zaten uzun zamandır Türkiye'de faaliyet gösteriyor ve pazar payında anlamlı rakamlara ulaştı. Dijital akıllı telefon markası Honor da nisan ayında Türkiye'ye geldi. Meizu da Türkiye'de faaliyet göstermeye başladı.
Bir diğer Çinli marka Xiaomi de kısa süre önce Türkiye'de faaliyete geçti. Xiaomi, Türkiye pazarına Evofone distribütörlüğü ile girdi ancak önümüzdeki süreçte kendi yapılanmasını kurması bekleniyor.
Şirket, İstanbul'da iki Mi Store mağazası açtı. Markanın pazar geliştirme müdürü Stevan Wang, "Türkiye, Xiaomi'nin küresel büyüme yolculuğunda önemli bir pazar. İstanbul'da yeni yetkili Mi Store'un açılması, kullanıcılarımıza dürüst fiyatlarla daha kaliteli ürünler getirmek adına attığımız büyük bir adım" diyor.
2004 yılında kurulan ve 35 ülkede operasyonu bulunan Oppo da Türkiye'deki faaliyetlerine resmi olarak başladı. İstanbul Ataşehir'de Oppo Türkiye ofisini açan marka, akıllı telefon modelleriyle sektörde boy gösterecek. Şirket distribütör olarak İndeks Bilgisayar ile anlaştı.
YENİ ÜRÜNLER OLACAK
Türkiye pazarına giren Çinli şirketlerin gelecek yıllar için de büyüme planları bulunuyor. Mesela Honor Ülke Müdürü Kevin Wang, yenilikçi bir marka olarak bu tip genç pazarlarda yer almayı büyüme stratejilerinin bir parçası olarak gördükleri için Türkiye'nin önemli bir pazar konumunda yer aldığını kaydediyor.
Honor markası, Türkiye'deki satışlarını distribütörü Doğa Mobile ile gerçekleştiriyor. Önümüzdeki dönemde onlarla birlikte farklı kanallarda yer almayı hedefliyor. Şirket, 2019'da yeni kanallarla ve güçlü ürünlerle faaliyetlerini sürdürmeyi amaçlıyor.
Kevin Wang, Türkiye'de 2018'de altı ürün piyasaya sürdüklerini ve tüm ürünler hak-
kında çok olumlu geri bildirimler aldıklarını söylüyor. Wang, sözlerine şöyle devam ediyor: "Şimdi bir sonraki aşamadayız. Bu yılki asıl amacımız ürünlerimizin her yerde bulunmasını sağlamak.
Bu ay yeni bir ürünümüzü piyasaya sürerek yeni yıla başlıyoruz. Türkiye'de önümüzdeki aylarda da farklı segmentlerde yeni ürünler piyasaya sürmeyi hedefliyoruz."
SETH WANG HUAWEI TÜRKİYE TÜKETİCİ ELEKTRONİĞİ GRUBU ÜLKE MÜDÜRÜ
"PAZAR PAYIMIZI YÜZDE 35'E YÜKSELTECEĞİZ"
"Çin mallarının ucuz ve kalitesiz olduğuna dair geçmişteki kanı, bugün dünya çapında adından söz ettiren markalarla ciddi oranda değişmiş durumda. Son kullanıcılara en uygun bütçeler karşılığında en yüksek teknolojik ürün ve çözümleri sunmak ve ürün gamımızı daha da geliştirip genişletmek değişmez hedeflerimiz arasında.
Ürün kategorimizdeki çeşidi, akılcı ürünler ve akılcı hamlelerle artırmak istiyoruz. Türkiye'de pazara sunduğumuz MediaPad T3 10 ve T3 7 tabletlerimizin yanı sıra çok yakın dönemde akıllı saatler, giyilebilir teknolojiler ve notebook alanında da Huawei'yi çok daha yaygın göreceksiniz.
GfK'nın güncel verilerine göre, Türkiye'de pazar payımızı yalnızca bir yıllık dönemde yüzde 3,2'den yüzde 22'ye çıkardık. Stratejik büyüme planlarımız kapsamında pazar payımızı 2020'ye kadar yüzde 35'e yükseltmeyi hedefliyoruz."
WEIJIAN ZHOU OPPO TÜRKİYE GENEL MÜDÜRÜ
"PAZARA ÖNCÜLÜK YAPAN MARKA OLACAĞIZ"
"Oppo, dünya çapında altı araştırma merkezine ve 10 fabrikaya sahip. Dünyada 35'ten fazla pazarı kapsayan büyük bir operasyon yürütüyoruz. Farklı beğenilere ve ihtiyaçlara yönelik sunacağımız modellerle, başarılı grafiğimizi Türkiye'de de sürdüreceğimize inanıyoruz.
Ürünlerimiz Türkiye pazarında çok yakında satışa çıkacak. Ürünlerin özelliklerini de satışa çıkar çıkmaz tüketicilerle paylaşacağız. Türkiye'de büyük telefon operatörleri ve en büyük teknoloji marketleriyle yaptığımız işbirliği kapsamında ürünlerimizi pazara sunacağız.
2019, Türkiye'deki uzun vadeli hedeflerimizin ilk adımlarını attığımız yıl olacak. Önümüzdeki dönemde global hedeflerimiz doğrultusunda pazara öncülük yapan marka olmayı hedefliyoruz."