Türkiye'nin en büyük ihracatçı sektörü hazır giyim 2019'u 17,8 milyar dolarlık ihracatla kapatmaya hazırlanıyor. Brexit ve AB ülkelerindeki ekonomik yavaşlama nedeniyle 2019'da ihracatta umduğunu bulamayan sektör, 2020'de çıkışı ABD pazarında arayacak.
SİBEL ATİK
satik@ekonomist.com.tr
Dünyanın altıncı ve Avrupa Birliği'nin (AB) üçüncü büyük hazır giyim tedarikçisi olan, küresel ölçekte çorap, denim ve örme giyim kategorilerinde ilk üçte yer alan Türkiye hazır giyim sektörü, 2019'da ihracatta umduğunu bulamadı.
Son beş yıldır 18 milyar dolar sınırını aşmak için çabalayan sektörün 2019'u da 17,8 milyar dolarlık ihracat geliriyle kapatması bekleniyor.
İhracatının yüzde 69'unu AB ülkelerine yapan sektörün bu büyük pazara satışı 11 ayda miktar olarak yüzde 2,6 artarken dolar bazında yüzde 2,3 azaldı. İhracat performansının düşmesinde Brexit belirsizliği ve bölgedeki ekonomik büyümenin yavaşlamasının önemli payı oldu.
2020'de ihracatını yüzde 4-5 oranında artışla 18,5 milyar doların üzerine çıkarmayı planlayan sektör, özellikle ABD pazarında atılım yapmayı planlıyor.
TANITIM ATAĞI
Türkiye moda endüstrisinin en büyük ve vazgeçilmez pazarının AB olduğuna işaret eden İstanbul Hazır Giyim ve Konfeksiyon İhracatçıları Birliği (İHKİB) Başkanı Mustafa Gültepe, 2020'de ABD'de atağa geçeceklerini aktarıyor.
İHKİB olarak ABD'de yoğun bir tanıtım kampanyası yürüttüklerini anlatan Gültepe, sözlerine şöyle devam ediyor: "ABD'ye 11 aylık ihracatımız yüzde 7,3 artışla 594 milyon dolara ulaştı.
Yılı 650 milyon dolar civarında ihracatla kapatacağımızı öngörüyoruz. Çin ile yaşanan ticaret savaşını lehimize çevirebilirsek, ABD'ye ihracatımızı birkaç yılda 5 hatta 10 milyar dolara çıkarabilecek potansiyele sahibiz."
BÜYÜK SİPARİŞLER İÇİN YATIRIM
Türkiye Giyim Sanayicileri Derneği (TGSD) Başkanı Hadi Karasu ise 2019'un yabancı müşterilerin çok daha fazla servisi ve küçük adetli, yüksek katma değerli ürünü daha düşük fiyata satın almak istedikleri zor bir yıl olduğunu söylüyor.
Karasu, daha yüksek katma değerli ürün satan, daha üst segment markalara daha fazla koleksiyon sunacak bir noktada olmak gerektiğine işaret ediyor. ÜR-GE, AR-GE servisi verebilmek ve daha düşük adetli üretim yapabilmek için üretim sistemlerini yenilemek gerektiğini de anlatıyor.
Karasu, "Kaybettiğimiz büyük adetli işlerimizi tekrar kazanmak için Anadolu'da yeni üretim üsleri inşa etmeyi hedefliyoruz" diyor.
HADİ KARASU TGSD BAŞKANI
“ABD’Lİ MÜŞTERİLER GERİ GELMEYE BAŞLADI”
"2019 çoğumuzun 20 yıl önceden deneyimi bulunan ABD'deki müşterilerin geri gelmeye başladığı bir yıl oldu.
Avrupa'ya göre çalışma şekilleri tamamen farklı olan ABD'li markaların 20 yılda Türkiye'den beklentilerinin de arttığını gördük.
103 milyar dolarla dünyanın en büyük hazır giyim ithalatçısı olan ABD pazarında payımızı arttırabilmek için geçmiş know- how'ımızı geri çağırmamız, iç üretime dönmemiz ve artan taleplerini karşılayabilecek değişimi gerçekleştirmemiz gerekiyor.”