AYŞEGÜL SAKARYA PEHLİVAN
asakarya@ekonomist.com.tr
Artan rekabet koşulları ve teknolojinin yaygınlaşması lojistik sektöründe iş yapış şekillerinin değişmesine neden oluyor. İhracat ve ithalattaki son gelişmeler nedeniyle kan kaybeden lojistik sektörü çözümü e-ticaret yatırımlarında buldu.
Son dönemde hızla büyüyen e-ticaret sektörü lojistik pazarının önemli oyuncuları için itici güç oldu. Aras Holding ve Ekol Lojistik gibi şirketler e-ticaret için yeni markalar yaratırken, pek çok lojistik şirketi de e-tica-rete yönelik yatırım yapmaya başladı.
E-TİCARETE ÖZEL MARKA
Aras Holding e-ticaret operasyonları için yeni bir marka geliştirdi. Holdingin e-ticarete özel olarak sunduğu yeni nesil hızlı teslimat markası Jetizz adını taşıyor.
Jetizz, hızlı kargo servisinin yanı sıra aynı gün kargo teslimatında yeni nesil teknolojiler kullanarak firmaların ürünlerini saatler içerisinde teslim etmesini de sağlıyor.
Jetizz Genel Müdürü Çetin Otçeken, amaçlarının müşterilerinin hayatını kolaylaştırmak ve standart kargo hizmeti algısının dışına çıkmak olduğunu söylüyor. Temel olarak hem e-ticaret şirketlerine alternatif dağıtım modelleri sunmayı hem de alışveriş yapan bireysel müşterilerin kargo bekleme sorununun ortadan kaldırılması hedefleniyor.
E-ticaret Ekol Lojistik'in de büyüme stratejisinin merkezinde yer alıyor. Dijitalleşme çağında Lojistik 4.0'ı temel motto olarak kabul etiklerini söyleyen Ekol Türkiye Ülke Müdürü Arzu Akyol Ekiz, "Gerek e-ihracat gerekse B2C market yeri ve son teslimat çözümleri ile büyüme stratejimizin en kritik yapı taşlarını e-ticaret oluşturuyor" diyor.
Ekol Lojistik, e-ticaretteki potansiyel artışa cevap verebilmek ve sektörün uçtan uca tüm lojistik ihtiyaçlarını karşılayabilmek için kargo şirketi Kolay Gelsin'i kurdu.
Grup, tamamen müşteri beklentileri ve e-ticaret odağında, son teknolojik yeniliklerden faydalanarak geliştirilen Kolay Gelsin ile müşterilerin aklındaki kargoculuk algısını tamamen değiştirerek onlara yeni nesil kargo deneyimi yaşatmayı hedefliyor.
YENİ İŞ MODELLERİ ORTAYA ÇIKIYOR
Fevzi Gandur Logistics, Türkiye'de operasyonu bulunmayan çok uluslu markaların e-ticaret sitelerinde ürün satmasını sağlayan çözümler üretiyor. Aynı şekilde Türkiye'nin kuvvetli markalarının ürünlerini de yurtdışındaki e-ticaret siteleri aracılığıyla alıcılarla buluşturuyor.
Uluslararası e-ticaret servislerinin temel taşı olan havayolu hizmetinde 2019 yılında iş hacmini yüzde 146 artıran şirket, 2020'de yüzde 120 büyüme öngörüyor. Fevzi Gandur Logistics Hava ve Deniz Taşımacılığı Genel Müdürü Hasan Şafak, "E-ticaret havayolu taşımalarımız içinde yüzde 5'lik bir yer alıyor.
İstanbul Havalimanı'nda hizmet veren depomuzdaki operasyonların ise yüzde 10'luk bölümünü oluşturuyor" diyor. Şirket, yeni iş modeli özelinde yatırımlar geliştirmeyi planlıyor.
Fillo Lojistik, e-ticaretin B2B ayağını yönetiyor. Şirket, yoğun bir şekilde e-ticaret şirketlerinin depolar arası sevkiyatlarını ve stok takiplerini gerçekleştiriyor. Bu doğrultuda önümüzdeki dönemde teknoloji yatırımlarına odaklanmayı planlıyor.
2019 yılında önemli ölçüde dijital dönüşüm yatırımları yapan Fillo Lojistik, mobil uygulama platformlarına yatırımlar yaptı. 'HandsFree Barkod Okuyucu' cihazlarını mevcut sistemine entegre etmeye başladı.
2020 yılında yüzde 20 büyüme hedeflediklerini söyleyen Fillo Lojistik Genel Müdürü Recep Demir, teknolojiyi verimliliği artırmak için kullanmaya devam edeceklerini söylüyor.
E-TİCARETİN PAYI ARTIYOR
Netlog, 2019 yılında yaklaşık yüzde 30'luk büyümeyle cirosunu 1 milyar dolar seviyelerine taşıdı. 2020 yılında büyüme performansını devam ettirmeyi ve yüzde 25'lik ciro artışına ulaşmayı hedefliyor.
Türkiye'de her gün 33 bin noktaya teslimat yapan şirket, geçen yıl e-ticaret için yurtiçinde 10 milyonun üzerinde sipariş paketlemesi gerçekleştirdi. Netlog Başkan Yardımcısı Gökalp Çak, "Ciro içinde e-ticarete yönelik işlerin payı yüzde 25 seviyesinde. Bu oranı önümüzdeki yıl içinde yüzde 30'un üzerine çıkarmayı hedefliyoruz" diye konuşuyor.
2020 yılında yüzde 50-60 büyüme hedefi olan Reysaş'ın da odağındaki konulardan biri e-ticaret olacak. Şirketin işinin yüzde 5'e yakını e-ticaretten geliyor. Reysaş Yatırım Holding Yönetim Kurulu Başkanı Durmuş Döven, "Şehirler sürekli büyüdüğü ve tüketim hacmi de arttığı için yeni depo ihtiyacı artıyor.
Biz de yeni depo yatırımları yapacağız" diyor. Döven, satın almayı düşündükleri şirketler olduğunu ve uygun koşulları takip ettiklerini de söylüyor.
EMRE ELDENER / UTİKAD YÖNETİM KURULU BAŞKANI
"AKILLI SİSTEMLER ÖNE ÇIKIYOR"
"E-ticaretin hızla büyümesiyle beraber bu hıza yetişebilmek için lojistik sektörü olarak teknolojik yatırımlar yapmaya başladık.
Tabii ki teknolojik yatırımların tek taraflı olması yetmiyor, perakendeci firmalar başta olmak üzere e-ticaretle ilişkili tüm tarafların büyümeye ayak uydurmaları için teknolojik gelişmeleri takip etmeleri gerekiyor.
Görüyoruz ki bizleri, akıllı sistemle donatılan depolar ve sipariş işleme merkezleri (fulfillment center) gibi akıllı tedarik zinciri uygulamaları,drone ile teslim, tıkla topla yöntemiyle ürün teslimi gibi değişen teslim şekilleri, akıllı müşteri ilişkileri uygulamaları bekliyor.
E-ticaret sürecinin hızlı ve sorunsuz ilerleyebilmesi için lojistik altyapısı doğru kurgulanmalı."
30 MİLYON TL YATIRIM
E-ticarete yedi yıldır yatırım yapan Horoz Lojistik, 2019 yılı içerisinde IT, depo geliştirme, ekipman ve eğitim gibi konulara yaklaşık 30 milyon TL harcadı. Bu yatırımlarla 480 kişiye ilave istihdam sağladı.
2020 yılında yüzde 25 büyüme bekleyen Horoz Lojistik'in cirosu içinde e-ticaret her yıl yüzde 40-50 arasında büyüyor. Horoz Lojistik İcra Kurulu Başkan Yardımcısı Gürkan Gürbüz, özellikle katma değerli hizmetlerin devreye girmesi ve pazarın büyümesiyle bu oranı 2020'de yüzde 100'e çıkaracaklarını belirtiyor.
Böylece e-ticaretin toplam ciro içerisindeki payının yüzde 7'den yüzde 10 seviyelerine çıkarılması planlanıyor.
MNG Kargo'da e-ticaret gönderilerinin payı yüzde 25 civarında. 2020 yılında e-ticaret segmentinde yüzde 50 ciro büyümesi hedefleniyor. E-ticaretin büyümesine paralel yeni yatırım planlayan şirket, 2020 yılı için 30 milyon TL'lik yatırım bütçesi ayırdı.
2020 yılında otomasyondan IT altyapısına kadar pek çok konuda yatırım yapmayı planlıyor. MNG Kargo Ticari Faaliyetlerden Sorumlu Genel Müdür Yardımcısı Özgün Şahin, "Ürünlerin zamanında ve hasarsız teslim edilmesi önem verdiğimiz konuların başında geliyor" diyor.
2019 yılında yüzde 30'a yakın büyüyen şirket, 2020'de ise bu oranın üstüne çıkmayı planlıyor.