ARAM EKİN DURAN
eduran@ekonomist.com.tr
Demirdöküm, yeni dönemde ihracata ağırlık verecek. 1955 yılından 2007 yılına kadar Koç Grubu bünyesinde faaliyet gösterdikten sonra Alman Vaillant Grup'a satılan Demirdöküm, bugün 1,5 milyar TL'ye ulaşmış olan cirosunun yaklaşık dörtte birini ihracattan elde ediyor.
Yeni dönem planlarını Ekonomist'e anlatan Demirdöküm Yönetim Kurulu Üyesi Erdem Ertuna, orta vadede ihracatın ciro içindeki payını yüzde 30'a çıkarmayı hedeflediklerini söylüyor. Ertuna, "Beş yılda 200 milyon TL yatırım yaparak ürünlerimizi geliştireceğiz.
Yeni dönemde Türki Cumhuriyetler, Latin Amerika ve Asya pazarlarında daha iddialı olacağız" diyor. Ertuna'ya sorularımız ve aldığımız yanıtlar şöyle:
2018'in ilk yarısı geride kaldı. Yıl sonu büyüme hedefiniz nedir?
2017'yi yüzde 40 büyümeyle kapatmıştık. Ciromuz 2017 sonu itibariyle 1,5 milyar TL'ye ulaştı. Bunun yüzde 77'si iç piyasadan, yüzde 23'ü ihracattan geldi. 2018'e ise yüzde 20 büyüme hedefiyle başladık. İlk altı ayda hem iç piyasada hem de ihracatta yüzde 20'nin üzerinde büyüdük. İklimlendirme sektörüne de baktığımız zaman, ihracat büyümesi ilk altı ayda yüzde 22'nin üzerinde gerçekleşti. Dolayısıyla 2018'in ilk yarısı bizim için iyi geçti.
2018'in ikinci yarısında ekonomide bir yavaşlama beklentisi var. Yıl sonu hedefleri konusunda bir revizyon düşünüyor musunuz?
Biz bütün hedeflerimize aynen devam ediyoruz. Şu an için bir revizyon yok. Üçer aylık periyodlarla oluşturduğumuz öngörülerle hedeflerimizi belirliyoruz. Piyasa bir miktar yavaşlayabilir ama biz pozitif seyrin devam edeceğini düşünüyoruz. Çok büyük bir negatif gelişme beklentimiz yok. Doğal gaz Türkiye'de yayılmaya devam ediyor. Şehirlerin neredeyse tamamına doğal gaz gitti. Geçen yılın ikinci yarısından beri büyük şehirlere yakın ilçeler de doğal gaz ile tanışmaya başladı. Dolayısıyla doğal gazlı ürünlerin satışı da devam ediyor. Yani bu alanda talep diğer ürünlere göre daha zor erteleniyor.
Demirdöküm'ün sektördeki pazar payı nedir?
Biz ısıtma tarafında çok iyiyiz. Kombi, panel radyatör, şofben ve termosifonda pazar lideriyiz. Kombi ve panel radyatörde yüzde 22-23'lük pazar paylarımız var. Şofben ve termosifonda da yüzde 50 ile yüzde 70 arasında pazar payımız var. Klima ise çok iddialı olduğumuz bir alan değil ama en bilinen beş markadan biriyiz. Klimada makul olan en iyi ürünle, biraz da yüksek fiyatla kendimizi konumlandırıyoruz.
Demirdöküm'ün cirosunun yaklaşık dörtte birinin ihracattan geldiğini söylediniz. Yeni dönemde hedef pazarlarınız hangileri olacak?
Demirdöküm, ilk ihracatını 1968'de Ürdün'e panel radyatör satarak gerçekleştirdi. Bu aynı zamanda sektörün de ilk ihracatı oldu. Bugün Çin'den Şili'ye kadar 50 ülkeye ihracat yapıyoruz. Geçen yıl 78 milyon dolarlık ihracat yaptık, bu yılki hedefimiz 100 milyon doları aşmak. Ana ihracat pazarımız yüzde 45 pay ile Avrupa ülkeleri. Öte yandan Çin'de panel radyatör alanında ikinciyiz. Şili'de çok uzun yıllardır pazar lideriyiz. Arjantin, Uruguay ve Peru'ya yayılmaya başladık. Yeni dönemde Türki Cumhuriyetler, Latin Amerika ve Asya pazarlarında daha iddialı olacağız. Orta vadede ihracatın ciro içindeki payını yüzde 30'un üzerine çıkarmayı hedefliyoruz.
Önümüzdeki dönemde yeni yatırım planlarınız var mı?
Geçen yıl toplam 40 milyon TL yatırım yaptık. Bunun 15 milyon TL'sini AR-GE'ye, 8 milyon TL'sini markaya, yaklaşık 17 milyon TL'sini ise fabrikalarımıza yatırım yapmak için kullandık. Her yıl ortalama 40 milyon TL olmak üzere, önümüzdeki beş yılda toplamda en az 200 milyon TL'lik yatırım planımız var. Üretim hatlarımızı güncelle-yeceğiz, yeni hatlar kuracağız. Kombide üretim kapasitesini artıracağız. Yine bu dönemde yatırımlarımızın yarıya yakınını AR-GE'ye yapacağız. Türkiye'nin 140'ıncı, sektörün ikinci AR-GE Merkezi'ni açtık. 50 Türk mühendisiyle Vaillant Grup'un tüm dünyada sattığı ürünleri üretiyoruz. Örneğin yeni dönemde Vaillant markasıyla tüm dünyaya satılacak duvar tipi radyatörleri Bozüyük fabrikamızda biz üreteceğiz.
Avrupa Birliği (AB) ülkelerinde yürürlüğe giren Energy Related Products (ERP) yönetmeliği, Türkiye'de de uygulanmaya başladı. Bu yönetmelik değişikliği sizi nasıl etkiledi?
ERP yönetmeliği, sera gazı emisyonunun ve fosil yakıtların azaltılması amacıyla oluşturulmuş bir yönetmelik. AB'de Eylül 2016'da uygulanmaya başladı. Türkiye'de ise Şubat 2018'de yürürlüğe girdi. Burada amaç yüksek verimli ve çevreye saygılı ürünlere geçiş yapmak. Bundan sonra artık piyasa yoğuşmalı kombilerden oluşacak. Biz de bu yılın en önemli ürünü olarak Türkiye'de ürettiğimiz yeni yoğuşmalı kombimiz 'Atromix'i piyasaya sunduk.
"50 MİLYAR DOLARLIK İÇ PAZAR VAR"
"İklimlendirme sektörü içinde bireysel ısınma ile kurumsal sistemleri birleştirdiğimizde yaklaşık 50 milyar dolarlık bir büyüklükten bahsedebiliriz. Türkiye'nin bu alandaki toplam ihracatı ise geçen yıl 3,9 milyar dolar seviyesinde gerçekleşti.
Enerji Piyasası Düzenleme Kurumu (EPDK) verilerine göre, Türkiye'deki doğal gaz abone sayısı 1 milyon 114 binlik artışla 13 milyon 610 bine yükseldi. 2018 yılı içinde lisanslandırılan 94 ilçeye daha doğal gaz götürülmesi planlanıyor. 2019'da ise 30 ilçeye doğal gaz götürüleceği açıklandı."
"VAİLLANT'IN İKİNCİ BÜYÜK FABRİKASIYIZ"
"Türkiye'deki toplam bin 500 çalışanımızla, istihdam anlamında Vaillant Grubu'nun en büyük ikinci ülkesiyiz. Üretim tesislerimiz Bozüyük'te bulunuyor. Bugün sektörün en büyük kapalı alan üretim tesisine sahibiz.
Vaillant Grubu'nun da merkezi Almanya'dan sonraki en büyük fabrikası bizde. Ama Almanya metrekare olarak daha büyük olsa da adet başında en fazla ürün üreten yine Bozüyük'tür. Yine AB standartlarında çalışmalar yapan AR-GE Merkezi'miz de Bozüyük'te yer alıyor."