SİBEL ATİK
satik@ekonomist.com.tr
21 Ağustos - 3 Eylül 2022 tarihli sayıdan
40 Yaş Altı 40 CEO Araştırmasının ciro ve istihdam verileri genç yöneticilerin verdikleri zorlu mücadeleyi gösterirken, yönettikleri toplam ciroda ise bir önceki yıla göre yüzde 149,2 artışa işaret ediyor. Geçen yıl 40 genç CEO'nun yönettiği ciro 56,5 milyar TL iken, bu yıl bu rakamın 140,8 milyar TL'ye yükseldiği görülüyor.
Yine önemli bir gösterge olan istihdamda da yükseliş dikkat çekiyor. Bu yıl genç liderlerin yönettikleri toplam istihdam 82 bin 357 kişi oldu. Pandeminin getirdiği değişim sürecine hızla adapte olan genç yöneticiler, enflasyonist baskının damgasını vurduğu zorlu ekonomik koşullara rağmen geçen bir yılda başarılı sınav verdi.
Türkiye ekonomisinin içinde bulunduğu yavaşlama eğilimi, ekonomide daralan talep, iş gücü piyasasındaki negatif eğilim, yüksek döviz kuru, tutulamayan enflasyon gibi yapısal sorunlara rağmen genç yöneticiler, lideri oldukları şirketleri büyütmeyi başardı.
Bu yıl yedincisini gerçekleştirdiğimiz '40 Yaş Altı 40 CEO Araştırması' bu başarıyı net bir şekilde gözler önüne seriyor.
Tabloları görmek için görsellere tıklayın.
Geçen yıl araştırmamızda yer alan 40 genç CEO, toplamda 56,5 milyar TL'lik bir ciroyu yönetirken, bu yıl bu rakamın 140,8 milyar TL'ye çıktığı görülüyor. Ekonomist dergisi olarak iş dünyasında genç yöneticilerin yükseliş serüvenine ışık tuttuğumuz 40 Yaş Altı 40 CEO araştırması, ciro ve istihdamda büyümenin gelecek yılda süreceğine işaret ediyor.
Yatırıma ara vermeden, yurtdışı adımları hızlandırarak liderlik ettikleri şirketleri global markalaşma sürecine hazırlayan genç liderler, yönettikleri gruplarda istihdamı da artırdı. Geçen yıl 67 bin olan genç liderlerin yönettikleri toplam istihdam, bu yıl 82 bin 357 kişiye ulaştı.
LİSTEYE YENİ GİRENLER
Bu yıl hazırladığımız 40 Yaş Altı 40 Genç CEO Araştırmamızda ilk defa yerini alan yöneticilerin sayısında da önemli artış oldu ve listemize 13 yeni isim katıldı. Ebubekir Tivnikli, Mert Baki, Alpaslan Özgüçlü, Ali Emre Sever, Erdoğan Çoban, Canberk Mersin, Abdullah Göktekin, Barış Göktürk, Osman Şahin Köşkler, Onur Topaç, Nuri Develi, İrfan Cihan Mersin ve Sami Hotak listemize yeni giren isimler arasında yer alıyor.
Birçoğu kariyer basamaklarına öğrencilik yıllarında atılan ve bugün şirketlerin CEO'luk görevini üstlenen genç yöneticiler, bu yıl yatırım ve ciddi büyüme oranları ile dikkat çekiyorlar. Ekonominin içinde olduğu zorluklara rağmen belli ki gelecek yıl da hazırlayacağımız araştırmamızda genç liderlerin yönettikleri şirketlerin cirolarında önemli artışları göreceğiz.
Listemizde yer alan Detay Gıda önümüzdeki üç yılda ciro hacmini iki katına çıkarmayı hedeflerken, şirket CEO'su Dilara Altınkılıç Kutmangil, "Büyüme hedefimizi agresif bir ihracat ile global pazarlarda etkin rol alarak, iç pazarda ise katma değeri yüksek ürünlere odaklanarak sağlayacağız" diyor.
Hazır giyim ve konfeksiyon sektöründe faaliyet gösteren Nova Fashion Group CEO'su Umut Boz ise kapasite artışı ve sürdürülebilirlik alanlarında yatırımı gündeme aldıklarını söylüyor. Boz, üretim kapasitesinde yüzde 100 artışa gittiklerini anlatıyor.
Büyüme ve yatırımda hızlı ilerleyen şirketlerden Atasay Mücevherat ise e-ticaret ve yurtdışında önemli büyüme adımları atıyor. Yurtiçi ve yurtdışı mağaza yatırımlarının yanı sıra online tarafa da odaklandıklarını aktaran Atasay Mücevherat CEO'su Atasay Kamer; yapay zeka, artırılmış gerçeklik, sanal mağazacılık ve Endüstri 4.0 gibi alanlarla bu yıl 12 milyon dolarlık yatırım planladıklarını iletiyor.
Dünyanın en büyük e-ticaret platformu Amazon Amerika'da geçen yıl haziran ayı itibarıyla satışlara başladıklarını belirten Kamer, "Avrupa ülkelerinde Amazon ve farklı pazar yerleri aracılığıyla yer almayı hedefliyoruz. Diğer yandan online satış ağımızı da hem Atasay global online olarak kendi yapımız üzerinden, hem de uluslararası stratejik iş ortaklıklarıyla genişleteceğiz. Fransa pazarını büyütmeyi planlıyoruz" diyor.
GLOBAL İDEAL
Genç yöneticilerin en büyük ideallerinden biri ise globalleşme... Hemen hepsinin hayalinde, yurtdışı gelirleri katlayarak global marka yolculuğunun temel taşını inşa etmek var. Globalleşme deyince ilk akla gelen şirketlerden biri olan Hayat Türkiye'de globalleşme yolculuğu son beş yıldır genç lider Enes Çizmeci'nin vizyonuyla ilerliyor.
Hedef odaklı ilerlemenin en iyi temsilcilerinden biri olan Hayat Türkiye Genel Müdürü Enes Çizmeci, aldığı kararlarla; yaklaşık 9 bin kişilik dev kadroyla, 16 markanın geleceğine de yön veriyor.
Yaklaşık 17 milyar TL cirolu Hayat Türkiye ekibinde 2009 yılından itibaren çeşitli kademelerde çalışan Enes Çizmeci'nin başarısında, eğitimini aldığı işi yapmasının payı büyük. Robert Koleji'nin ardından Güney Kaliforniya Üniversitesi'nde pazarlama okuyan Çizmeci, Koç Üniversitesi'nde yüksek lisansını tamamladıktan sonra katıldığı Hayat ailesinde farklı görevler üstlendi.
2014-2017 arasında Hayat'ın Rusya genel müdürlüğünü üstlenen ve 2017'den bu yana da Türkiye'de genel müdür olarak görevine devam eden Çizmeci, şirketin altı tesisi arasında deyim yerindeyse mekik dokuyor. Henüz 29 yaşında icranın tepe yöneticiliğini üstlenen Enes Çizmeci, üst düzey yönetici olmayı hedefleyen gençlere ise önemli tavsiyelerde bulunuyor: "Okurken öğrendiğim ve kendi iş hayatımda da uyguladığım bir formül var; Performans = Kabiliyet x Motivasyon.
Yani iyi bir performans için kabiliyet ve motivasyon birlikteliği şart. Birinden biri olmazsa, diğerinin yüksek olmasının pek bir anlamı ve değeri yok. Bu yüzden de genç arkadaşlara genç bir yönetici olarak yeteneklerini geliştirip, motivasyonlarını yüksek tutarak iyi bir takım oyuncusu olmalarını tavsiye ediyorum."
BAŞARISIZLIĞA DA VAR MISIN?
16 yıl önce ekonomik kriz nedeniyle kapanan Oba Makarna'yı satın alarak gıda sektörüne giren Gaziantepli Özgüçlü Aile-si'nin ikinci kuşak temsilcisi Alpaslan Özgüçlü de listemize yedinci sıradan giriş yaptı. 31 yaşında olan ve liderliğini üstlendiği markayı ihracatta en tepe noktaya taşıyan Alpaslan Özgüçlü, 5,2 milyar TL cirolu şirketi bu yıl, 9 milyar TL ciroya ulaştırmayı hedefliyor.
Öncelikli hedefinin, yeni alanlara girerek Oba Makarna'yı dünyanın en büyük ilk 10 gıda şirketi arasında görmek olduğunu ifade eden Özgüçlü, Oba'nın dokuz yıldır üretim ve ihracatta Türkiye şampiyonu olduğunu söylüyor. Şirkette göreve başladığından bu yana çeşitli pozisyonlarda görev aldığını da anlatan Özgüçlü, işin mutfağından geldiğini belirtiyor.
Özgüçlü, şöyle devam ediyor: "Hala da gidilecek çok yol, öğrenecek çok şey olduğuna inanıyorum. Hiç kimse bir işe başladığında her şeyi tam anlamıyla bilerek başlamaz. Mark Zuckerberg'in de dediği gibi en büyük başarılar, başarısız olabilme özgürlüğünden gelir. Bu da ancak tecrübe ile elde edilir. Hata yapabilirsiniz başarısız olabilirsiniz ama bu süreçten bir şeyler öğrenir ve kârlı çıkarsınız."
10 YIL FARKLI DEPARTMANLARDA ÇALIŞTI
Gençlik rüzgarının estiği iş dünyasında, 40 yaş altı yöneticilerin ortak noktalarından biri de çok farklı alanlarda çalışıp deneyim sahibi olmak. Bulunduğu şirkette birçok departmanda çalışan isimlerden biri ise Erdoğan Çoban... Gaziantep'ten çıkan ve bugün 2,9 milyar TL cirolu bir deve dönüşen Şölen, CEO koltuğuna oturan 38 yaşındaki Erdoğan Çoban'a emanet.
Lisans eğitimini Yeditepe Üniversitesi'nde Elektrik-Elektronik Mühendisliği Bölümü'nde tamamladıktan sonra Columbia Üniversitesi'nde Proje Yönetimi eğitimi aldın Çoban, yaklaşık 10 yıl Şölen'de birçok farklı sürecin içinde yer alarak tecrübe kazandığını söylüyor. Kariyerine Şölen'de proje yöneticisi pozisyonunda başladığını anlatan Çoban, "Ardından AR-GE, uluslararası iş birimi ve kalite genel müdürlüğü görevleriyle devam ettim. Aynı zamanda yönetim kurulunda üye olarak yer aldım.
Genç yönetici adayları hangi alanlarda tutkuyla çalışacakları, mutlu ve başarılı olabileceklerini araştırmalarını, kendisini ve bu alanları tanıyan kişilere de danışarak belir-emelerini öneririm. Doğru bilgi kaynaklarım tespit edip sürekli gelişmeye çalışmaları çok faydalı olacaktır" diye konuşuyor.
YURTDIŞINDA SATIN ALMA PLANLIYOR
İş dünyasında hep sözü edilen kadınlar üzerindeki cam tavanı kırıp geçen isimlerden biri olarak Insider CEO'su Hande Çilingir'i ifade edersek yanlış olmaz sanırım.
Pazarlama sektöründe dijitalleşme konusunda girişimi Insider ile güçlü bir imza atan Hande Çilingir, en büyük hedefini şu sözlerle özetliyor: "Dünyanın en çok kullanılan marketing software tool'u olmak en önemli hedeflerimiz arasında.
Buna paralel kendi alanımızın en yüksek pazar büyüklüğüne sahip şirketi olmayı da istiyoruz. Bunların sonucu olarak da başarılı bir halka arz hedeflerimiz arasında yer alıyor."
Bu hedefler doğrultusunda bu yıl özellikle yine yapay zeka ve makine öğrenimi tarafında yatırımlara devam ettiklerini belirten Çilingir, satın almak üzere biri ABD'de biri de Avrupa'da şirketler araştırdıklarını ve görüşmelerin sürdüğü bilgisini de veriyor.
Global sınırları da zorlayan Çilingir, kendisinin nelerden beslendiği konusunda ise öğrenme merakına işaret ediyor. Her güne yeni şeyler öğrenme hevesi ile başladığını anlatan Çilingir, "Podcastler, kitaplar, videolar, farklı paylaşımlar sosyal hayatın en güzel tarafı.
Bu yeni öğrenimleri bazen bir kenti ziyaret ederek de kazanabilirsiniz, bir podcast dinleyerek de hatta bazen bir şarkı dinleyerek bile insanlar ile paylaşacak anlar, anılar ve en önemlisi bilgiler biriktirebi-lirsiniz. Sosyal hayatımı insanlar ile paylaşımlar yaparak geçirmeyi seviyorum" diyor.
İÇECEĞİN YERLİ GÜCÜNDEN YATIRIM
Bundan 25 yıl önce kurulan ve beş tesisle sadece içecek sektöründe faaliyet gösteren Oğuz Holding'in genç patronu Enes Örer, son altı yılda markalaşma çalışmalarıyla şirketi hızlı büyütmeyi başardı. 39 yaşında olan Örer, büyük hedeflerle şirketin yatırımlarına yön veriyor.
Bu yıl toplamda 10 milyon Euro yatırım yaptıklarını söyleyen Örer, "Önümüzdeki dönemde faaliyet gösterdiğimiz tüm kategorilerde liderlik hedefliyoruz. Yatırımlara hız kesmeden devam eden şirketimiz, önümüzdeki yıl 5 milyon Euro daha yatırım planlıyor" diyor. Üç yıl CEO unvanıyla liderlik ettiğini belirten Enes Örer, yöneticilik hayali kuran gençlere; farklı görevlerde bulunmayı, denemeyi ve başarmayı, hep öğrenme odaklı olmaları tavsiyesinde bulunuyor.
HEDEF BÜYÜK
Listemizde bu yıl dokuz basamak birden çıkarak önemli bir başarı gösteren CVS Şirketler Topluluğu CEO'su Erkut Çavuş, bu yıl 1 milyar TL ciro hedefiyle büyüme yolcuğunu devam ettirmeyi planlıyor. İnşaat, turizm, uluslararası hammadde ticareti ve havacılık endüstrisi alanlarında yaklaşık 600 milyon TL'lik bir yatırım için fizibilite çalışmalarını sürdüren grup, Hava Kent projesiyle biliniyor.
Lisans eğitimini Kanada'da uluslararası ticaret alanında tamamlayan Erkut Çavuş, farklı kültürleri tanımasının kendisine önemli deneyimler kazandırdığını söylüyor. Para kazanmaya odaklanmak yerine, faydalı olabileceği alanlara yöneldiğini ifade eden Erkut Çavuş, "Çıraklığını yapmadığın işin patronu olamazsın derler büyüklerimiz.
Bu çok doğru. Aynı zamanda mutlaka sevdiğin, tutkunu olduğunuz işi sabır ve sebat ile yapmanız gerektiğini düşünüyorum. Sonrasında başarı ve kariyer basamakları sizi istemeseniz de takip edecektir" diyor.
"ÖNGÖRÜLERİNİZE İNANIN"
İş dünyasında hep öngörüleriyle ilerleyen ve bunu başarısının anahtarı olarak kullanan genç isimlerden biri de İlker Sözdinler. Dijital-leşme ve teknolojinin geleceğini 2005 yılında görüp bu alana eğilen Sözdinler, o yıl PennS-tate Üniversitesi'nde Yönetim Bilişim Sistemleri ve İşletme bölümünde çift anadal yaparak lisans eğitimini tamamladı.
Sonrasında NGN kurucu ortak olarak devam eden Sözdinler, birçok finansal kuruluşa hizmet verdikten sonra, 2010'da kurduğu Birleşik Ödeme ile fintech yazılım vizyonunu Türkiye'ye taşıdı. Teknoloji ve inovasyona olan tutkusunun ürünü olarak kurduğu Birleşik Ödeme bugüne kadar pek çok önemli başarıya imza attı. Kiosk şirketinden ödeme çözümlerine dönüştüklerini anlatan İlker Sözdinler, Türkiye'den çıkıp bölgenin en büyük fintech'i olma vizyonuyla ilerlediklerini söylüyor.
Sözdinler, "Gençler doğru olduğuna inandıkları fikirlerinin peşinden devam etsinler, vazgeçmesinler ve bu yolda sonuçlanan başarısızlıklardan ders çıkarmayı unutmasınlar" uyarısında bulunuyor.
ÖĞRENMEYE AÇIK OLUN
Bugünün iş dünyasında başarıyı etkileyen birçok öznel ve çevresel faktör var. Ama bu faktörler arasında bir de kuşak meselesi var. Baby boomer, X, Y, Z... Hepsinin bakış açısı ve yaşadıkları dünya birbirinden farklı. Bu farklı kuşaklara liderlik etmek içinse öğrenme yolculuğunuz kesintiye uğramamalı. Kendisi Y kuşağı olan, fakat çalışma hayatında Z kuşağıyla yakın temasta olan Bahçeşehir Koleji İcra Kurulu Başkanı Hüseyin Yücel, farklılaşma ve rekabetçiliklerini korumak için en önemli yollardan birinin eğitim yolculuğuna ara verememekten geçtiğini söylüyor.
Bahçeşehir Koleji olarak yatırıma hiç ara vermediklerini 15 milyon TL tutarında bir eğitim yatırımı gerçekleştirmeyi planladıklarını açıklayan Hüseyin Yücel, Türkiye'de eğitim ekosistemine katkıda bulunma anlayışıyla çalıştıklarını belirtiyor.
Dünyada STEAM olarak da bilinen STEM+A yaklaşımının Türkiye'de yaygınlaşmasına büyük katkılarda bulunduklarını söyleyen Yücel, iyi bir yöneticinin, akademik olarak iyi bir eğitimin dışında, en önemli özelliğinin dünyadaki gelişmeleri yakından takip etmesi olduğunu da sözlerine ekliyor.
Yücel, "Gençlere en önemli tavsiyem; asla pes etmemeleri, hedefler oluşturmaları ve bu hedeflere inandıkları yolda yürümeleridir. Sürekli öğrenmeye ve gelişime önem vermek, yani kendilerini geliştirmeleri bu yolculukta onların en önemli yardımcısı olacaktır" diye konuşuyor.
ATAK DÖNEM
Listemizdeki ciro artışlarının aslında CEO değişimlerinin önemli bir yansıması olarak ifade eden MY Executive Kurucu Ortağı Müge Yalçın, tüm iş süreçlerinin yeniden yapılandığı yeni normalde, genç CEO'ların daha avantajlı olduğuna dikkat çekiyor.
Özellikle gıda, hizmet gibi alanlarda yurtdışında önemli fırsatlar olduğunu ve genç yöneticilerin bu fırsatlar konusunda daha atak olduklarını belirten Yalçın, "Genç yöneticiler daha ataklar ve sektörel açıdan doğan fırsatları atak yönetim becerileriyle daha üst noktaya taşıyabiliyorlar. Yaşanan ciro artışlarının bir nedeni de budur" diyor.
Listemizde bu yıl yeni isimlerden biri olan Yükselen Çelik CEO'su Barış Göktürk de atak yönetim becerisiyle hızlı büyümeye dikkat çekiyor. Yükselen Çelik'in bu yıl yüzde 125 civarında büyüme beklentisinde olduğunu ifade eden Barış Göktürk, kendi alanında en hızlı büyüyen şirketlerinden birine liderlik ettiğini söylüyor.
Göktürk "Şirketimiz, 2022 sonunda 10 yıl öncesine oranla dolar bazında 40 kat, TL bazında 200 kat büyümüş olacak" diye konuşuyor.
Listemizde bu yıl yerini alan isimlerden biri olan Gedik Yatırım CEO'su Onur Topaç ise mühendislik eğitiminin ardından 2008 yılında Gedik Yatırım'da internet sitesi sorumlusu olarak kariyerine başlamış. 2013 yılında ise Yatırım Bankacılığı bölümünün kuruluş safhasında görev alan Topaç, teknolojiye olan yakınlığını şirketin dönüşümünde de kullanmış.
Gedik Yatırım'ın teknolojik dönüşümünde öncü rol üstlendiğini aktaran Topaç, "2017 yılında CEO'luk görevine geldiğim Gedik Yatırım'da Mart 2022 itibarıyla yönetim kurulu başkanı ve CEO olarak görev yapıyorum. Sektörümüzde gelişime açık bu alanda ciddi yatırımlar yapılmasına öncülük ederek, rakiplerimizin önüne geçtik.
İnsan kaynakları bölümünün gelişimini sağlayarak, bu alanda ciddi gelişim sağladık. Bu iki konudaki kritik adımlar sayesinde de Gedik Yatırım bugün bulunduğu güçlü konuma erişmiş oldu" diyor.
GENÇ CEO’LARIN ÖNE ÇIKAN ÖZELLİKLERİ
- Cesur kararlar alabilmeleri ve esnek olmaları
- Genç jenerasyon ile daha uyumlu çalışmaları, daha rahat iletişim kurabilmeleri
- Teknoloji ve dijital dünyanın diline daha hakim olmaları
- İyi eğitimli ve meraklı olmaları
- Yeni şeyler denemeye yatkın olmaları, mutlaka sosyal yaşamı da öncelemeleri
- Kurumsallaşma ve markalaşma yönetime verilen önem
- Görevi delege etmeleri
ALİ EMRE SEVER / MULTİNET UP CEO’SU “DEĞİŞİME AÇIK OLUN”
1,4 MİLYON KULLANICI VAR
Multinet Up’ta 2021’i yaklaşık 4,5 milyar TL hacim ile kapattık. Bu senenin sonu için yaklaşık 10 milyar TL hacim beklentisi içindeyiz. Türkiye genelinde 500’den fazla çalışanımız ile faaliyet gösteriyoruz. Türkiye’nin en büyük kapalı devre ödeme ağına sahip kurumlarından biri olarak, sektöre kazandırdığımız alternatif ödeme yöntemleri ve entegre çözümler ile 250 bin kuruma dokunan bir ekosistemi yönetiyoruz.
Bu ekosistemde 1,4 milyon kart kullanıcımız, 56 binden fazla anlaşmalı noktamız ve 35 bin kurumsal müşterimiz var. Önümüzdeki süreçte çözümlerimizin kapsamını genişletmeyi; ekosistemimizde sunduğumuz değerin daha fazla KOBİ ve mikro işletmeye fayda sunmasını hedefliyoruz. Bunun için güçlü teknoloji kaslarımızla destekleyeceğimiz, ölçeklenebilir, değer yaratan yeni nesil hizmetlere ve ürünlere yönelik çalışmalarımıza hız vereceğiz.
EKİP ÇALIŞMASI ÖNEMLİ
Bugüne dek edindiğim en önemli deneyimlerden biri başarının, ona katkıda bulunan insanların sayısıyla doğru orantılı olduğunu gözlemlememdi. Bu nedenle ekip çalışmasının ve karşılıklı güven ortamının çok değerli olduğunu düşünüyorum. Kariyerinin henüz başındaki tüm arkadaşlarıma bu gerçeği göz ardı etmemelerini öneriyorum. Bir de uluslararası tecrübe kazanmanın büyüme ve gelişme için sağladığı fırsatlar, ciddi bir rekabet avantajı sağlıyor.
İŞ DIŞI İLGİ ALANLARINIZ DA OLSUN
Sorumluluklar ve bu sorumlulukların beraberinde getirdiği riskleri yönetmenin yarattığı stresi, durumlara hızlı uyum sağlayarak, esneklikle minimize etmeye çalışıyorum. İş özel yaşam dengesini kurabilmek, farklı kaynaklardan beslenmek ve çok yönlü olabilmek önemli, değişime açık olmak yeni beceriler geliştirmemize yardımcı oluyor.
Özellikle iş dışındaki ilgi alanları kişinin dayanıklılığını artırıyor. Benim de en büyük hobim çocuklarımla spor yapmak, birlikte basket oynamak ve bisiklete binmek. Gastronomiyle ilgilenmek ve mutfakta vakit geçirmek de en keyif aldığım şeylerden biri.
ABDULLAH GÖKTEKİN / GÖKTEKİN ENERJİ CEO’SU “YENİLENEBİLİR ENERJİDE GLOBAL OYUNCU OLACAĞIZ”
DOĞRU EKİPLE YOLA ÇIKTI
2015 yılı sonunda kurulmamıza karşılık bilinçli olarak 2017 yılına kadar proje almadık. Bu süre içinde tüm altyapımızı hazırladık ve şirketimizin ihtiyacının olacağını düşündüğümüz bütün sertifikasyonları aldık. Sektörün Türkiye için henüz yeni olması nedeniyle ben dahil bütün yönetim kadromuz ve mühendislerimizle; iş ve sektör özelinde eğitimler aldık. Bu sayede doğru stratejik planlamayla ve doğru personel seçimimizle, sağlam bir altyapı oluşturarak sektörde yerimizi aldık.
İçinde bulunduğumuz sektör çok hızlı büyürken, devletin belirlediği mevzuatta çok sık değişiklikler oluyor. İşte bizim başarımızın en önemli anahtarı, bu değişiklikleri yakından takip ederek olası gelişmelere göre yol haritası çizebilme esnekliğimizdir. Bu şekilde beş yıl gibi kısa bir süre sonunda Türkiye’nin en hızlı büyüyen 100 şirketi arasında 10’uncu sırada yer aldık. 2021’de en büyük 500 firma arasına girmeyi başardık.
YENİLENEBİLİR ENERJİDE BÜYÜYOR
Bundan sonra Türkiye’deki pazarda, kalite ve güvenirlilik gibi özelliklerimizle ayrışırken, güneş enerjisi dışında, rüzgar ve biyokütle enerjisi gibi yenilenebilir enerjinin diğer alanlarında da RES ve BES yatırımlarımızla büyümemizi sürdüreceğiz. Ayrıca Türkiye’nin çok büyük sanayi ve hizmet sektörü gruplarının tüm elektrik enerji ihtiyaçlarını karşılayacak iki farklı iş modeliyle de şimdiden 500 megavat civarında, 1,5 yılda tamamlanacak projeye de imza atıyoruz.
HEDEF YURTDIŞI
Biz geleceğimizi yurtdışında görüyoruz. Türkiye’de edindiğimiz tecrübeyi şimdilik üç ülkede imzaladığımız yaklaşık bin megavatlık yenilenebilir enerji projesi geliştirerek ilerleteceğiz. Biz dahil Türkiye’de belli bir ölçeğin üzerinde olan sektör firmaları bile aslında dünyadaki büyük oyuncular arasında henüz rekabet edecek düzeyde değil.
Ancak uzun vade hedefimiz yenilenebilir enerji sektöründe global bir oyuncu olabilmek. Bu şekilde beş yıllık perspektifte Türkiye aktivitelerimizi düşürmeden toplam ciromuzun en az yüzde 80’ini yurtdışı operasyonlarımızın oluşturmasını sağlamayı planlıyoruz.
NURİ DEVELİ / DEVELİ CEO’SU “BİR İŞİN HAMALLIĞINI YAPMADAN, AĞALIĞINI YAPAMAZSINIZ”
İNSAN KAYNAĞI ÖNCELİĞİMİZ
Bir asrı geride bırakan nadir markalardan biriyiz. Bu nedenle agresif bir büyüme politikası yerine daha ayakları yere basan bir stratejiyle büyüme hedefleri koyuyoruz. Biz pandemi sürecinde en büyük yatırımı ekibimize yaptık ve kapalı kaldığımız süre içinde bir kişi bile eksilmedik. Tüm çalışma arkadaşlarımıza sahip çıktık ve bu bizim için çok önemliydi.
Bir asrı devirmemizin arkasında en önemli unsur Develi kültüründe yetişmiş insan kaynağını öncelik olarak belirlememiz var. Tecrübeli ekibimizle beraber misafirlerimizin yeni düzende beklentilerini iyi tespit ettik. Bizi biz yapan geleneklerinden vazgeçmeyen ama hem sektördeki yenilikleri hem de tüketici alışkanlıklarını yakın takip eden bir markayız.
Her koşulda yeniliğe açık bir firmayız. Pandemi sektörümüzü çok etkilemiş olsa da birçok şey öğretti. Özellikle paket servise daha önceden yaptığımız yatırımların karşılığını aldık ve bir kez daha gördük ki şirketler farklı senaryolara hep hazır olmalı. Bu önemli bir deneyimdi.
SERMAYE GÜCÜMÜZÜ KORUYORUZ
2022 yılı birçok belirsizliği beraberinde getirdi. Bu süreçte ciddi anlamda dünyada ekonomik dalgalanmalardan geçtik, geçiyoruz… Ama biz yelkenimizi ona göre ayarlıyoruz. Sermaye gücümüzü koruyarak adımlarımızı dikkatli atıyoruz.
Her daim adım atmak kazandırmaz, bazen elindekine sahip çıkmak ve geliştirmek en büyük yatırım. Pandemi sürecinde işletmelerimize ciddi yatırımlar yaptık ve renovasyon sürecine girdik. Kapılarımızı açtığımızda yepyeni bir yüz ile misafirlerimizin karşısına çıktık. Aynı zamanda iki yeni butik şube açtık. Bugün giriş sayılarımızı pandemi öncesinin üstüne taşımayı başardık.
FARK YARATARAK REKABETÇİ OLUN
Ben bu işin hem alaylısı hem de eğitimlisiyim. İşletmeci bir ailenin dördüncü kuşak çocuğu olarak dünyaya geldim ve işletmenin her biriminde vakit geçirdim. Bunu da turizm işletmesi okuyarak taçlandırdım. Gençlere tavsiyem bir işin hamallığını yapmadan ağalığını yapamazsınız.
Ne yazık ki gençlerimiz sabırsız ama artık rekabet çok fazla. Önce sabır etmeyi bilmelerini tavsiye ederim. Ve ne iş yaparlarsa yapsınlar fark yaratmalılar fark yaratmayan rekabet edemez, rekabet etmeyen başarıya ulaşamaz.
NERGİZ KADOOĞLU ÇİFÇİ / KADOİL YKB VEKİLİ “İSTASYONLARI DÖNÜŞTÜRÜYORUZ”
YATIRIMLARA DEVAM
Kadoil olarak, akaryakıttan gıdaya, enerjiden gayrimenkule, iç-dış ticaretten istasyon işletmeciliğine kadar birçok farklı alanda faaliyet gösteriyoruz. 4 milyar TL’nin üzerinde ciroyla yatırımlarımıza devam ediyoruz. Yakın geçmişte yalnızca araçlarımıza yakıt alıp ve temel ihtiyaçlarımızı karşıladığımız istasyonlar şimdi kapsamlı bir dönüşüm içinde. Biz de Kadoil olarak amaçlarımızın tazelendiği ve kendimizi yeniden tanımladığımız bir dönemdeyiz.
Günümüzün ihtiyaçlarından yola çıkarak istasyonlarımızda yepyeni bir deneyim sunma hedefiyle çalışmalarımıza başladık. Taze kahveden lezzetli sandviçlere, temassız ödeme sistemlerinden, limitsiz internet erişimine kadar akaryakıt istasyonlarımıza gelen ziyaretçilerimize eşsiz bir deneyim sunacağımız yeni konseptimizin fizibilite çalışmalarını sürdürüyoruz.
FİNANSA ODAKLANIN
Öte yandan dünya çok hızlı değişiyor kendimi bu değişimin bir parçası olarak konumlamak için kişisel olarak da kendimi besliyorum. Yeditepe Üniversitesi Uluslararası İlişkiler Bölümü’nden mezunum. Lisans sonrası uluslararası şirketlerin bilgi birikiminden yararlanabilmek adına iş hayatıma bir süre Londra’da devam kararı aldım. Eğitim hayatım boyunca iş hayatının içinde aktif bir şekilde yer aldım.
İş disiplinine sahip olmak genç yaşta ne istediğini bilmek ve işin her aşamasında yer almakla mümkün olabiliyor. Bu nedenle yeni başlayan arkadaşlar öncelikle kendi yetkinliklerini belirleyip; güçlü ve zayıf yönlerini tespit ettikten sonra sorumluluk aldıkları alanlarda çok yönlü hareket edebilecekleri şekilde çalışmalarını öneririm. Finans bir şirketin belkemiğidir, bütçeyi yönetmeyi bilemeyen yöneticiler üzülerek ifade etmek zorundayım ki başarısızlığa mahkumdur. Bu nedenle kendilerini finans konusunda da yetiştirmelerini öneririm.
BURAK ATEŞ / ALTIN ATEŞ KİMYA CEO’SU “YENİ YATIRIMA HAZIRLANIYORUZ”
HEDEF 1 MİLYAR DOLAR CİRO
Alanında önemli işlere imza atan grubumuz geçen yılı 600 milyon dolar ciro ile kapattı. Yaklaşık 310 kişiye istihdam sağlıyoruz ve ekibimizle büyümeye devam ediyoruz. Bu yılın ilk yarısında 2021 cirosunu yakalamış durumdayız. 2022 yıl sonu itibarıyla da 1 milyar dolar ciro hedefimiz bulunuyor.
Büyüme yolculuğuna devam etmek üzere şu anda fizibilitesini yaptığımız ve ilk etabı 150 milyon Euro tutarında olmasını beklediğimiz bir sanayi yatırımını da planlıyoruz. Öte yandan önümüzdeki birkaç yılda yurtdışında yeni bağlantılar ve yurtiçinde yeni yatırımlarla alanımızda önemli adımlar atmayı planlıyoruz.
GLOBAL MARKA STRATEJİSİ
Şu anda Avrupa, Ortadoğu, Orta Asya ve Uzak Doğu ülkeleriyle yoğun bir şekilde çalışıyoruz, önümüzdeki dönemde global pazarda kendi sektörlerimizde pazar payımızı daha da artırarak global bir marka olmayı planlıyoruz. İş hayatında grubumuzun ticaret hacmi büyüdükçe biz de işimize daha sıkı sarılıyoruz. Global yayınlanan pazar bilgisini, raporlarını okuyarak ve sık seyahat ederek yeni değişimlerden haberdar olmaya ve güncel bilgileri yakından izlemeye çalışıyorum.
EN AZ İKİ YABANCI DİL ÖĞRENİN
Lise yıllarında Kanada’da dil eğitimi alıp, liseyi tamamladıktan sonra eğitimime bir süre Amerika’da devam ettim. Daha sonra Türkiye’de iktisat lisans eğitimi alarak eğitim hayatımı bitirdim ve aile şirketinde çalışmayı tercih etmeyip ilk olarak 2011 yılında kendi şirketimi kurdum. Aile şirketimizdeki ortaklık yapısının değişmesiyle birlikte 2013 yılında kendi şirketimi ailemizin grup şirketleriyle birleştirdim.
Başarı yolunda gençlere birkaç tavsiyem var. Öncelikle dil eğitimine çok önem verip mutlaka en az iki yabancı dil öğrenmelerini öneririm. Bir de başka kurumlarda çalışma deneyimini önemli buluyor. Eğitim hayatını bitirdikten sonra mutlaka profesyonel olarak büyük bir şirkette en az beş yıl çalışmalarını tavsiye ederim. Böyle bir çalışma süreci, kendilerini geliştirmeleri açısından kariyer yolculuğuna önemli deneyimler ekliyor.
YEMEKSEPETİ’NDE YENİ VİZYON
Türkiye’nin e-ticaret tarafındaki ilk girişimlerinden biri olan online yemek sipariş plaftromu Yemeksepeti’nin CEO’luk görevini 2021’in Kasım ayında Nevzat Aydın’dan devralan Mert Baki, bu yıl listemize hızlı giriş yapan isimlerden biri oluyor. Tahmini 7 milyar TL’lik cirosuyla listemizde beşinci sıradan giren yeni CEO Mert Baki, 3Y (Yemek, Yeni, Yarın) adını verdiği yeni vizyonuyla göreve başladı.
Çoğu sektörde dijitalleşmeyi hızlandıran pandemi sürecinin Türkiye’de etkisini gösterdiği 2020 Mart’ından bu yana 50 bine yakın yeni restoranı dijitalleştirerek online paket servis sistemine dahil eden Yemeksepeti, Mert Baki liderliğinde hizmetlerini çeşitlendirmeye ve büyüme yolculuğuna devam etmeyi hedefliyor.