TALAT YEŞİLOĞLU
tyesil@ekonomist.com.tr
Tabii, kendimize koyduğumuz hedeflere ulaşmanın yolu da insan kaynağı kalitesinin yüksek olmasından geçiyor. Malum nedenlerle eldeki insan kaynağını korumakta güçlük çektiğimizi söyleyebilirim.
İleri teknoloji üretip ihraç edemiyoruz ama ileri teknoloji ürünlerini kullanmayı çok seviyoruz. Özellikle de bireysel tüketim tarafında. Örneğin, yeni çıkan bir akıllı telefon Türkiye’de piyasaya sunulana kadar 40-50 bin kişinin elinde olabiliyor. Yeni bir dizüstü bilgisayar, tablet için de benzer rakamlar verebiliriz.
Türkiye’de cep telefonu abonelerinde ‘akıllı telefon’ nüfusu yüzde 50’yi aştı. Bu da ‘Mobil Devrim’in gerçekleştiğinin göstergesi. Akıllı telefonun sadece sosyal medya hesaplarını izlemek, mesaj paylaşmak veya haberleşmek için kullanılmadığını biliyoruz.
Örneğin, Türkiye Bankalar Birliği’nin (TBB) her üç ayda bir yayınladığı istatistiklere göre, online müşteri sayısı 24 milyon. Türkçesi şu: Mağazaya, şubenize, dükkanınıza gelen müşterilerin yanı sıra 24 milyon müşteriye daha ulaşma olanağınız var.
Üstelik bunların 14 milyonu mobil cihazlarıyla işlem yapmayı tercih ediyor. Burada bankacılık sektörü için ayrı bir parantez açmak istiyorum.
Teknolojiye, altyapıya Batılı rakiplerine göre çok daha fazla yatırım yaptılar. Türk Telekom, Turkcell ve Vodafone’un 4,5G teknolojisiyle abonelerini buluşturmaları da mobil nüfusu büyüttü. Nitekim bu yatırımın meyveleri alınıyor ve ticari yaşamın büyümesine ciddi bir katkı sağlanıyor.
Dolayısıyla ürün ve hizmetlerinizi pazarlayabileceğiniz 14’ü mobil, toplamda 24 milyon müşteri, önünüzde kocaman bir potansiyel olarak duruyor. Bu potansiyeli değerlendirmek ise sizin elinizde...
Dünyadaki cirosu yüzlerce milyar doları bulan, önümüzdeki dönemde trilyonlarca dolarlık büyüklüğe ulaşacak bu alanın bir parçası olmak için çabalayan çok sayıda şirketimiz var. Büyük grupların yanında, start up seviyesinde olan veya aldıkları yatırımlarla hızlı bir büyüme temposu yakalayan şirketlerin sayısı artıyor.
Buradaki büyümeye, büyüme fırsatlarına tekrar dikkat çekmek istedik. Teknoloji editörümüz Gözde, başarılı şirketlerden yola çıkarak, dünyadaki yeni trendlerin ne olduğunu öğrenmenize, konvansiyonel yöntemlerin dışına çıkarak büyümenin bir parçası olmanıza katkı sağlayacak bir kapak haberine imza attı.
Haberde okuyacağınız gibi rekabet yüksek, garanti yok! Ama emin olun, yeni kuşağın özelliklerini iyi analiz eden, pazar dinamiklerini iyi okuyanlar hayal edilemeyecek başarılar elde edecek. Biz de bu başarıları sayfalarımıza taşıyacağız.
Verimli tartışmalarla geçecek bir hafta diliyorum...