2024’ün ikinci yarısında canlanma bekleniyor

Hazır giyim ihracatı, yılın 11 ayında miktar olarak yüzde 15,4, değer olarak yüzde 8,6 küçüldü. Yılı 19,3 milyar dolar ihracatla tamamlamaya hazırlanan sektör, 2024 yılından umutlu.

09 Ocak 2024

Hazır giyim ihracatı, yılın 11 ayında miktar olarak yüzde 15,4, değer olarak yüzde 8,6 küçüldü. Yılı 19,3 milyar dolar ihracatla tamamlamaya hazırlanan sektör, 2024 yılından umutlu. Sektör, 2024'ün ikinci yarısından itibaren talepteki canlanmayla yılı 20 milyar doların üzerinde bir ihracatla tamamlamayı hedefliyor.

24 Aralık 2023 - 06 Ocak 2024 tarihli sayıdan

Hazır giyim ve konfeksiyon, yani moda endüstrisi Türkiye'nin sanayileşmesinde, kalkınmasında ve ihracatında öncü rol üstlenen sektörler arasında ilk sırada yer alıyor. Dünyanın altıncı, Avrupa Birliği'nin üçüncü büyük tedarikçisi olan sektör, 2022'yi 21,2 milyar dolar gibi rekor bir ihracatla kapattı.

Ancak 2022'in son çeyreğinden itibaren en büyük pazar olan Avrupa Birliği (AB) ve ABD'de talebin yavaşlamasının olumsuz etkilerini hissetmeye başlayan sektör,

2023 yılında kan kaybetti. Küresel talepteki daralmanın yanı sıra Türkiye'de yüksek maliyet artışlarına rağmen haziran ayına kadar kurun yatay seyretmesi rekabetçiliğe zarar verdi. İhracatçılar fiyat tutturmakta zorlandığı için pandemi döneminde gelen müşterilerin bir bölümü yeniden Asya ülkelerine döndü. Dolayısıyla ihracatta 2023 yılı beklentilerinin gerisinde kaldı.

HEDEF 20 MİLYAR DOLAR

Ocak-kasım dönemini 17,8 milyar dolarlık ihracatla tamamlayan hazır giyim ihracatçıları 11 ayı geçen yıla göre miktar olarak yüzde 15,4, değer
olarak yüzde 8,6 ekside tamamladı.

Yılı 19,3 milyar dolar ihracatla tamamlayacaklarını söyleyen Türkiye İhracatçılar Meclisi (TİM) VE İstanbul Hazır Giyim ve Konfeksiyon İhracatçıları Birliği (İHKİB) Başkan Mustafa Gültepe, "Moda endüstrisi küresel pazarlardaki gelişmelerden ilk etkilenen sektörlerden biri. Daralmanın etkilerini ilk biz hissetmiştik.

2024'ün ikinci yarısından itibaren talepte beklediğimiz canlanmanın ilk pozitif yansımalarının da moda endüstrisinde görüleceğini ve yılı 20 milyar doların üzerinde bir ihracatla tamamlayacağımızı öngörüyoruz" diyor.

YEŞİL DÖNÜŞÜME YATIRIM

Hazır giyim ve konfeksiyon ihracatının yüzde 60'ı AB ülkelerine yapılıyor. İngiltere de dahil edildiğinde bu oran yüzde 70'e yaklaşıyor. Dolayısıyla Yeşil Mutabakat'a uyum moda endüstrinin gelecek stratejisi için hayati önem taşıyor.

İHKİB bu bilinçle moda endüstrisinin Yeşil Mutabakat'a uyum sürecinin yol haritası niteliğindeki eylem planını Ocak 2023'te kamuoyu ile paylaştı.

Sektörün, yeşil dönüşüm ve ona paralel olarak ilerleyen dijital dönüşüm alanlarına yatırım yapma konusunda son derece istekli ve kararlı olduğunu söyleyen Türkiye Giyim Sanayicileri Derneği (TGSD) Başkanı Ramazan Kaya, "Ancak mevcut ekonomik koşullar bu çalışmaların ötelenmesine neden olabiliyor.

Bu noktada da yeşil ve dijital dönüşüm için uluslararası bankalar ve ülkedeki finans kuruluşları kaynaklı yatırım kredileri arayışı sürüyor" diyor.

RAMAZAN KAYA / TGSD BAŞKANI

“Sektör finansmana ihtiyaç duyuyor”

“İhracatta yılın ilk yarısında durgunluk süreceğini, hissedilir toparlanmanın yılın son çeyreğini bulacağını öngörüyoruz. 2024 hedefimiz, 2023 rakamlarını korumak ancak sektör mevcut ihracatı sürdürebilmek, ihracatı artırmak ve iç pazarın üretim talebini karşılamak için finansmana ihtiyaç duyuyor ve finansmana erişim önemli ölçüde azaldı.

Büyük ölçüde Eximbank kredisi kullanan sektörümüzün, bu kredilerin TL ve döviz cinsiden genişletilmesi talebi bulunuyor. Ayrıca kurun enflasyonun çok altında kalmasından dolayı da bir maliyet sorunu yaşanıyor. Bu nedenle kurun enflasyon kadar artmasını talep ediyoruz.”