SİBEL ATİK
satik@ekonomist.com.tr
Türkiye'de henüz Sermaye Piyasası Kurulu (SPK) ve borsa kurulmamışken Batı Çimento ile temelleri yatırım asır önce atılan Batı Anadolu Grubu, önümüzdeki süreçte kârlı büyümeye odaklandı. Çimento, enerji ve limancılık alanlarında faaliyet gösteren grup, Söke'de 680 milyon TL yatırımla kurduğu ve kısa bir süre önce devreye aldığı yeni çimento fabrikasının desteğiyle kârlılıkta yükselişe geçmeyi planlıyor.
Son beş yılda 1 milyar TL'lik yatırım yaptıklarını söyleyen Batı Anadolu Grubu İcra Kurulu Üyesi Feyyaz Ünal, fabrika yatırımı nedeniyle geçen yılı zararla kapattıklarını ama bu yıl kârlı büyümeye odaklandıklarını belirtiyor.
2019 yılında 1 milyar TL ciroya ulaşmayı planladıklarını söyleyen Ünal ile grubun yeni dönem hedeflerini konuştuk.
Batı Anadolu Grubu olarak bu yıla yeni yatırımı devreye alarak girdiniz. Yeni fabrikanın grubun bu yılki rakamlarına nasıl bir katkısı olacak?
1966 yılında 500 bin TL sermaye ile 4 bin 500 ortak tarafından kurulan Batı Anadolu Grubu, 50 yılı aşkın süredir bu ortaklık yapısıyla faaliyet gösteriyor.
Henüz Sermaye Piyasası Kurulu ve borsa dahi kurulmamışken Batı Çimento ile temelleri atılan grubumuz bugün Söke'de devreye aldığı yeni yatırımla büyümeye devam ediyor. Kısa bir süre önce Söke'de ilk üretimine başlayan Batısöke çimento fabrikasına 680 milyon TL yatırım yaptık. Faaliyet gösterdiğimiz tüm bölgelerde istihdama katkı sağlamak amacıyla hareket ediyoruz. Batısöke, yeni üretim tesisiyle çalışan sayısını yüzde 50 oranında arttırdı. Böylecegrubumuzun toplam istihdamı yaklaşık bin 100 kişiye çıkmış oldu. Artık devreye giren bu yatırımın büyümemize önemli bir katkısı olacak. Geçen yıl 700 milyon TL ciro elde eden grubumuz yeni fabrikanın da katkısıyla bu rakamı 950 milyon TL'ye taşımayı hedefliyor. Bu da yaklaşık yüzde 30'luk bir büyümeye denk geliyor.
Yeni tesisin geçen yılı zararla kapatan grubun kârlılığına bir etkisi olacak mı?
Kesinlikle olacak. Hedefimiz grubu bu yıl kârlı bir noktaya getirmek. Şu ana kadar her şey iyi gidiyor. Bunun ciro artışına önemli bir etkisi olacak. En anlamlı büyüme kapasite artışından gelecek ve ihracatla birlikte kârlılığımız da artacak. Bu yatırımla birlikte özellikle yurtdışı satışlarda önemli bir büyüme bekliyoruz. Batıçim ve Batısöke fabrikaları, yılda toplam 20 milyon dolarlık klinker ve çimento ihracatı gerçekleştiriyor. Yeni tesisle birlikte bu rakam 2018'de 40 milyon dolar seviyelerine çıkacak.
İhracattaki büyüme hangi pazarlardan gelecek? Bu dönemde yeni gireceğiniz pazarlar var mı?
Grubumuz yaptığı yurtdışı satışla Türkiye'nin çimento ve klinker ihracatının yüzde 10'unu karşılayacak. 2010 yılından bu yana ağırlıklı olarak Batı Afrika pazarına yönelik ihracat önemini koruyor. 2018 yılında Batı Afrika'nın yanı sıra Güney ve Orta Amerika ülkeleriyle ABD'ye de ihracat yapılmasını öngörüyoruz.
2019 için ne öngörüyorsunuz?
2019 yılı için iyi beklentiler içindeyiz. Ciroda 2019'da 1 milyar TL'yi yakalarız. Uzun bir aradan sonra üretime dönük önemli bir yatırım yaptık. Bunun ciroya önemli bir katkısı olacak. Dünya genelinde de talep artıyor ve ciddi bir büyüme trendi var. Geçen yıl 188 milyar dolar olan dünya inşaat harcamasının bu yıl 195 milyar dolara çıkması öngörülüyor. Talep Batı Afrika, Gabon, Nijerya, Fildişi Sahili, Kuzey Amerika'da önemli oranda artıyor. Biz de yurtdışında satış ve dağıtım ağını genişletmeyi ve hızlı bir büyüme yakalamayı planlıyoruz.
Grubun bu yıl temettü politikası ne olacak?
Biz olağanüstü bir olumsuzluk olmadıkça, büyük bir yatırım nedeniyle finansman gerekmedikçe, pay sahiplerine kâr dağıtılması esasına göre hareket ediyoruz. Kuruluşumuzdan beri kârımızı temettü olarak dağıtmayı seven bir kurumuz. Geçen yıl yatırım nedeniyle borçluluk olunca 2017'yi zararla kapattık. Bu yıl da nakit temettü dağıtmayacağız. Ama önümüzdeki yıllarda bu yatırımı sindirdikten sonra temettü dağıtmaya devam edeceğiz. Çünkü kuruluş düsturumuz bu.
Bulunduğunuz işlerde önümüzdeki yıla ilişkin hedefleriniz nedir?
Bu yıl iki hedefimiz var. Birincisi sermaye getirisinin gösterge tahvil getirisinin üzerinde olması. Diğeri de hisse fiyatı performansının, taşa toprağa dayalı sanayi şirketlerinin ortalama performansının üstünde olması. Borsa fiyatı ve şirket fiyatı bizim için önemli. Dolayısıyla bu hedeflerle büyümeye devam etmek istiyoruz. Çimentoda ürünü limana demir yolu ile taşıyıp verimliliği aıtırmak ve üretim sürecini daha iyi yönetmek istiyoruz.
"MALİYET ARTIŞLARI FİYATLARI YÜKSELTECEK"
"Türkiye çimento ihracatında dünyada ilk beş içerisinde yer alıyor. Fakat maliyetin yarıdan fazlasını oluşturan kömür ve elektrik fiyatlarında yaşanan artış sektörün önünde büyük bir tehlike olarak duruyor. Enflasyon, asgari ücret artışı, işgücü maliyeti artışı gibi tüm sektörlerin etkilendiği maliyet artışlarına ek olarak çimentoda elektrik ve kömürde de ciddi bir zam söz konusu.
Elektrik fiyatları 2018 başında yüzde 8,8 arttı. 1 Nisan itibariyle devreye giren son kaynak tedarik tarifesiyle birlikte ise yılbaşındaki artışın üzerine yüzde 10 daha artış geldi. Toplamda elektrik maliyeti 2017'ye kıyasla 2018'de yüzde 19,68 zamlı olacak.
Kömürde ise yerli kömür fiyatındaki artış, ithal kömür fiyatındaki artış ve kur artışı kaynaklı yüzde 34 zam var. Yeni imzalanan toplu iş sözleşmesi çerçevesinde işgücü maliyetleri de yüzde 13,8 artacak. Maliyet artışı dünyada en ucuz fiyatlı olan sektörde ciddi bir baskı yaratıyor. Fiyatlar da mecburen artacaktır. Yılın sonuna kadar sektörde genel olarak yüzde 10 civarında bir fiyat artışı olabilir."