2017 sonuna kadar 100 mağaza açacağız

18 Kasım 2016
3006
Anadolu 500 ve ISO 500 listelerinin en hızlı yükselen şirketi olan Yataş Grup, bu ivmeyi önümüzdeki yıllarda da sürdürmeyi hedefliyor. Yataş, 2017 yılı sonuna kadar 100 yeni mağaza açmayı ve yüzde 50’lik büyümeyle 750 milyon TL ciroya ulaşmayı planlıyor. Şirketin gelecek dönem için de oldukça büyük planları var.

ÖZLEM BAY YILMAZ
obay@ekonomist. com.tr

Yataş Grup CEO’su Nuri Öztaşkın, “2023 için 2 milyar TL’lik ciro hedefi koyduk” diyor. Temelleri 1976 yılında atılan Yataş Grup, son beş yıldır bir değişim ve dönüşüm içinde.

‘Yataş Bedding’ ve ‘Enza Home’ olmak üzere iki farklı konsept ile büyüyen grubun yurtiçi ve yurtdışında 281 konpsept mağazası ve toplam 450 satış noktası var.  Bu yıl 40’ıncı yılını kutlayan gruba, son dönemde yenilenen yüzü yükseliş getirdi.

Şirket, Anadolu 500 araştırmasında 25 basamak yükselerek 182’inci sırada yer aldı. 2015 ISO 500 listesinde önceki yıla oranla 127 basamak birden yükselerek 370’inci sırada yer alan Yataş Grup, halka açık şirketler arasında en çok yükselen şirket oldu.

Önümüzdeki beş yılda da frene basmayacak olan grup, hem yurtiçinde hem de yurtdışında hedef büyüttü. 2017 sonuna kadar 100 yeni mağaza açmayı ve yüzde 50’lik büyümeyle 750 milyon TL ciroya ulaşmayı planlayan grubun 2023 ciro hedefi ise 2 milyar TL.

Yataş Grup CEO’su Nuri Öztaşkın ile şirketin mağazalaşma hedeflerinden sektördeki gelişmelere kadar pek çok konuyu konuştuk.

Son beş yıldır bir değişim ve dönüşüm yaşıyorsunuz. Yataş Grup’ta bu dönemde neler değişti?
2016, beş yıllık değişim ve dönüşüm dönemimizin son yılı. Ayrıca bu yıl şirketimizin 40’ıncı yılını da kutluyoruz. Bu süre zarfında bir geçiş yaşadık. Yataş’ı genç bir marka haline getirdik. Tek markadan iki markaya geçiş yaşadık. Artık Yataş Bedding ve Enza Home olarak iki markamızla ilerliyoruz. Yataş Bedding’lerde daha önce mobilya da satıyorduk ama artık bu konseptten mobilyayı çıkardık. Yataş Bedding’lerde sadece yatak ve ev tekstili, Enza Home’larda ise mobilya ve aksesuarlar satılacak. Koleksiyonlarımızla da farklılaşmaya gittik.

Şirkette son dönemde nasıl bir büyüme söz konusu oldu?
2016’nın ilk dokuz ayında 2015’in aynı dönemine göre yüzde 51’lik büyüme yakaladık. Geçen yıl yüzde 20 büyümüştük. Bu yıl ise yüzde 50-55 büyüyerek 500 milyon TL ciroya ulaşırız. 2016’da geçen yıla göre yüzde 8-10 oranında büyümesi beklenen mobilya sektörünün çok üzerinde büyüme bekliyoruz. 2016 bizim için altın yıl olacak. Üç yıl sonra 1 milyar TL ciroya ulaşıp Türkiye’nin ilk 100 şirket içeri- sinde yer almayı planlıyoruz. 2023 ciro hedefimiz ise 2 milyar TL.

Bugün itibariyle kaç mağazanız var, 2017 yılında kaç yeni mağaza açmayı planlıyorsunuz?
2016 yılında 10’u yurtdışında olmak üzere 50 yeni mağaza açtık. Bugün itibariyle 233 yurtiçi, 48 yurtdışı olmak üzere toplam 281 kopsept mağazamız var. Ayrıca 450 civarında da satış noktamız bulunuyor. Önümüzdeki yılın sonuna kadar da 100’ün üzerinde mağaza açmayı planlıyoruz. Bunun 27’si yurtdışında olacak.

Önümüzdeki dönemde öncelik vereceğiniz pazarlar nereler?
Bunların başında Romanya geliyor. Suudi Arabistan’da şu anda üç mağazamız var ama orada büyümemiz sürecek. İran’da ise son açtığımız Tebriz mağazası ile 13 mağazaya ulaştık. İran’da yeni mağazalar açmaya devam edeceğiz. Çin pazarına yatak ile girdik ve şu anda üç mağazamız var. Çin bizim için nakliye avantajı olan bir pazar. Çünkü Çin’den Türkiye’ye çok fazla mal geldiği için dönüş nakliyesi çok ucuza geliyor. Çin’de önümüzdeki dönemde daha çok internetten satışa ağırlık vermeyi planlıyoruz. Mısır’da da büyüyoruz. Son dönemde en çok odaklandığımız pazar ise İngiltere.

İngiltere’de mağazanız var mı?
Şu anda orada iki mağazamız var. Çok zor bir pazar ancak İngiltere’yi ‘kale’ pazarlarımızdan biri haline getirmek için çalışmalarımız var. Orada hem Enza Home, hem Yataş Bedding hem de online olarak büyümeyi planlıyoruz. Bütün ülke bazında bir kanal oluşturma hedefindeyiz. İngiltere’de bütün ürünlerde ‘alev almazlık’ şartı aranıyor. Bu da maliyetleri yüzde 1520 oranında artırıyor. Şimdi bu pazara yönelik ürünlerimizi bu standarda uydurmak için çalışmalar yürütüyoruz. Bu yıl Turquality kapsamına girmek için yoğun bir çalışma yürüttük. 2017’nin ilk çeyreğinde Turquality kapsamına alınmayı bekliyoruz. Arkamıza bu desteği alırsak yurtdışındaki hızlı büyümemizi katlayacağız.

Gündeminizdeki yeni yatırımlar neler?
Üretimimizi Ankara ve Kayseri’deki tesislerimizde gerçekleştiriyoruz. Bu yıl başladığımız kapasite ve teknoloji yatırımlarımıza 2017’de de devam edeceğiz. Örneğin Kayseri OSB’deki kanepe fabrikamızın kapasitesi yetersiz. Bu nedenle 30 bin metrekare kapalı alana sahip yeni bir kanepe fabrikasını bu yılın sonuna kadar faaliyete
geçirmeyi planlıyoruz. Kapasite ve teknoloji için toplam 10 milyon Euro’luk yatırım yapacağız. Bunlarla birlikte yüzde 30 civarında bir kapasite artışına ulaşacağız. Şu anda grup olarak bin 900 kişiye istihdam sağlıyoruz. Yeni yatırımlarla birlikte istihdamımızda da artış olacak.

Yakın gelecekte sektörü neler bekliyor?
En büyük sorunumuz merdiven altı üretim. Bunun önüne geçilmesi için yüzde 18 KDV oranının yüzde 9’a çekilmesi gerekiyor. Yüksek KDV sektörü kayıt dışına itiyor. Tüketicinin markalara yönelmesi için bu yapılmalı. Ancak son dönemde merdiven altındaki sorunlar nedeniyle tüketicilerin büyük kısmının markalı mobilyaya döndüğünü de söylemek mümkün. Çünkü merdiven altında garanti yok. Mobilya Sanayicileri Derneği (MOSDER) olarak bu konuyu sürekli dile getiriyoruz.

3005