20 şirket yurtdışında 522 mağaza açacak

12 Temmuz 2021
Ayşegül Sakarya Pehlivan asakarya@ekonomist.com.tr

Son yıllarda rotayı yurtdışına çeviren perakende sektörü, pandemi döneminin sona yaklaşmasıyla küresel yatırımlarına hız verdi. Hazır giyimden mobilyaya 20 perakende şirketi, 2021 sonuna kadar yurtdışında 522 mağaza açmaya hazırlanıyor.

27 Haziran 2021 tarihli sayıdan

Türkiye'nin en dinamik sektörlerinden perakende, pandemi nedeniyle iç pazarda aldığı hasarı yurtdışı yatırımlarıyla telafi etmeye hazırlanıyor.

Pandemi nedeniyle yurtiçinde ciro kaybına uğrayan markalar, uygun kiralama koşullarının ortaya çıkması ve kurlardaki artışın da avantajı ile yurtdışındaki fırsatları değerlendirecek.

Tabloyu görmek için görsele tıklayın.

Hazır giyimden mobilyaya 20 perakende şirketi, 2021 sonuna kadar yurtdışında 522 mağaza açmaya hazırlanıyor. Türk markalarının yurtdışı mağazalarının ağırlıklı bölümü Rusya ve çevresindeki coğrafya ile Ortadoğu, Kuzey Afrika ve Balkan ülkelerinde yer alıyor. Markalar bir yandan bulundukları ülkelerde kök salmaya devam ederken, diğer taraftan yeni fırsatları da değerlendirmeye çalışıyor.

Birleşmiş Markalar Derneği (BMD) Başkanı Sinan Öncel, "Bazı markalarımızın yurtdışında uzun süredir yatırım yapmak istedikleri merkezlerde pandemi sürecinde çok daha uygun kiralama koşullarında mağaza bulunabiliyor. Avrupa'nın birçok turizm merkezinde de bir yıl öncesine göre çok uygun maliyetle mağaza kiralanabiliyor" diyor.

Bisse, bu süreçte büyüyen markalar arasında yer alıyor. Yurtdışında 17 mağazayla faaliyet gösteren Bisse, kur avantajı ile yurtdışı yatırımlarını artırıyor. Yurtdışındaki mevcut satış noktalarının cirodaki payı yüzde 60 seviyesinde. Yeni yatırımlarla bu payın yüzde 70'e yükseltilmesi hedefleniyor.

Ukrayna, Dubai Libya ve diğer Afrika ülkelerinde büyüme planlanıyor. Şirketin yurtdışı büyüme planlarında e-ihracat da var. Bisse Group Yönetim Kurulu Başkan Yardımcısı Onur Kefeli, "Kur avantajıyla birlikte özellikle Amazon.com'la güzel bir çalışma içine girdik. Ayrıca Easty, Brandfoni, Kna-vat ve e-Bay ile de e-ihracat görüşmelerimiz devam ediyor" diyor.

YATIRIMA DEVAM


Yurtdışında 420 mağazası olan Colin's, bu yıl Rusya'da yedi, Bela-rus'ta bir, Romanya'da iki mağazasının açılışları için planlamalarını tamamladı. Colin's Global Pazarlama ve İnsan Kaynakları Direktörü Önder Ön, genç nüfusunun heyecanlandırdığı bazı pazarlarda da sekiz mağaza için görüşmelerin sürdüğüne dikkat çekiyor.

Orka Holding, Damat Tween ve D'S damat markalarıyla İtalya'dan Avustralya'ya, İspanya'dan Rusya'ya, Almanya'dan Dubai'ye 80'i aşkın ülkede toplam 431 mağazasıyla yer alıyor. 2020'de sekiz mağaza açan şirket, pandemi koşullarına rağmen yatırıma devam ediyor.

Orka Holding Yönetim Kurulu Başkanı Süleyman Orakçıoğlu, "Turquality açısından bizi en çok zor durumda bırakan durum, beş yıllık destek sürecinin iki yılını Covid-19 pandemisi sebebiyle yeterinde iyi değerlendirememiş olmak oldu" diyor.

Süleyman Orakçıoğlu'na göre, desteklerin süreli olması elbette bilinen bir gerçek iken, tüm dünyayı etkisi altına alan bir salgının mücbir sebep görülerek, verilen desteklerin pandemi süresi nezdinde uzatılması çok önemli bir detay olacaktır. Şirket, 2021'de İspanya'da El Corte Ingles departman store'ların tümünde yer alacak. Dubai'de üç, Moskova'da iki, Güney Afrika'da iki, Bosna Hersek'te ve Özbekistan'da birer mağaza açılması planlanıyor.

MOBİLYA SEKTÖRÜ BÜYÜYOR


Hazır giyim markalarının yanı sıra mobilya, ev ürünleri ve mücevher şirketleri de yurt-dışını odağına almış durumda. Yataş Grup yurtdışında hızlı büyümeyi planlayan markalar arasında yer alıyor. Grup, yurtdışında Enza Home ve Yataş Bedding markalarıyla 96 satış noktasında hizmet veriyor.

2021 sonuna kadar yurtdışında Enza Home, Yataş Bedding ve Divanev markalarıyla 77 satış noktası daha açılması hedefleniyor. Halihazırda 20 ülkede 100 farklı satış noktasında hizmet veren Bambi Yatak ise 2021 sonuna kadar satış noktasını 150'ye yükseltmeyi amaçlıyor. Hedef pazarlar arasında Amerika ve Balkanlar yer alıyor.

Ev tekstili ve dekorasyon markası Madame Coco, Türkiye ve 16 farklı ülkede olmak üzere toplam 300'ün üzerinde mağazayla faaliyet gösteriyor. Mağazalaşma stratejisinin ana temelinde; ulaşılabilir lokasyonlarda bulunma ve mağazaları uygun alanlarda daha geniş metrekarelere dönüştürme gibi hedefleri bulunuyor.

Şirketin, bu yıl yurtiçinde 40 yeni mağaza açma hedefi var. Yurtdışında ise 2021 yılında beş yeni mağaza açan şirket, önümüzdeki süreçte ise 20'nin üzerinde yeni mağaza açmayı hedefliyor. Madame Coco Genel Müdürü Cemal Cem Işık, "2021 yılının ilk çeyreğinde yurtdışı pazarında istikrarlı ve dengeli büyümemizi sürdürdük.

Yine bu doğrultuda 2021 yılında satışlarımızı iki buçuk kat artırmayı hedefliyoruz" diyor. Şirketin büyüme planları arasında Avrupa ve Ortadoğu ülkeleri ilk sıralarda yer alıyor. Sonrasında ise Kuzey Afrika ve Güney Amerika'da mağazalaşma hedefleniyor.

FARKLI COĞRAFYALAR HEDEFTE


Gelirlerinin yüzde 35'i yurtdışı satışlardan gelen Cotton Box, bu oranı yüzde 50'ye çıkarmayı hedefliyor. Yurtdışında konsept mağazalarla büyüyen şirketin Cezayir'de dört mağazası var. Cotton Box, 2021'de öncelikle Fas ve Tunus, olmak üzere Avrupa, Türki Cumhuriyetleri ve Kuzey Afrika'da sekiz yeni mağazaya ulaşmayı hedefliyor.

2022 yılında ise hedef yurtdışında 30 mağazaya ulaşmak. Cotton Box Yönetim Kurulu Başkanı Nuri Turgut, master franchise'lar vererek tüm dünyada dekorasyonda konsept mağazacılığa Türk imzası atmayı planladıklarını söylüyor.

Gürcistan'da beş mağazası olan Olgar Grup markası SPX, farklı ülkelerde mağaza açmaya hazırlanıyor. 2021 hedefi yurtdışında üç yeni mağaza açmak olacak. Olgar Genel Müdürü Barış Andırınlı, "Bu yatırımlarımızla ilgili açıklamalarımızı da kısa süre içerisinde resmi iletişim kanallarımızdan açıklayacağız" diyor.

EV PERAKENDESİ ATAKTA


Romanya'dan Viyana'ya Moğolistan'dan Suudi Arabistan!a kadar 14 ülkede mağazaları olan Karaca Grup, önümüzdeki dönemde Avrupa'ya yatırım yapmayı planlıyor. Şirketin Avrupa'da derinlemesine büyümek istediği pazar ise Almanya. 2021 yılı sonuna kadar yurtdışındaki mağaza sayıının 34'e çıkartılması hedefleniyor.

Yurtdışında büyümeye hazırlanan ev perakende markalarından biri de Jumbo. Şu an Azerbaycan ve Bahreyn'de bir perakende ve Horeca mağazası bulunan şirket, bunun dışında Birleşik Arap Emirlikleri, Katar'da otel ve restoranlara satışlar gerçekleştiriyor.

İngiltere, Danimarka, Almanya Hollanda'da online üzerinden satışları, Nijerya ve Gabon'da da satış noktaları bulunuyor. Toplamda perakendede bu sene yurtdışı mağaza sayısının 12'ye çıkartılması hedefleniyor.

Cezayir'de dört konsept mağazası olan Bella Maison, 2021'de öncelikle Fas ve Tunus, olmak üzere Avrupa, Türki Cumhuriyetleri ve Kuzey Afrika'da sekiz yeni mağazaya ulaşmayı hedefliyor. 2022 yılında ise hedef yurtdışında 30 mağazaya ulaşmak.

Bella Maison Yönetim Kurulu Başkanı Muhammed Tan, "Master franchise'lar vererek tüm dünyada dekorasyonda konsept mağazacılığa Türk imzası atmayı planlıyoruz. Aynı zamanda yurtdışı pazarlarında e-ticaret yatırımlarımızı da artıracağız" diyor.

Son üç yıldır yurtdışı çalışmalarına ağırlık veren Ariş'in yurtiçi ve yurtdışı toplam 21 mağazası var. 2020 yılı itibarıyla yurtdışında Kırgızistan ve Moğolistan'da yeni satış noktalarını açan şirketin halihazırda Almanya Berlin'de bir mağazası Almanya genelinde sekiz satış noktası var.

Ariş Yönetim Kurulu Başkanı Kerim Güzeliş, "Almanya'da ve Hollanda, İngiltere gibi ülkelerde mağaza açma planımız bulunuyor. Tabii planlarımızın bu yıl gerçekleşmesinde pandemi koşulları ve bundan sonraki gidişat belirleyici olacak" diyor.

Normalleşme süreciyle birlikte Avrupa'da Almanya, Hollanda, Avusturya, Romanya gibi ülkelerde şubeleşme planları devam edecek.

BU YIL AÇILACAKLAR


Bu yıl yurtdışına açılmak için fırsat kollayan markalar da var. Bunlardan biri Koçtaş. Türkiye'ye komşu ve yakın olan ülkelerden Koçtaş'a yönelik ciddi talep olduğunu olduğunu söyleyen Koçtaş Genel Müdürü Devrim Kılıçoğlu, kısa dönemde yurtdışındaki fırsatları da değerlendirmek üzere çeşitli adımlar atmayı planladıklarını belirtiyor.

Boyner de yurtdışına açılmak için hazırlık yapan şirketlerden biri. Boyner Büyük Mağazacılık CEO'su Eren Çamurdan, yurtdışına açılma noktasındaki hedeflerini farklı stratejilerle hayata geçirmeyi planladıklarını söylüyor.

BERNA AKYÜZ ÖĞÜT / LC WAİKİKİ MAĞAZACILIK GENEL MÜDÜRÜ ''200 YENİ MAĞAZA DAHA AÇACAĞIZ''


'LC Waikiki'nin dünya genelinde 49 ülkede, 579 mağazası var. Türkiye dahil bulunduğu 20 ülkede pazar lideri konumundayız. Pandemi koşullarına rağmen bulunduğumuz ülkelerde derinleşip, tekil mağazacılık yatırımları yapıyoruz ve yeni ülkelere adım atıyoruz. Yıl sonuna kadar yaklaşık 200 yeni mağaza daha açmayı hedefliyoruz.

Yurtdışı satışlarımızın toplam ciromuz içindeki payı 2019 yılında yüzde 40, 2020 yılında ise yaklaşık yüzde 45 seviyelerindeydi. Bu oranı 2021'de yüzde yaklaşık 50'ye çıkartmayı planlıyoruz. Yıl başından bu yana Senegal ve Gana'da mağaza açarak Afrika'da büyümeyi sürdürdük.

Yine bu yıl Kamerun ve Fildişi Sahili'ne girmeyi planlıyoruz. Bu yıl şirketin rotasında Güney Amerika var. Peru ve Ekvator'da açılacak mağazalarla dördüncü kıtaya giriş yapacağız.''

BURAK ÖVÜNÇ / FLO GENEL MÜDÜRÜ "YURTDIŞI CİROSUNU YÜZDE 50'YE ÇIKARACAĞIZ


"Yurtdışındaki fırsatları değerlendiriyor ve yeni lokasyonlara mağazalar açmaya devam ediyoruz. Şu anda yurtiçinde 362 FLO, 136 İn Street, 14 Nine West mağazamız bulunuyor. Yurtdışında ise toplamda 21 ülkede 119 mağazamız mevcut.

Bu yıl içerisinde yurtiçinde 21, yurtdışında 40 mağaza daha açmayı hedefliyoruz. FLO Mağazacılık olarak, Covid 19 pandemisi döneminin getirdiği zorlu koşullara rağmen 2020 yılında ciromuzun yüzde 15'i yurtdışı yatırımlarımızdan geldi.

Orta vadede bu oranı yüzde 50 seviyelerine getirmek istiyoruz. Doğu Avrupa pazarlarında büyümeye, buradaki fırsatları değerlendirmeye devam edeceğiz. Yakın dönemde bu pazarlarda 50 yeni mağaza açacağız. 2023 yılına kadar yurtdışında 250 mağazaya ulaşmak istiyoruz."