SİBEL ATİK satik@ekonomist.com.tr
08-21 Ağustos 2021 tarihli sayıdan
Permolit markasıyla boya sektöründe faaliyet gösteren Akçalı Şirketler Grubu, yeni tesis yatırımına hazırlanıyor. 300 milyon TL'nin üzerinde ciroya sahip olan şirket, İstanbul Esenyurt'ta yer alan iki tesisinin ardından Balıkesir'de de üretim tesisi kuracak.
Balıkesir OSB'de 50 dönümlük arazi satın alan şirket, burada sprey boya üretecek. Yıl sonunda inşaatı başlanacak yeni tesiste ilk etapta 20 milyon adetlik sprey boya üretimi yapılacak. Tesisin 2023 yılında üretime başlaması planlanıyor.
1960'lı yıllardan beri boya işinde olan Subutay Akçalı tarafından 1981 yılında kurulan Akçalı Boya, yurtdışının da katkısıyla son yıllarda hızlı büyüdü. Sektörde 40 yılı geride bırakan ve bir süre önce vefat eden kurucu başkan Subutay Akçalı'nın ardından ikinci kuşağı temsil eden M. Akın Akçalı'nın CEO'luk görevini devraldığı Akçalı Grubu, yeni yatırımlarla büyümeyi hedefliyor.
Akın Akçalı, boya sektöründe inşaat boyaları, sentetik boyalar, ahşap koruyucular ve grafiti gibi özel boyalar alanında güçlü olan şirketin Balıkesir'deki yatırım için çalışmalara başladığını anlatıyor. Akçalı, "Türkiye'de lider olduğumuz sprey boya sektöründe yeni tesisimizi devreye alacağız.
Balıkesir'de 50 dönümlük araziyi satın aldık ve yıl sonu inşaata başlayacağız" diyor. Akın Akçalı, ilerleyen yıllarda İstanbul'daki tesisleri de Balıkesir'e taşımayı hedeflediklerini kaydediyor.
İTHALATIN ÖNÜNÜ KESECEK
Ürettikleri sprey boyanın her yerde kullanıldığını, ahşap, alüminyum plastik metal yüzeylere kadar her yerin boyama özelliğine sahip olduğunu kaydeden Akçalı, dekoratif amaçlı boya üretiminin yanı sıra teknik spreylerde ise sanayide kullanılan pas sökücü ve yağ temizleyici gibi ürünlerin de üretimini yapacaklarını söylüyor.
Bugün yüzde 80'ini yurtdışından ithal ettikleri ve yüzde 20'sini ise fason ürettirdikleri bu ürünleri yeni yatırımla kendi tesislerinde üretebileceklerini dile getiren Akçalı, bunun önemli bir ithalat girdisinin de önüne geçeceğini belirtiyor. Akçalı, ilk etapta bu yatırımın devreye girmesiyle yaklaşık 10 milyon Euro'luk bir ithal girdiyi durduracaklarını ifade ediyor.
Diğer taraftan şirketin 23 ülkeye ihracat gerçekleştirdiğini ve İngiltere'de kurdukları ofisle oranın önemli perakende zincirlerinde yer aldıklarını anlatan Akçalı, yurtdışında özellikle İngiltere'deki yatırımlarına devam edeceklerini vurguluyor.
Öte yandan şirket olarak bu yılın ilk yarısında tonajda yüzde 40, ciroda yüzde 60 civarı büyüme elde ettiklerini de sözlerine ekleyen Akın Akçalı, yeni tesis ve yeni ürünlerin de katkısıyla önümüzdeki yıllarda büyümede hızlanacaklarını kaydediyor.
PANDEMİDE HIZLI BÜYÜDÜ
Pandemide sadece Akçalı Boya değil, sektörde de ciddi bir büyüme yaşandı. 2020 yılını miktar bazında yaklaşık yüzde 28'lik büyümeyle tamamlayan boya sektörü, ciro bazında ise yüzde 35'lik sıçrama yakaladı. Sektör 4 milyar TL pazar büyüklüğüne ulaşırken, 517 bin tonluk üretim hacmiyle yılı tamamladı.
2021 yılına da benzer bir çıkışla giren sektörün üretimde 600 bin ton seviyelerine ulaşması bekleniyor. Aynı zamanda Boya Sanayicileri Derneği'nin de (BOSAD) başkanlığını yürüten Akın Akçalı, sektörün bu yılı 6,5 milyar TL büyüklüğe ulaşacağını öngörüyor.
Akçalı "Sadece dekoratif boyada 4 milyar TL sanayi boyası da eklendiğinde bu rakam çok daha büyük tabii. 2020'de ihracatımız sadece dekoratif boya da 110 milyon doları buldu" diye konuşuyor. Bu süreçte tüketici tercihlerinde de belirgin bir değişiklik oldu.
Daha evvel yüksek gelirli kesimin tercih ettiği antibakte-riyel boyalara olan ilgi her kesimde ciddi anlamda yükseldi. Antibakteriyel boyalar 10 yıla yakın bir süredir pazarda yer alıyor fakat pandemiyle artan sağlık ve hijyen bilinci antibakteriyel nitelikteki bu ürünlere ilgiyi arttırdı. Özellikle okul, kreş, çocuk odaları gibi alanlarda bu boyaların tercih edilmesi önem kazandı.
Avrupa ve Amerika'da yapılan araştırmalar pandemiyle birlikte evlerine kapanan insanların boyaya olan talebinin arttığını ve özellikle antibakteriyel ürün tercihlerindeki bilincin yükseldiğini gösteriyor.
Şu an Avrupa ve Amerika'da su bazlı boyaların tüketim oranı yüzde 90'ın üzerinde seyrederken, Asya Pasifik'te ve gelişmekte olan ülkelerde bu oran biraz daha düşük. Akın Akçalı, ilerleyen zamanda dünya genelinde tüketimin daha sağlıklı olan su bazlı ve antibakteriyel olan ürünlere kayacağını aktarıyor.
HOBİ BOYALARINA İLGİ ARTTI
Pandemide evde daha çok vakit geçirince, iç dekorasyona da merak saldık. Boya sektörü de bu ^ gelişmeden payını düşeni aldı ve hobi boyalarında satışlar katlandı. Hobi boyalarında da tüketicilerin büyük kısmının son dönemde sağlıklı nitelikler ararken, zararlı kimyasallar içermeyen ürünlere yöneldi.
Akın Akçalı buradaki büyümenin artacağını ve kendilerinin de buna yönelik ürünler üretmeye odaklandıklarını söylüyor. Akçalı sözlerini şöyle | sürdürüyor: "Biz de bu süreçte Permolit Boya bünyesinde EN71 - 3 standartlarında, zararlı kimyasallardan arındırılmış özel hobi boyaları serimizi piyasaya sürdük.
Bir diğer tarafta Akçalı Boya olarak yıllardır pazar lideri olduğumuz sprey boya pazarında da ciddi anlamda bir talep artışı gözlemledik. Bu noktada da Türkiye'nin ilk konsept sprey mağazasını İstanbul'da hayata geçirdik.
Burada sprey boya ve sprey ürünlerine dair 500'ü aşkın çeşit, binlerce renk arasından satın alma yapabilecekleri bir mağaza oluşturuldu. Ayrıca Türkiye'de renk tercihleri ağırlıklı olarak pastel tonlar ve kırık beyaz yönündedir. Ancak son dönemde gri ve toprak tonlarına ilgi de arttı."