Yaklaşık bir yıl önce CarrefourSA'nın genel müdürü olan Kutay Kartallıoğlu, 2019 yılına 120 milyon TL'lik yatırım hedefi koyduklarını söylüyor. Yıl sonunda 640 şubeye ulaşmayı hedefleyen şirketin odağında e-ticaret ve ihracat konusu da var.
AYŞEGÜL SAKARYA PEHLİVAN
asakarya@ekonomist.com.tr
Sabancı Holding ve Carrefour Grup iştiraki CarrefourSA'nın genel müdürü Kutay Kartallıoğlu, göreve başlayalı bir yılı geçti. Kartallıoğlu, bu süreçte market ekiplerini güçlendirmekten e-ticarete kadar pek çok kritik konuda önemli adımlar attı.
Şirket 2019 yılında 120 milyon TL'lik yatırım yapmayı ve toplam 640 market sayısına ulaşmayı hedefliyor.
2019'un ilk çeyrek döneminde operasyon olarak kârlılıklarını artırdıklarını fakat finansman giderinden dolayı zarar yazdıklarını söyleyen Kutay Kartallıoğlu, "Biz elimizden gelenin en iyisini yaparak nakit akışını pozitif tutmaya çabalıyoruz" diyor. Kartallıoğlu, gelecek planlarını Ekonomist'e anlattı.
Son dönemde gıda perakende sektörü zor bir dönem yaşıyor. 2019 nasıl geçiyor?
2019 yılına 120 milyon TL'lik yatırım hedefiyle başladık. Yıl sonunda toplam 640 market sayısına ulaşmayı hedefliyoruz. Eylül ayında İstanbul Ataşehir Metropol AVM'de ve ekim ayında da İzmir Mavişehir'de birer hipermarket açacağız.
Hipermarket tarafı zayıflarken küçük marketlere talep artıyor. Siz nasıl farklılaşıyorsunuz?
Dünyada böyle bir eğilim var.İnsanlar metropol şehirlerde yakın yerlerden alışveriş yapmak istiyorlar. Hatta onu bile geçen bir konsept var artık ve o da e-ticaret. İnsanlar artık ürünlerin kapılarına gelmesini istiyor. Biz de buna yatırım yapıyoruz.
Online marketi mayıs ayında yeniledik. Bugün için toplam 16 bin ürünün online olarak satıldığı Carrefoursa.com'daki trafiğimizi yüzde 100'ün üzerinde, satışlarımızı da yüzde 86 oranında artırdık. Bugün için toplam 16 bin ürünün online olarak satıldığı Carrefoursa.com'daki trafiğimizi yüzde 100'ün üzerinde, satışlarımızı da yüzde 86 oranında artırdık.
Aylık 25 binin üzerinde sipariş alıyoruz. Başta İstanbul, Ankara, İzmir, Bursa ve Antalya olmak üzere toplam sekiz şehirde hizmet veriyoruz.
Aylık ortalama 3 milyon ziyaretçimizin yüzde 80'i mobil cihazlardan geliyor. Şu an 45 dakikada servis veren 'hızlı gelsin' seçeneğimiz var ve onu yaygınlaştırmayı hedefliyoruz. Ciromuzun içinde e-ticaretin payı yüzde 1-2 arasında. Vizyonumuz bu oranı iki yılda yüzde 5-10 seviyesine getirmek.
Bu yıl ilk çeyrekte zarar açıkladınız, yıl sonuna doğru düzelme olacak mı?
Finansman giderlerinden dolayı zarar açıkladık. Şu anda nakit yaratmaya çalışıyoruz ama faiz oranlarının yükselmesi, kurlardaki ileri geri dalgalanmalar, daha önce yaptığımız yatırımların yükü bize eksi yazdırıyor. Operasyon olarak kârlılığımızı artırdık fakat finansman giderine yapacak bir şey yok.
Bu artık şirket yönetiminden çok hissedarın çözmesi gereken bir unsur. Biz elimizden gelenin en iyisini yaparak nakit akışını pozitif tutmaya çabalıyoruz. Selektif mağaza açmamıza rağmen geçen yıla göre pazar payımız 1 puan arttı. Müşteri sayımız artıyor. Sadakat kartı kullanan müşteri sayısı 1,6 milyondan 2 milyona çıktı. İlk mağazanızın açıldığı
Kozyatağı'ndaki arsa geçen yıl Gülaylar'a satıldı. Bu değişim mağazanızı etkileyecek mi?
Gülaylar yeni bir projeye başlayacak. Mevcut AVM'yi genişletip yenileyecekler. Mağazamız kalacak çünkü uzun süreli bir kira kontratımız var. Ama onlar AVM'yi yenilediklerinde biz de mağazamızı yenileyeceğiz. Bu yıl projenin yenileme sürecinin başlamasını bekliyoruz.
Yeni bir konsept geliştirme planı var mı?
Eylül başında açacağımız Metropol AVM'deki mağazamız yeni konseptimizin en önemli örneklerinden biri. Fulya'daki hipermarket de yeni konseptimizi temsil ediyor. Taze gıdanın ön planda olduğu, müşterilerin daha kolay alışveriş yapabilmesini sağlayan bir konsept.
Biz bunu geliştirmek için uzun zamandır çalışıyoruz. Müşterinin talebine göre konseptler geliştiriyoruz. Örneğin müşterilerimize denizde hizmet verdiğimiz CarrefourSA Mavi adlı market teknemiz de büyük ilgi görüyor, geçen yıla oranla bu yıl yüzde 35 ciro artışı hedefliyoruz.
Sektörde nasıl farklılaşmayı hedefliyorsunuz?
Veri analizine önem veriyoruz. Müşteri şikayetlerini anlık olarak takip ediyoruz. Bir ay önce ben de kendi e-posta adresimi internet sitesinden yayınlattım. Müşteriler bana da şikayet gönderiyor. Bizzat okuyup yöneticilere gönderiyorum. En çok şikayet e-ticaret tarafından geliyor. Sorun varsa düzeltmeye çaba gösteriyoruz. Önümüzdeki dönemde müşteri şikayetlerini sıfıra indirme hedefimiz var.
Private label ürünlerin ciro içindeki payı nedir?
Biz ürün portföyümüzü genişletiyoruz. 500'e yakın ürün var. Yüzde 55 büyüdü. Ciro içindeki payı yüzde 5-6. Buraya da yatırım yapıyoruz. Hedefimiz payını yüzde 15'e çıkarmak.
Lezzet Arası Atölye konseptinde büyüme nasıl?
Sayısı 10'a ulaştı. Biz bunu tüm hipermarketlere yaymak istiyoruz. Ayda 400 bin insan yemek yiyor. AVM'lerle sorun yaşıyoruz artık çünkü onların fast food alanları etkileniyor. 29 hipermarketin tamamına yaygınlaştıracağız. Orada ürettiğimiz ürünleri diğer mağazalara da yaygınlaştırmak istiyoruz. Hazır paketlenmiş şekilde şehir içine yaymayı hedefliyoruz.
Gıda perakende sektöründe 2019 için beklentiniz nedir?
Sektörde yüzde 20 büyüme bekleniyor. Şu an yaz dönemi olduğu ve sebze-meyve üretimi fazla olduğu için satışlar yukarı doğru gidiyor. Tarım politikalarında yenilenmeye ihtiyaç var. Devlet bu konuda adım atıyor. Gıda Perakendecileri Derneği olarak çalışmalar yapıyoruz. Her işkolundan görüş toplayarak bir çözüm bulunması gerekli.
"İHRACATA BAŞLIYORUZ"
"Tedarikçilerimizin ürünlerini Ortadoğu ve Kuzey Afrika gibi farklı coğrafyalara göndermeyi hedefliyoruz. Polonya'ya tamamı paketli organik gıda olmak üzere toplam 20 kalem ürün sevk edeceğiz.
Polonya'nın yanı sıra Romanya, Tunus, Fas, Irak ve Dubai'deki alıcılarla görüşüyoruz. Bugüne kadar olan görüşmelerde Carrefour markalı ürünlerin yanı sıra paketli gıda, zücaciye ve pişirme gruplarındaki ürünler ilgi çekiyor. Türkiye'de üretilen her türlü ürünü dünyadaki Carrefour mağazalarında satmayı hedefliyoruz."
BARIŞ ÜRKÜN / AHLATCI YATIRIM ARAŞTIRMA MÜDÜRÜ
"3,34-3,30 BÖLGESİ AŞILMALI"
"Carrefoursa hisseleri teknik olarak Ağustos 2017'den bu yana düşüş trendinde hareket ediyor. Bu düşüş trendinin direnç seviyeleri olarak kabul ettiğimiz 3,34-3,30 bölgesi aşılabildiği takdirde kısa vadeli olarak 3,90-4,20'lere doğru yükseliş meydana gelebilir.
Aşağıda ise 3,00 önemli destek konumunda. Şirketin 2019 ilk çeyrek net dönem zararı 2018 ilk çeyreğe göre yüzde 87,7 artarak 99,7 milyon TL oldu. Satış gelirleri yüzde 20 artarken şirketin maliyetleri yüzde 18, operasyonel giderler yüzde 5,6 yükseldi.
Faiz giderlerinde 2018 ilk çeyrekteki 17,9 milyon TL'den 2019 ilk çeyrekte 51,5 milyon TL'ye ulaşan sert yükselişle diğer faaliyet gelir/gider net kalemi 15,8 milyon TL'den 55,7 milyon TL'ye yükselerek kârlılığı olumsuz etkiledi. 44,1 milyon TL'lik esas faaliyet zararı böyle oluştu."