06 – 19 Mart 2022 tarihli sayıdan
SİBEL ATİK satik@ekonomist.com.tr
Ticaretle yola çıktığı tekstil sektöründe 100 yılı geride bırakan ve 700 milyon TL üzerinde bir ciroya sahip olan Berteks, bugün dördüncü kuşağın yönetiminde teknik tekstil kumaş üretimiyle yoluna devam ediyor.
700 milyon TL'nin üzerindeki cirosunun yüzde 85'ini yurtdışı gelirlerinden elde eden Berteks'in yönetim kurulu başkanı Berk Noyan ile şirketin yeni dönem hedeflerini konuştuk.
100 yıllık bir geçmişe sahip olan Berteks, son 10 yıllık süreçte önemli adım attı. Ticaretle başlayan süreçte şirket bugün hangi alanda üretime odaklandı?
Bu yıl 100'üncü yılını dolduran bir aile şirketiyiz. Şu anda işin başında üçüncü ve dördüncü jenerasyon bulunuyor. Geçmişi Denizli Buldan'da tüccarlığa ve Sultanhamam'a dayanan şirketimizin, sanayileşmeyle makinelerin işin içine girdiği ve fabrikalaşma süreciyle birlikte büyüme hızını artırmayı başaran bir marka hikayemiz var.
Hikayemizin temelinde hep kumaş ve tekstil ürünleri üretimi yer alıyor. Süreç içerisinde kumaşın şekli değişti, inovasyonla birleşince farklı sektörlere üretim yapar bir noktaya geldik. Son 10 yıldır teknik tekstil konusuna odaklandık.
Ürünler hangi alanlarda kullanılıyor?
Özellikle ses emici akustik kumaşlarımız, elektromanyetik kalkanlama kumaşlarımız, dış mekan kumaşlarımız, hastane ve hijyen kumaşlarımız, ışık kontrolü kumaşlarımız, alev almaz, güç tutuşur kumaşlarımız ile geri dönüşümlü pes kumaşlarımız birçok sektörde kullanılıyor.
Aynı şekilde tren, uçak ve otomobil tekstili ile iç mekanlarda enerji maliyetini düşüren termotex kumaşlarımız 100 yıllık hikayemize farklı bir boyut ve güç katıyor. Ev tekstili konusundaki hizmetimizin geçmişi ise 30 yıla dayanıyor ve orada da özellikle kaplama kumaş, perde ve iplik alanında yer alıyoruz.
Şirketin üretim ve cirosal açıdan büyüklüğü hangi noktada?
Bursa'nın en büyük organize sanayi bölgesi Bursa Demirtaş Organize Sanayi Bölgesi'nde faaliyetlerimizi sürdürüyoruz. Bilindik bir markayı daha da kurumsal hale getirdik ve sürdürülebilir halde yönetiyoruz. Bugün 700 milyon TL üzerinde bir ciroya sahibiz. Yaklaşık 80 bin metrekarelik bir alanda, kumaşın tüm üretim aşamalarını bünyemizde gerçekleştirdiğimiz entegre üretim sahamızda bin 200 kişiye istihdam sağlıyoruz. Üretime yönelik yeni yatırım ve projelerimiz de söz konusu.
2022 için büyüme hedefiniz nedir?
Beklentilerimiz gerçekleşirse yüzde 30 büyüme hedefliyoruz. Ürün gamımızı değiştirmediğimiz sürece üretimimizi artırmak artık çok kolay değil. Teknik tekstiller ve yeni ürünler ile ciromuzu artırmayı hedefliyoruz. Ürünlerimiz özelliklerinden ötürü savunma, havacılık, sağlık, taşımacılık ve yapı başta olmak üzere birçok alan ve sektörde kullanılıyor.
Dünyanın en önemli otelleri ve ofislerinde bizim kaplama başta olmak üzere farklı özellikli kumaşlarımız kullanılıyor. Hedefimiz hizmet verdiğimiz sektör ve alan sayısını ürün çeşitliliğimizle artırmak. B2B tarafındaki talepler ve pazar eğilimlerini yakından takip ediyoruz ve stratejimizi belirlemede önemli bir rol oynuyor.
Gündemde nasıl bir yatırım planı var?
Şirketimiz birçok alana özel üretimler yapıyor. Ürettiğimiz özel kumaşlarda büyük markalara yönelik koleksiyonlar hazırlayarak ilerliyoruz. B2B tarafta yer alıyoruz. Antibakreti-yel, yanmaz, elektromanyetikli kumaşlar çok önemli. Mesela bizim ürettiğimiz ve savunma sanayii için özellikle çok önemli olan paraşüt kumaşlar hep ithal edilmiş. Fakat biz AR-GE merkezimizde üretmeyi başardık ve ihracat yapacak noktaya geldik.
Amerika'da Paraşüt Derneği üyesi haline geldik. Ülkemizin Savunma Bakanlığı'nın da kapısını çaldık ve onaylı tedarikçi olduk. Fakat şu an ürün satamadık. O süreçler epeydir devam ediyor. Kayse-ri'deki askeri fabrikalara bu kumaşlarımızı tedarik etmek istiyoruz. Bunun yanı sıra paraşüt kumaşımız hava kargo taşımaları, balonlar için de kullanılıyor. İkinci kumaşımız ise elektromanyetik kalkan yapabilen kumaşlar.
Bu kumaşımız sinyalleri kesebiliyor. Mesela bu kumaştan üretilen bir keseye telefonu koyarsınız sinyal kesilir. Savunma amaçlı veya dış dinlenmeyi önlemek için bu önlemlere uygun bir kumaş bu. Deniz altılarda bile kullanılabilecek bir ürün. Diğer ürünümüz ise 1500 derece sıcaklığa dayanacak kumaş. Bu kumaş yanmıyor ve kömürleşiyor. Ateşin bir yerden bir yere geçmemesi için kalkan olarak kullanılabilir.
Bu ürünler kapsamında hedefleriniz neler?
Hedefimiz bu kumaşları ürün haline de dönüştürmek. Kumaş üretimini konfeksiyon tarafına da taşıyıp
ürün haline getirmek istiyoruz ve bunun üzerinde çalışıyoruz. Böylece yeni bir üretim alanına girmiş oluyoruz. Daha önce serbest bölgede ev tekstili üzerine Amerika ağırlıklı çalıştığımız üretim tesisimiz vardı.
Fakat serbest bölge şartlarının değişmesi nedeniyle 10 yıl önce kapattık ve çıktık, teknik tekstile ağırlık verdik. Şimdi ise teknik tekstil kumaştan ürüne dönüşecek bir hamle yapabiliriz.
Yatırım bütçesi ne olacak?
Katma değeri yüksek ürünlere girmek üzere planladığımız üretim tesisi, mevcut tesiste yenileme çalışmaları ve yanı sıra güneş enerjisine yönelik yatırımlarımızı topladığımızda yaklaşık 7 milyon Euro'luk bir yatırım olacaktır. Fakat bu yatırım bütçesi sadece bu yıl değil, 2023'e de sarkacaktır.
Kumaşın yanı sıra bitmiş teknik tekstil ürünlerin satışı konusunda çalışmalarımız tamamlandığında bu yatırımda yol alacağız. Üreteceğimiz bu yüksek katma değerli, ürünleri kime satacağımız çok önemli. Yatırımı satışla birlikte yürütmek gerekiyor.
Şirketin yurtdışı girişimlerinden söz eder misiniz?
1995 yılından itibaren ihracatımızı her yıl yüzde yüz oranında artırmayı başarmış bir markayız. Hali hazırda üretimimizin yüzde 85'ini ihraç ediyoruz. Beş kıtada 55'i aşkın ülkede kumaşlarımız ve ürünlerimiz kullanılıyor. İhracatımızın yüzde 40'ını Avrupa'ya, yüzde 40'ını Amerika'ya, yüzde 10'unu Avusturalya'ya, kalan yüzde 10'unu da diğer ülkelere gerçekleştiriyoruz.
İhracatımız içinde yüzde 40'lık pay ile yer alan Avrupa'da özellikle iki ülkeyi, İngiltere ve Almanya'yı son derece önemsiyoruz. Bu iki ülkenin pazarında daha fazla derinleşmek hem teknik tekstil tarafında hem de ev tekstili tarafında gücümüzü artırmak istiyoruz.
“BURSA’DA 50 MİLYON EURO’LUK OTEL KURACAĞIZ”
“Grup olarak bir süredir Bursa’da bir de otel girişimimiz de bulunuyor. Uzun zamandır planlanan bu yatırımda otelde Grand Wyndham ile ilerlemeyi planlıyoruz. Yerimiz ve ruhsatımız hazır. Bursa merkezde 50 milyon Euro’luk bu yatırımla 5 yıldızlı otelimiz, konferans ve toplantı salonları iddialı olacak. 60 bin metrekarelik kapalı bir alanda inşa edilecek.”