'30'uncu yılımızda alanında 3 büyük şirketten biri olduk'

Türkiye’den bir teknoloji şirketi çıkarma hedefiyle kurulan ve 30 yıl içinde alanında dünyanın en büyük üç şirketinden biri haline gelen Hitit, 2024 yılının ikinci çeyreği itibarıyla satış gelirlerini bir önceki yılın aynı dönemine göre yüzde 21 artırarak 15,2 milyon dolara yükseltti. Hitit Genel Müdürü Nevra Onursal Karaağaç, “Hitit, yaşam süresi bakımından dünya ortalamalarının üzerinde kalmayı başardı” diyor.

10 Kasım 2024

Hitit, Türkiye’den bir teknoloji şirketi çıkarma hedefiyle kuruldu ve 30 yıl içinde alanında dünyanın en büyük üç şirketinden biri haline geldi. Hitit, 1994 yılında Türkiye’nin teknoloji alanında görece zayıf olduğu bir dönemde, iki kadın girişimci tarafından ülkelerini teknolojide dışa bağımlılıktan kurtarma, teknoloji alanında bir değer yaratma hedefiyle kuruldu. 30 yılın sonunda, büyük konsorsiyumların desteklediği dev şirketlerin bulunduğu sektörde sağlam bir yer edinen Hitit, vizyonu, yeni teknolojileri akıllıca kullanması ve çevikliği sayesinde sektörü dönüştüren bir oyuncu oldu. Pandemi döneminde müşteri portföyünü rekor seviyede genişleten ve bu yükseliş ivmesini 2022 yılında halka arz ile taçlandıran Hitit, 2024 yılının ikinci çeyreği itibarıyla satış gelirlerini bir önceki yılın aynı dönemine göre yüzde 21 artırarak 15,2 milyon dolara yükselterek emin adımlarla büyümeye devam ediyor. Hitit’in dünya sıralamasına girme hikayesini, 18 yıldır şirketin farklı departmanlarında çalıştıktan sonra 1 Eylül itibarıyla genel müdürlük koltuğuna oturan Nevra Onursal Karaağaç’tan dinledik.

Ekonomist Dergisi/Yıldız Markalar ekinden - Ekim 2024

Hitit’in bugün geldiği noktayı değerlendirir misiniz?

Hitit, yaşam süresi bakımından dünya ortalamalarının üzerinde kalmayı başardı. S&P 500 endeksindeki şirketlerin ortalama ömrü 1965’te 33 yıl iken, bu süre 2020’de 21 yıla düştü. 2027’de ise 15 yıla kadar düşmesi bekleniyor. Bu değişim, dijital dönüşüm, yeni iş modelleri ve pazar dinamiklerinin etkisiyle hızlanmış görünüyor. Türkiye’de de durum benzer. Şirketlerin yüzde 80’i beşinci yılını, yüzde 96’sı ise 10’uncu yılını göremeden kapanıyor. Bu istatistikler ışığında Hitit, yüzde 6’lık dilime girerek 30 yılı geride bırakmayı başarmış, halka açılmış, kurumsallaşmış bir şirket olarak öne çıkıyor.

İstihdam bakımından nasıl bir noktaya ulaştınız?

Hitit, Türkiye’nin genç ve vizyoner beyinlerine olan inançla kuruldu. Hitit kurulduğunda Türkiye’de yazılım sektörü henüz oturmamıştı. Kadınların bu alandaki varlığı ise yok denecek kadar azdı. İncir, üzüm, tekstil gibi ürünlerle anılan bir ülkeden teknoloji şirketi çıkması ve bu şirketin iki kadın tarafından kurulmuş olması, yurt dışında büyük bir şaşkınlıkla karşılanıyordu. Bugün ise bu iki kadının başlattığı girişim, neredeyse 500 çalışanıyla dünyaya teknoloji ihraç eden halka açık bir şirketin küresel başarı öyküsüne dönüştü.

Kadınların teknolojiye yönelmesine nasıl öncülük ettiniz?

Hitit, Türkiye’de ve dünyada kadınların teknoloji alanına yönelmesine öncülük etti. Birleşmiş Milletler Kadının Statüsü Komisyonu (CSW) verilerine göre, kadınlar STEM alanlarında çok az temsil ediliyor. STEM eğitimini sürdüren kız öğrencilerin oranı sadece yüzde 35, bilgi ve iletişim teknolojilerine ilgi gösterenlerin oranı ise sadece yüzde 3. Hitit ise özellikle yönetim kadrosundaki kadın ağırlığını ilk günden bu yana koruyor. 2022 yılında IATA’nın cinsiyet dengesini sağlamak amacıyla başlattığı 25by2025 inisiyatifinin imzacısı olan Hitit’in yönetim kurulunun yüzde 50’si, üst yönetiminin yüzde 65’i ve çalışanlarının yüzde 38’i kadınlardan oluşuyor.

Havacılık ve seyahat sektöründeki dijital dönüşüm alanında neler yapıyorsunuz?

Türkiye’de Pegasus, Southwind ve Mavi Gök gibi havayollarının teknoloji partneri olan Hitit, THY ile de Acente Dağıtım Sistemi alanında önemli bir projeye imza attı. Dünyada en çok noktaya uçan havayolu şirketi olan THY’nin biletlerini dünyanın her yerine satmasını sağlayan Hitit, aynı zamanda sektörde yeni bir başlangıç yapan AJet’in de rezervasyon sistemlerini yönetmesi için tercih edilen şirket oldu. Hitit, havacılığı teknoloji ile kanatlandırırken, global olarak da 6 kıtaya yayılan bir şirket olarak tanınıyor. Yolcu hizmet sistemleri alanında Avrupa’nın en büyük ikinci, dünyanın en büyük üçüncü şirketi olan Hitit, 6 kıtada 75 havayoluna hizmet veriyor ve 85 ülkede 750’den fazla havalimanında sistemleri kullanılıyor. Pakistan ve Hollanda’da ofislerimiz mevcut. Pakistan ofisinden bölgedeki acenteleri yönetiyoruz, Hollanda ofisinden ise Avrupa kıtasına yayılımı sürdüreceğiz. Avrupa’da büyümeye devam edecek altyapı çalışmalarını tamamladık.

AR-GE faaliyetleriniz hakkında bilgi verir misiniz?

Rezervasyondan biletlemeye, kalkış kontrol sisteminden mobil uygulamaya, envanter dağılımından tarife ve ekip planlamaya, operasyon kontrolden gelir ve gider muhasebesine, hava kargodan sanal mağazacılığa kadar havayollarının tüm ihtiyaçlarını karşılayabilen çözümlerimizle sektörde ‘one-stop-shop’ olarak bilinen, tek noktadan tüm hizmetlerin verilebildiği bir konseptin öncüsü olan Hitit, aynı zamanda tamamlayıcı ya da tümüyle yeni modüller, ürünler ve hizmetler üretmek üzere araştırma ve geliştirme faaliyetleri yürütüyor. Stratejik ve endüstriyel geliştirmeler kapsamında; IATA tarafından yürütülmekte olan ve orta vadede PSS platformlarının yerini alması beklenen ‘Teklif ve Sipariş Yönetim Sistemi’ konusundaki global çalışmalarda etkin şekilde yer alan Hitit, buna paralel olarak havayollarının yolcularına zengin ve kişiselleştirilmiş seyahat içeriği sunmasını hedefleyen Havayolu Perakendeciliği Olgunluk Endeksi’nde dünya liderliğini elinde tutuyor. Havayolu perakendeciliği alanında yapılan çalışmalar sektör açısından önemli bir dönüm noktasında. Eskiden kullanılan bilet, kupon, check-in gibi kavramlar ortadan kalkacak. Kısa süre içinde zengin içerikli ve kişiselleştirilmiş ‘hizmet teklifi’ ve ‘sipariş kaydı’ kavramlarına geçiş yapılacağını öngörüyoruz. Bu çalışmalarda öncü bir konuma sahibiz ve bu sayede Türkiye’yi çok özel ve sağlam bir yere taşıdık.


RAKAMLARLA HİTİT

l Yönetim Kurulu Başkanı ve Genel Müdür de dahil olmak üzere 9 üst düzey yöneticinin beşi kadın.
l 6 kıtada 49 ülkede 75 partnere hizmet veren, Avrupa’nın en büyük 2’nci, dünyanın en büyük 3’üncü PSS (yolcu rezervasyon sistemi) şirketi.
l 90 milyon+ senelik yolcu hacmi.
l Sistemleri 85 ülkede 700’den fazla havalimanında kullanılıyor
l 65’ten fazla bankacılık ve ödeme sistemiyle entegre çalışan bir teknolojik ağ sayesinde 6,5 milyar dolarlık bir satış hacmi.
l Farklı iş modellerindeki havayollarının tüm süreçlerini aynı sistemden yönetebilen benzersiz yazılım çözümleri.
l Google ve IBM altyapısını kullanan bulut teknolojisi sayesinde tüm dünyada yüksek performanslı hizmet.
l Havacılık sektöründe Covid-19 salgınıyla yaşanan kriz yıllarında bile istikrarlı büyüme ivmesi.
l 23-24-25 Şubat 2022 tarihinde halka arz


SÜRDÜRÜLEBİLİR HAVACILIK İÇİN TEKNOLOJİLER

“Hitit olarak sürdürülebilirliği üretimimize, iş süreçlerimize ve sosyal projelerimize entegre eden bir yaklaşımla faaliyet gösteriyoruz. Yıllar 
içinde emin adımlarla büyürken, gelirlerimizin bir kısmını topluma geri kazandırmak için kullanıyoruz. Bu bakış açısıyla, sürdürülebilirlik temeli üzerine inşa ettiğimiz sosyal sorumluluk bilinci şirketimizin DNA’sına işlemiş durumda. Bir yandan bugünkü toplum için fayda sağlayacak işler yaparken, diğer yandan gelecek nesillerin ihtiyaçlarını gözeten bir anlayışı benimsiyoruz. Kültür, tarih ve toplumsal mirasa sahip çıkarak, hizmet verdiğimiz global arenada eşitlik ve bütünlük içinde hareket etmeyi, bu mirası nesilden nesile aktarmayı hedefliyoruz. Havayolu ve seyahat firmalarına dijital dönüşüm sağlayan bir şirket olarak, yazılım çözümlerimiz sayesinde karbon emisyonlarını izleme ve optimize etme konusunda önemli bir rol üstleniyor, havayollarının çevresel ayak izlerini etkili bir şekilde yönetmelerine yardımcı oluyoruz"