Anadolu ve Özgörkey meyve yatırımına devam edecek

27 Ekim 2022 | 08:08
Son yıllarda büyük sermaye gruplarının tarım sektörüne yönelik ilgisinde ciddi bir artış söz konusu. Bu alana yönelik ilk adımı atan şirketler arasında Anadolu Grubu ve Özgörkey Holding yer alıyor. Brezilyalı Cutrale Grubu’yla ortak 2009 yılında Anadolu Etap’ı kuran ortaklar, sektöre meyve suyu üretimiyle adım attı.2010 yılında kendi fabrikalarında oluşan yüksek kaliteli hammadde ihtiyacını ve taze meyve sektöründeki talebi karşılamak amacıyla plantasyon yatırımlarına başlayan şirket, bugün beş farklı bölgede 25 bin dekar alanda kurulu altı çiftliğinde 3,5 milyon dikili meyve ağacına ulaşmış durumda.

Bu alt yapısını farklı alanlarda da değerlendirme kararı alan Anadolu Etap, şimdi de taze meyve pazarına girdi. Türkiye’de meyvelerin güvenilirliği konusunda bir sıkıntı olduğunu söyleyen Anadolu Etap Genel Müdürü Demir Şarman, “Yaptığımız araştırmalar gösterdi ki tüketici sağlık için doğal meyve yemek istiyor ancak piyasadaki ürünlere güvenemiyor. Biz de bu konuda güvenilir bir marka yaratmaya karar verdik.

Kendi çiftliklerimizde yetiştirdiğimiz meyveler 600 farklı aktif maddenin kontrolünün yapıldığı testlerle analiz ediliyor” diyor. Bugüne kadar 250 milyon dolarlık yatırım yapan şirket, büyüme hedefleri doğrultusunda yeni yatırım yapmaya devam edecek. Hali hazırda altı olan çiftlik sayısını önümüzdeki yıl yediye çıkartmayı planlayan Anadolu Etap, Ege Bölgesi’nde arazi arıyor. 2016’da yeni üretim alanları, pazarlama ve alt yapı faaliyetlerine en az 20 milyon dolarlık yatırım yapılması planlanıyor. İlk aşamada 100 bin tonluk üretim yapmayı planlayan şirket, önümüzdeki yıl bu rakamı 200 bin tona kadar çıkartmayı hedefliyor. Anadolu Etap’ın 2020 hedefi ise 50 bin dekar arazi üzerinde 10 milyon meyve ağacına ulaşmak.



İpekiş, yeni pazarlara yöneliyor
Sektörde 90 yıldır faaliyet gösteren İpekiş, ürettiği yıllık 2,1milyonmetre yünlü kumaşı Versace, Armani, Calvin Klein ve Christian Dior gibimodamarkalarına satıyor. Ayrıca 2009 yılında İpekiş Italiamarkasıyla dış pazara açılan şirket, 2013 yılında bu pazar için Lane Bugella markasını yarattı. Şirket, yılsonuna kadar Lane Bugella markasını SRL ünvanı alarak anonimşirkete dönüştürmeyi planlıyor. Şirketin büyük pazarlarından biri de Rusya. Bursa’daki fabrikasını gezdiğimiz İpekiş’in genel koordinatör ve yönetimkurulu üyesi Ege Tarman ile son dönemde Rusya ile yaşanan sıkıntıların yansımalarını sorduk.

Ege Tarman, şöyle konuşuyor: “Rusya’ya hem direkt, hemde dolaylı ihracat yapıyoruz. Henüz direkt ihracatta sorun yaşamadık ancak hazır ürünlerimizin gümrüklerde bekletilme problemleriyle karşılaşma olasılığı var.” Tarman, tek pazarlarının Rusya olmadığını ve iyi ürün ürettikleri takdirde buna talebin olacağını vurguluyor. İpekiş’in rotasında Çin, Afrika, Güney Amerika ve Avustralya bulunuyor. Bu pazarlarda agresif olarak pazarlama-satış faaliyetleri olan İpekiş’in amacı, 60milyon liralık cirosunu bu pazarlara daha fazla yönelerek artırmak. Ciro artışında kaliteli ürünü yüksek katma değerle piyasaya sunmaya önem verdiklerini söyleyen Tarman, “2016’da yıllık 2,5milyon metre kumaş üretimine ulaşabiliriz” diyor.



Anadolu Yakası'na Açıkhava geliyor!
Son yıllarda İstanbul’un en gözde tema parklarından biri haline gelen Bayrampaşa’daki Vialand’in CEO’su Tolga Alişoğlu, sürpriz bir kararla görevini bıraktı. Alişoğlu bundan böyle Ataşehir’de 750 milyon TL yatırım ile hayata geçirilecek olan ‘Water Garden İstanbul’un genel müdürü olarak görev yapacak. ‘Water Garden İstanbul’ projesi, Mehmet Ziylan’ın sahibi olduğu Ziylan Group iştiraklerinden Ziylan Gayrimenkul tarafından yürütülüyor. Ekonomist’in edindiği bilgilere göre, Alişoğlu’nun Water Garden’daki ilk icraati ise Türkiye’nin en büyük açıkhava konser alanını inşa etmek olacak. Water Garden İstanbul içerisinde 10 bin kişilik bir konser alanı kurarak, Avrupa Yakası’ndaki 4 bin kişi kapasiteli Harbiye Cemil Topuzlu Açıkhava Sahnesi’ni ikiye katlayacak. Alişoğlu, bunun yanı sıra ateş, ışık ve suyun birleştiği dev bir gösteriyi Türkiye’ye taşımaya hazırlanıyor.

Ediz Aksoy

Turyağ’a bir yılda 20 milyon dolar yatırım
Küresel gıda devi Cargill’in, Türkiye’nin ilk bitkisel margarin üreticisi Turyağ’ı satın almasının üzerinden bir yıl geçti. Cargill, 100 milyon dolara satın alınan Turyağ’da aradan geçen bir yıl içinde önemli adımlar attı. Modernizasyon ve iş güvenliği başlıklarında toplandı yeni yatırımlar.

Aldığımız bilgilere göre bir yıllık dönem için gerçekleşen yeni yatırımların tutarı 20 milyon dolar oldu. Cargill YKÜ’si Ediz Aksoy kapasite artırımlarının ardından Turyağ’ın üretim kapasitesini 100 bin ton/yıl olarak açıkladı. Yürütülen hazırlık çalışmalarının ardından, Turyağ yeni ürünlerini devreye almaya başladı. Turyağ, yüzde 100 susuz yağ gerektiren, sıcak tüketilen tüm milföy hamurları, kruvasan, kuru poğaça, boyoz ve börek çeşitleri için özel ürettiği Turyağ Puffya’yı pastacılık sektörünün beğenisine sundu.

BÜ’den CEO olma kursu
BoğaziçiÜniveristesi, özellikle yönetici veCEOolmak üzere kariyer hedefi seçen ve ilerleyen beyaz yakalılar içinABD’nin önde gelen üniversiteleri ile ortak Türk iş dünyasına özel olarak sertifika eğitim programları hazırladı. Program ortakları arasında,Dünya’da lider eğitimi konusunda ilk sıralarda yer alanAustin’deki TexasÜniversitesi (University of Texas atAustin)- McCombs School ofBusiness, ColumbiaBusiness School veNew YorkÜniversitesi (NYU) - Stern School ofBusiness yer alıyor. BoğaziçiÜniversitesi İktisadi İdariBilimlerDekanYardımcısı Prof Dr.Nur İremNuhoğlu koordinatörlüğünde yürütülen, Texas veNewYork’ta verilecek eğitimleri içeren programlar,Boğaziçi Üniversitesi EMBA programimezun ve öğrencileri yanı sıra dijital, telekom ve kadın yönetici konseptlerinde profesyonellere dönük olarak hazırlandı. Eğitimlere isteyen tümprofesyoneller katılabilecek