Merzifonlu Süverline’ı halka arz rüzgarı uçurdu

27 Ekim 2022 | 08:30
Silverline, halka arzdan gelen sinerjiyle Amasya’nın Merzifon İlçesi’nden dünya pazarlarına açılan bir şirket kimliğiyle Borsa İstanbul’da işlem görüyor. 1994’te kurulan ve 2006’da halka açılan şirket, 10 yılda grubunun cirosunu 8 kat artırdı. Silverline Yönetim Kurulu Başkanı Mustafa Laçin, “Hedefimiz en büyük değil, en yaratıcı, en teknolojik ve en çevreci şirket olmak” diyor.

MUSTAFA KEMAL ÇOLAK
mcolak@ekonomist.com.tr

Borsa İstanbul’da (BİST) halka arzın bir şirkete, hele de Anadolu merkezli, hızlı büyüme atağında olan şirketlere nasıl değer kattığına ilişkin iyi örnekler var. Bunlardan biri de havalandırma ve ankastre mutfak sahasının etkin kuruluşları arasında yer alan Amasya Merzifon merkezli Silverline.

Tabloyu görmek için görsele tıklayın.
İlçede 22 yıl önce faaliyete geçen, 10 yıl önce de halka açılarak kurumsallaşma ve fon sağlama konusunda önemli bir adım atan Silverline, alanında bugün Avrupa’nın ilk beş ve dünyanın ise ilk 10 üretim tesisi arasında yer alıyor. Hisselerinin yüzde 42’si halka açık olan Silverline, grubun bünyesindeki şirketlerle beraber 10 yıl içerisinde 25 milyon TL olan cirosunu 225 milyon TL’ye çıkardı. Yani 8 kat birden büyüdü.

OSB’NİN İLK ŞİRKETİ
İsterseniz, öncelikle Silverline’ın kuruluş öyküsünden bahsedelim. 1994 yılında Amasya’nın Merzifon İl-çesi’nde yöre iş adamlarından oluşan çok ortaklı bir yapı ile kuruldu. 25 çalışanla bin 50 metrekarelik küçük bir alanda faaliyete geçen fabrika, bugün 20’nin üzerinde üretim tesisinin boy gösterdiği ilçe OSB’sinin ilk tesisiydi.

İlk üretim aspiratör ve davlumbaz alanında gerçekleşti. Türkiye’nin ilk sürgülü aspiratör sistemini imal ederek piyasada adını duyurdu. Zaman içerisinde farklı alanlara da kaydırılan üretimde davlumbaz ve sonrasında ankastre mutfak alanına girildi. Mutfak sahasıyla birlikte beyaz eşya da ürün gamına dahil edildi.

2006 yılının Silverline için dönüm noktası bir tarih olduğu rahatlıkla söylenebilir. O tarihte Merzifonlu bir şirket olarak halka arz edildi. Bugün yüzde 42’si halka açık olan şirket halen Amasya’nın tek halka açık şirketi olarak BİST’te boy gösteriyor.

HALKA ARZIN GÜCÜ
Halka arz öncelikle kaynak yaratma adına önemli bir destek ortaya çıkardı. Halka arzdan gelen fonun tamamı yatırıma dönüştürüldü. Halka arzın gerçekleştiği tarihte 370 bin adet olan yıllık üretim, 10 yıl içinde 2,5 kat artırıldı. Ciro da 25 milyon TL’den yeni kurulan diğer şirketlerle beraber 225 milyon TL’ye geldi. Halka açık yapı, özellikle ihracat pazarlarında çok önemli tanıtım ve prestij getirdi.

Şirketin altı ortağından biri olan, yönetim kurulu başkanı ve sözcüsü Mustafa Laçin, büyümelerinin lokomotifi olarak gördükleri halka açılmanın kendileri için birkaç açıdan önem taşıdığını vurguluyor. BİST’te kote olabilme adına çok ciddi bir hazırlık yaptıklarını, disipline olduklarını, şeffaflaştıklarını ve hesap verilebilirlik noktasında en üst seviyeye çıktıklarını söyleyen Laçin, “Halka arz ile şirket kültürümüz de çok erken gelişti. Bu en büyük hazînemiz oldu.” diyor.

BEŞ FABRİKASI VAR
Mustafa Laçin’den öğrendiğimize göre, şirkette emekli olan veya kendiliğinden ayrılanlar dışında, kriz dönemlerinde dahi çalışan çıkarılmadı. Kimi zaman üç vardiya yapılan üretimde işçi güvenliği ön planda tutuluyor. Merzifon’da sanayi işçisi bulmak da doğal olarak kolay değil. İşçiler, 50 kilometrekarelik bir bölgeden getiriliyor. Silverline, ilçenin iş dünyası için de önemli bir çıta oluşturmuş durumda.

Silverline Grubu’nun bugün beş farklı sektörde 11 şirketi var. Bünyesinde ankastre ve havalandırma, tekstil aksesuarları, cam işleme ve kalıp imalatı yapan beş fabrika bulunuyor. Tesislerin İstanbul’da olan biri dışında tamamı Merzifon’da faaliyet yürütüyor. Bin kişinin çalıştığı fabrikada 150 kadın çalışan bulunuyor. Yönetimin aldığı bir karar ile bu oran üç yıl içinde yüzde 50 artırılacak.

Şirket halihazırda 73 ülkeye ihracat gerçekleştiriyor. Geçen yıl 42 milyon dolarlık ihracat geliri elde edildi. İhracatın bu yıl yüzde 26 artırılması, toplam büyümenin ise yüzde 20 olması planlanıyor. 2020’ye dönük planlarda ise ihracat yapılan ülke sayısının 100’e çıkarılması ve 100 milyon dolar gelir elde edilmesi var. Kuzey Amerika, Güney Amerika ve Güney Asya, şirketin hedef ihracat bölgelerini oluşturuyor.

KAPASİTE ARTIYOR
Silverline, yılda 1,2 milyon adet aspriratör ve davlumbaz üretiyor. Üretim kapasitesi 2018’de 1,5 milyon adede çıkarılacak. Şirket, yurtiçinde 500’ün üzerinde bayi ile çalışıyor. Yabancı tüketiciye 4 binden fazla satış noktasından ulaşılıyor.

Silverline, son beş yılda 38,3 milyon TL yatırım gerçekleştirdi. 2015 yılında 10 milyon TL tesis ve 6 milyon TL makine olmak üzere toplam 16 milyon TL yatırım yapan şirket, bu yıl sonuna kadar da 20 milyon TL’lik yatırım planlıyor. Merzifon’daki ; fabrikada 11 otomasyon sistemi fj ''** ve robot çalışıyor. Yıl sonunda robot sayısı 17’ye çıkarılacak. Robot teknolojisi ile hedef daha az maliyet, daha kaliteli ve yüksek hızda üretim.

Öncelikle üretim teknolojilerine yatırım yaptıklarını belirten Mustafa Laçin, “Rekabette öne çıkmak için teknoloji ve tasarım odaklı üretim ve hızlı üretim yeteneği gerekiyor. Tasarıma dayalı, çevreci, teknolojik ürünlere odaklandık” diyor.

A SINIFI ÜRÜNLER
Silverline, dünya havalandırma ürün grubunda yaklaşık yüzde 4 pazar payına sahip. Teknolojik ve çevreci ürün geliştirme üzerine yeni projeler üzerinde çalışıyor. Bunlardan biri de havalandmna ürünlerinde A enerji sınıfına ^ jf* geçerek sektöründe önemli bir etabı realize edecek. Mustafa Laçin, “Bu geçiş için hiçbir kanuni zorunluluk yok. Yasal gerekliliklerin de üstünde çok daha az enerji tüketen yüksek performanslı A sınıfı ürünler geliştirdik. Bu ürünler bizi tüm dünya pazarlarında öne çıkaracak” diyor.

Kötü kokuyu parçalayan teknoloji
Silverline, yeni dönemde ürünlerinde özellikle ses ve koku üzerine geliştirdiği teknolojileri kullanacak. Fabrikada yer alan performans ve güvenlik laboratuvarında ODTÜ ile birlikte yürütülen ses kalitesi parametrelerinin geliştirilmesine yönelik projede, en sessiz ve akustik konforu en iyi olan davlumbaz teknolojisi için yoğun bir çalışma yapılıyor.

Proje tamamlandığında ses gücü düşük ve ses kalitesi parametrelerinin en iyi olduğu bir davlumbaz geliştirilmiş olacak. Ozon gazı yardımı ile koku moleküllerinin parçalanması üzerine yoğunlaşılan projede ise, mutfak ortamında pişirme sırasında oluşan istenmeyen kötü kokuların parçalanarak yok edilmesine yönelik bir çalışma yürütülüyor. Mustafa Laçin, "Koku ve sese yönelik çalıştığımız yeni projemiz ile pazarda en inovatif marka koltuğuna oturacağız. Bu ürünlerimiz dünya pazarlarında çok öne çıkmamızı sağlayacak" diyor.