Trafik sigortalarında prim tartışmaları devam ediyor. Başbakan yardımcısı Mehmet Şimşek, son iki yıllık süreçte prim artış oranı yüzde 200’leri bulan trafik sigortalarında eskiye dönülmesini istiyor. Bu yönde de ifadeler kullanıyor. Şimşek, sigorta şirketlerini uyarıyor ve “Aksi takdirde önlemlerimizi alırız” uyarısını yapıyor.
Sigortacılarla bu durumu konuştuk ve primlerde eskiye dönüşün mümkün olup olmadığını sorduk. Orta ölçekli bir sigorta şirketinin genel müdür yardımcısının ilk ifadesi, “Biraz önce çıktığım toplantıda 11 yıl önceki bir olayda ortaya çıkan bir hasarın ödemesini imzaladım” diyor. 11 yıl önce gerçekleşen bir kaza için 2016’da tazminat ödeyen bir şirket, primlerini yarı yarıya düşürür mü? Yanıt son derece net: “Mümkün değil” diyor. Neden mümkün olmadığını da şöyle açıklıyor:
“Şirket olarak üç, beş, yedi veya 10 yıl önce düzenlediğimiz poliçelerden ne tür tazminatlarla karşı karşıya kalabileceğimizi kim bilebilir ki?”
Büyük sigorta şirketleri seslerini çıkarmasa da primlerde yaptıkları düşük oranl indirimler Bakan Mehmet Şimşek’i tatmin etmiyor.
Sigorta şirketleri ise indirime yanaşmıyor. Başka bir şirketin genel müdürü de “Bir miktar indirim yaptık zaten, bir miktar daha da olabilir. Ama Bakan Şimşek’in istediği seviyelere geleceğini söylemek çok iddialı olur, hatta mümkün değil diyebilirim” diyor.
Orta yol bulunmazsa hükümetin yaptırımı ne olabilir? Birincisi, Hazine Müsteşarlığı Sigortacılık Genel Müdürlüğü’nün yoğun bir denetime girebileceği tahmin ediliyor. Bu denetimlerden de eksiklikler çıkmaması gibi bir durum olmayacağına göre, cezalar kapıda bekliyor mu? Sigortacılar, “Tabii ki Hazine’nin elinde böyle bir yasal olanak var. Hazine’nin bu yaptırımı ne kadar kullanacağını kimse bilemez” değerlendirmesinde bulunuyor.
İkinci bir yaptırım seçeneği de Rekabet Kurulu’ndaki şikayet dosyaları. Bu dosyalara ilişkin kararın ne olacağı bilinmiyor.
Bir sigortacı, “Buradan çıkan kararlar, bankalara kesilen cezalar gibi özellikle trafik sigortalarında etkin olan şirketleri zorlayabilir” değerlendirmesini yapıyor.
Prim indirimleri, denetim, rekabet ihlali cezaları gibi yaptırımlar tartışılırken, trafik sigortalarında ‘havuz’ sistemi getirilebilir mi? Bir sigortacıya göre bu mümkün ve hükümet de DASK benzeri bir yapıya yakın.
Sigortacı, sözlerine şöyle devam ediyor: “Trafik sigortalarında penetrasyon oranı, traktörleri hariç tutarsak yüzde 90’larda. Dolayısıyla her 10 otomobilin dokuzunun sahibini yakından ilgilendiriyor. Hükümet de bu orandan yola çıkarak, DASK benzeri yeni bir düzenleme getirebilir.”