Ayşegül Sakarya Pehlivan
asakarya@ekonomist.com.tr
Turizm döviz girdisi sağlamasının yanı sıra yarattığı istihdamla da Türkiye ekonomisinin itici güçleri arasında yer alıyor. Konaklama, yiyecek-içecek ve seyahat acentelerinde çalışanların sayısı 1 milyonu aşıyor.
Türkiye genelinde işletme ve yatırım belgeli 13 binin üzerinde işletme bulunuyor. Virüs salgınının işletmeler için ciddi birtehdit haline geldiği bu günlerde dijitalleşmenin önemi de artmış durumda. RMOS Bilgisayar başta turizm olmak üzere yiyecek içecek sektörüne yönelik çözümler geliştiren bir teknoloji firması.
"Bunun dışında e-dönüşüm sürecine paralel olarak yapılmış olan e-fatura, e-Arşiv, e-Defter ve e-irsaliye ürünlerinin yanında e-Dönüşüm sürecinde ortaya çıkacak diğer ürünler ile de entegrasyonlar yapacağız" diyen RMOS Bilgisayar CEO'su Hayrettin Mendi, şirket olarak hedeflerini ve turizm sektöründe dijitalleşmeyi anlattı.
RMOS Bilgisayar hangi alanlara odaklanıyor?
RMOS Bilgisayar başta turizm faaliyeti olmak üzere yiyecek içecek sektörünün dijital ortama taşınması için kurulmuş olan bir teknoloji firması. Kurulduğu günden bu yana yazılım teknolojilerindeki gelişmeye paralel olarak yazılımlarımızı sürekli olarak geliştirdik.
24 yılı aşan bilgi birikimi ile turizm faaliyetinin yoğun olduğu üç bölgeye destek ofisleri kurduk. Ege, Marmara ve Akdeniz bölgesindeki bu ofislerden 450 civarında otel ve 600 civarında restoranta hizmet veriyoruz. 1996 yılından bu yana turizm işletmelerinin tek merkezden yönetim, kontrol ve takibi için detaylı yazılımlar geliştiriliyoruz. RMOS otelciliğin dijital ortama taşınmasını sağlayan ilk yerli yazılım firmaları arasında yer alıyoruz.
Nasıl bir farkılılık yaratıyorsunuz sektörde?
Turizm otelcilik alanında 20 civarında yazılım otomasyonu geliştiren RMOS, bir turizm işletmesindeki tüm iş süreçlerini dijital ortama taşımayı başardı. Uçtan uca misafirin rezervasyon aşmasından başlayarak konaklama, muhasebe, tüketim, çıkış ve daha sonraki tüm işlemler bilgisayar ortamında takip ediliyor.
Mevcut yazılım turizm otelcilik alanında yazılmış olan üçüncü nesil otelcilik otomasyonudur. İlk yazılan otelcilik sistem otomasyonu o dönemde yaygın kullanılan Unıx işletim sistemi üzerinde çalışan ve siyah beyaz ekranlardan
oluşuyordu. Sırasıyla Acobol Gt grafik tabanlı ikinci otelcilik otomasyonu ve günümüzde son teknolojik yazılımlar kullanılarak geliştirilmiş olan üçüncü nesil otelcilik otomasyonlarımız turizm faaliyetinin hizmetine sunuldu. Yazılan tüm sistemler kullanıcıların isteğine göre şekillendiriliyor. Esas itibari ile bir AR-GE firması olan RMOS A.Ş kurulduğu günden bu yana en büyük yatırımlarını insanların eğitimine ve yeni yazılımların geliştirilmesine yaptı.
Ekibinizde kaç kişi çalışıyor?
RMOS Bilgisayar'da 15'i yazılım mühendisi olmak üzere şubeler dahil 40 civarında çalışandan oluşuyor. Tüm ekibimiz bilgisayar mühendisliği veya yazılım eğitimi veren üniversite ve yüksek okullarından mezun olmuş kişilerden oluşuyor.
Salgın şirketlerin ihtiyaçlarını da değiştirdi. Bu noktada yeni projelerinizden bahsedebilir misiniz?
RMOS Bilgisayar olarak turizm işletmelerinden gelen isteklere paralel olarak KVKK yasasına uygunluk sağlamak için dijital arşiv otomasyonu, mobil sistem otomasyonları ve teması en aza indirecek online check-in, mobil rezervasyon sistemleri geliştirmeyi planlıyoruz. Bunun dışında e-dönüşüm sürecine paralel olarak yapılmış olan e-Fatura, e-Arşiv, e-Defter ve e-İrsaliye ürünlerinin yanında e-Dönüşüm sürecinde ortaya çıkacak diğer ürünler ile de entegrasyonlar yapacağız.
Pandemi süreci sizi nasıl etkiledi? Bu süreçte ne gibi önlemler aldınız?
Pandemi sürecinde firma olarak çalışanlarımızı ve müşterilerimizi korumak adına uzaktan çalışma modeline geçtik. Bu modelde gelen tüm istek ve sorunlar personelimiz tarafından çözüme kavuşturuldu.
QNB eFinans'la yaptığınız işbirliği şirketinize nasıl bir katkı sağladı?
e-Dönüşüm sürecinde RMOS olarak ilk entegrasyon yapmış olduğumuz firma QNB eFinans oldu. Yapılan entegrasyon sayesinde bir çok otel ve tatil köyü QNB eFinans çözümlerini (e-Arşiv, e-Fatura, e-Defter, e-İrsaliye) aktif olarak kullanılıyor. Sistem entegrasyonumuz sorunsuz olarak çalışıyor.
Şirketinizin hizmet ve süreçlerinde kullandığını yeniliklerden bahseder misiniz?
Firmamız yerinde destek gerektiren durumlar haricinde tüm hizmetleri internet üzerinden yapıyor. RMOS kullanan işletmelere uzak masa üstü ve değişik bağlantılar ile kesintisiz olarak hizmet veriliyor. Çalışanlarımız RMOS tarafında geliştirilmiş olan ticket sistemine düşen tüm istek ve sorunlar internet bağlantıları ile anında çözüme kavuşturuluyor.
2019 yılını nasıl geçirdiniz? 2020 yılı hedefleriniz nelerdir?
2019 yılında aramıza yeni katılan 30 civarında otel 40 civarında yeni tesise sistem otomasyonu kurduk. 2020 yılı ise pandemi sürecinin gelişimine bağlı olarak gerek çalışma şeklini uyarlayacağımız ve özellikle yeni yazılımların geliştirmesini yapacağımız bir AR-GE yılı olarak değerlendirileceğiz.
Kolay kullanım, en son teknolojilerin uygulanması, kesintisiz hızlı bir destek anlayışı, oteldeki tüm iş süreçlerinin dijital ortama taşınması, büyük zincir oteller için merkezi çözümler, veri, data güvenliği, KVKK yasasına uygunluk, mobil cihazların üst seviyede kullanımının sağlanması, güçlü ve sürekli bir eğitim anlayışı, müşteri ihtiyaçlarına uygun çözümler ve gelişen değişen ihtiyaçlara göre raporlama sistemlerinin yazılması en önemli ilkelerimiz arasında. Projelerimizi bu ilkeler doğrultuda geliştiriyoruz.
"ESNEK TEKNOLOJİLER DİZAYN EDİYOR"
RMOS ULTIMATE
Otel otomasyonu RMOS tarafından yeni nesil yazılım dilleri kullanılarak geliştirilen bir ürün. Sistem teknolojik gelişmelere açık ve uyarlanabilme özelliğine sahip. Sistem otomasyonu modülleri otel ortamında kullanıcıların ihtiyaçlarına göre esnek, güvenilir ve teknolojik olarak dizayn edildi.
OTOMATİK HESAP YAPIYOR
Ön büro rezervasyon sisteminde her türlü fiyat aksiyon ve indirimleri tanımlayabilir, otomatik hesaplamalar yaptırabilirsiniz. Özellikle zincir oteller için ön büro muhasebe, stok, satınalma gibi tek merkezden kontrol sağlıyor. Bir turizm işletmesinin tüm sistem ihtiyacını tek noktadan komple bütünleşik şekilde çözüyor. Yeni nesil cihazlarla ( iphone, ipad, tablet, cep telefonu vs ) işlem yapmanızı, uzak sistem kontrolü bilgi girişi ve raporlamalar yapmanızı sağlıyor.
KVKK'YLA UYUMLU
Web ve mobil tabanlı modüller e-Mutabakat gibi ürünlerle tam entegrasyon ve hatasız çalışma imkanı veriyor. Pasaport ve kimlik okuyucuları KVKK uyumlu ve sistem ile tam entegrasyon sağlıyor. Okunan bilgiler önbüro ve CRM sisteminde tutuluyor ve KVKK'ya uygun misafir profile bank oluşturuluyor.