Şirketlerin 2023 projeksiyonları

Farklı sektörlerden 20 şirket, 2023 projeksiyonlarını Almanak özel sayısı için anlattı.

02 Ocak 2023 | 14:03
Son Güncellenme: 14 Ocak 2023 | 17:13

Pandeminin ardından toparlanma için büyük umut vadeden 2022 zor bir yıl oldu. Rusya-Ukrayna savaşı ardından gelen gıda ve enerji krizi dünya ekonomilerini resesyona sürüklerken ihracat odaklı büyüyen Türkiye ekonomisi bu süreçten olumsuz etkilendi. 

25 Aralık 2022 - 07 Ocak 2023 tarihli sayıdan

2022'nin son aylarında ihracattaki gerileme ve finansmana erişim sorunları gündeme otururken yılın geneline yüksek enflasyon damgasını vurdu.

Seçim ekonomisi ve yüksek enflasyon sorunlarıyla 2023 yılına giren şirketler tüm olumsuzluklara rağmen yatırımlarına devam edecek. 

Krizi firsata çevirmeye odaklanan şirketler üretimden sürdürülebilirliğe farklı alanlara yatırım yaparak fark yaratmaya çalışıyor. Farklı sektörlerden 20 şirket, 2023 projeksiyonlarını Almanak özel sayısı için anlattı.

OSMAN ŞAHİN KÖŞKER/ KONTROLMATİK GENEL MÜDÜRÜ “ABD’DE FABRİKA YATIRIMINA BAŞLAYACAĞIZ”

“2022 bizim için yenilikçi ve sürdürülebilir yaklaşımlarımızla müşterilerimize özel anahtar teslim çözümler sunduğumuz,birçok başarılı projeyi hayata geçirip kârlılık oranını artırdığımız bir yıl oldu.

2023yılında yatırımlarımız tamamlandıkçagelirlerimizin de buna paralel artacağınıplanlıyoruz ve Kontrolmatik Teknolojiolarak, 2023 yılında yaklaşık 280 milyondolarlık konsolide satış geliri hedefliyoruz. 2023 yatırım stratejimiz ise daha fazlaülkededahagenişalanlardaçözümler üretecek yatırımlara odaklanmak olacak.

2023 yılında Kontrolmatik Teknoloji iştiraklerinden POMEGA Enerji DepolamaTeknolojileri A.Ş., uzun yıllardır çözümürettiğimiz lityum-iyon pil hücresi ve enerjidepolama sistemlerini Ankara’daki fabrikamızda üretmeye başlayacak.

Bu yatırımımıza paralel olarak,Amerika Birleşik Devletleri’nde yıllık 3GWh kapasiteli pilhücresi, batarya modülü ve enerji depolama sistemleri giga fabrikamızın yatırımınıda başlayacağız.”

MERT BAKİ / YEMEKSEPETİ CEO’SU “1 MİLYARİNCI SİPARİŞİMİZİ ALDIK”

“Yemeksepeti için 2022, yenilenmenin vegençleşmenin verdiği enerjiyle, inovasyonun ve faydanın yılı oldu. 3Y yaklaşımımızı Yemek, Yeni ve Yarın’a odağında hayata geçirmeye başladık. Yıl ortasındauygulama ve web sitemizin arayüzünüyeniledik. Bu yılın ortalarında Yemeksepeti’nde 1 milyarıncı siparişimizi aldık.

Türkiye’de ilk kez jet ski ve drone ileteknelere yemek servisi yaptık; alışveriş robotumuz YEBO’yu Caddebostan’da vealışveriş merkezlerinde çalışır halegetirdik.Kullanıcıtaleplerinekarşılıkverecek biçimde Gel Al hizmetimizi hayatageçirdik ve abonelik modelimiz olanYemeksepeti Plus’ı duyurduk.

Avrupalıgirişimci ve yatırımcıların oluşturduğuenönemlieylemodaklı küreseliklimtopluluklarından biri olan Leaders forClimate Action üyeleri arasına katıldık. İklim değişikliği ve gıda israfı konularında bilinç oluşturma amaçlı yayın çalışmalarımıza ‘Aklımdaki Yarın’ podcast projesinide ekledik.”

“Türkiye’nin yüzde yüz yerli sermayelipoliüretan sistemleri üreticisi Kimpurolarak, istikrarlı büyümemizdeki ivmeyiartırmaya ve büyük ölçekli atılımlarımıza 2022’de de devam ettik. 28 Nisan’da 957 milyon TL tutarında gerçekleştirilen satışla ve yüzde27,15 oranındaki paylarımızın satışıyla başarılı bir halka arz gerçekleştirdik. 

Letonya’da ve Rusya’dakiyatırımlarımız dışında, Mayıs 2022’deDüzce’de temelini attığımız, yıllık kapasitesi toplam 65 bin ton olması planlanan

CAVİDAN KARACA/ KİMPUR CEO’SU “DÜNYADA İLK 10’A GİRECEĞİZ”

"Türkiye'nin yüzde yüz yerli sermayeli poliüretan sistemleri üreticisi Kimpur olarak, istikrarlı büyümemizdeki ivmeyi artırmaya ve büyük ölçekli atılımlarımıza 2022'de de devam ettik. 

28 Nisan'da 957 milyon TL tutarında gerçekleştirilen satışla ve yüzde 27,15 oranındaki paylarımızın satışıyla başarılı bir halka arz gerçekleştirdik. 

Letonya'da ve Rusya'daki yatırımlarımız dışında, Mayıs 2022'de Düzce'de temelini attığımız, yıllık kapasitesi toplam 65 bin ton olması planlanan üretim fabrikamızla; 5 bin tonluk yeşil ürün gamı kapsamında PET artıklarından sentezlenerek üretilen geri dönüşüm tesisi ve polyester poliolü ile 10 bin tonluk ek 'eva granül hammadde' üretim kapasitesine 2023-2024 döneminde ulaşmayı hedefliyoruz. 

2023'te mevcut 129 bin ton olan kapasitemizi, yurt dışı ve Düzce yatırımlarımızla 200 bin tona çıkarmayı, dünya sıralamasında ilk 10'da yer alarak, konumumuzu daha da sağlamlaştırmayı hedefliyoruz."
 

KEREM CİRİTCİ / DOMİNOS TÜRKİYE CEO'SU "YAPAY ZEKA YATIRIMLARIMIZI HIZLANDIRACAĞIZ"

"Tüketicilerimizin dilediği her yere dilediği her yerden sipariş vermesini sağlayacak bir kurgunun ilk adımlarını da 2022'de atmış bulunuyoruz. 2023'te enflasyon oranının üzerinde bir büyüme hedefliyoruz. 

Diğer yandan faaliyette olmadığımız il ve ilçelerde de restoran açılışlarına devam edeceğiz. Türkiye'de quick-service restaurant (QSR) alanında yatırımlarımızı sürdüreceğiz. 

Çevrimiçi alışverişin daha da yükseleceği önümüzdeki dönemde çoklu kanal, otomasyon, data ve yapay zeka teknolojilerine yönelik yatırımlarımıza artırmayı planlıyoruz. Domino's, Türkiye'nin en hızlı servis zincirleri arasında yer alırken; en iyi destek ofis, en iyi tedarik zinciri ve en iyi dijital altyapı ile hizmet veriyor. 

2023'teki bir diğer önceliğimiz kültür olarak benimsediğimiz dijitalleşmenin şirket içerisindeki devamlılığını sağlamak olacak. Geri dönüş sağlayan dijital ürünlere yatırım yaparken, inovasyon konusunda da liderliğe devam edeceğiz."

GÜNHAN DANIŞ / MİNİKO A.Ş. KURUCU ORTAK VE GENEL MÜDÜRÜ "ÜRETİM KAPASİTEMİZİ YÜZDE 25 ARTIRACAĞIZ"

"Miniko A.Ş olarak 2022 yılında dolar bazında yüzde 15, TL bazında yüzde 100'ün üzerinde büyüme gerçekleştirdik. Ciromuzun yüzde 50sinden fazlasının ihracattan geliyor olması bizi yüksek enflasyondan korusa da son üç aydır kura yapılan baskının ihracatımız üzerindeki olumsuz etkilerini hissetmekteyiz. 

2022'de SKU sayımızı 130'dan 270'e çıkardık. Uluslararası markamız Miniko-ioi, yıl içinde satış ağımıza eklenen 25 yeni ülke ile birlikte 60 ülkede önceliği sağlık ve kalite olan ebeveynlerle buluşmakta ve ülkemizi gururla temsil etmeye devam etmektedir. 

2023'te farklı kategorilerde yenilikçi ürünlerle SKU sayımızı artırmayı planlıyoruz ve TL bazında yine yüzde 100'e yakın büyüyeceğimizi öngörüyoruz. 

Diğer yandan yeni makine yatırımları ile üretim kapasitemizi yüzde 25 artırmayı hedefliyoruz. Yeni yılda öncelikli amacımız dünyada pazar lideri olduğumuz ülkelerde pozisyonumuzu korumaktır."

CENGİZ BAYIRLI / INTERNATIONAL REALTY GROUP ORTAĞI "2023'TE BEŞ YENİ ÜLKEYE GİRECEĞİZ"

"Biz International Realty Group (IRG) ve Property Invest USA (PIUSA) olarak 2022'de oldukça verimli bir yıl geçirdik ve yüzde 200 büyüme sağladık. 

Bizim de şirketlerimizin merkezinin bulunduğu Miami'ye her gün 600 kişi taşınıyor, bu nedenle bu şehre dünyanın her yerinden inanılmaz bir talep var. Şöyle ki yapılan bir araştırmaya göre Miami Amerika'da yaşanacak ve çalışılacak bir numaralı şehir seçildi.

Ayrıca Amerika'da bu hafta açıklanan bir araştırmanın sonucuna göre Miami dünyada yatırımcıların tercih ettiği bir numaralı şehir oldu. 2023'te beş değişik ülkede daha IRG ve PIUSA ofisleri-mizi açacağız. Marketing bizim işimizin en önemli parçası; bu alanda önemli yatırımlar yapıyoruz.

Özellikle Miami Connection adı altında başlatmış olduğumuz seminer ve toplantıları çoğaltarak daha farklı ülkelere yaymayı hedefliyoruz. Amacımız müşteri bilincini artırarak ilerlemek. 2023'te ciromuzu yüzde 300 artıracağımızı düşünüyoruz."

BURAK KUTLU / PAYTEN TÜRKİYE ÜLKE LİDERİ VE PARATİKA CEO'SU "YAPAY ZEKA ŞİRKETLERİ RADARIMIZDA"

“Payten’in global satış gelirleri 2022’nin üçüncü çeyreğinde 2021 yılının aynı dönemine kıyasla yüzde 59 arttı. TCMB faaliyet izinli ödeme kuruluşumuz Paratika’nın bu yıl ocaktan kasıma kadarki büyüme oranı ise yüzde 311’i buldu.

İstihdamımızı da pandemiden bu yana üç kata yakın büyütürken, çalışanlarımızın takdiriyle ‘Great Place To Work’ sertifikasını da almaya hak kazandık. 2023 yılında hem organik hem de inorganik büyümemiz devam edecek. 

Mobven ve Smarttek’i bünyemize katmıştık. Şu anda da açık bankacılık ve cüzdan teknolojileri hizmetleri veren, satılabilir yapay zeka ürünleri geliştiren şirketler radarımızda.

‘One Stop Shop Fintech’ yaklaşımımızla ödeme kuruluşu ve/veya e-para lisanslama sürecini tamamlamış tüm girişimlere ‘Anahtar Teslim Fintech’ çözümümüz kapsamında; tam anlamıyla bir fintech olmanın gerektirdiği tüm elementleri tek elden sağlamaya devam edeceğiz.”

RAMSAY RANKOUSSI / RADISSON OTEL GRUBU AFRİKA VE TÜRKİYE'DEN SORUMLU İŞ GELİŞTİRME BŞK. "2023 SONUNDA 50'DEN FAZLA OTELE ULAŞACAĞIZ"

“Payten’in global satış gelirleri 2022’nin üçüncü çeyreğinde 2021 yılının aynı dönemine kıyasla yüzde 59 arttı. TCMB faaliyet izinli ödeme kuruluşumuz Paratika’nın bu yıl ocaktan kasıma kadarki büyüme oranı ise yüzde 311’i buldu. 

İstihdamımızı da pandemiden bu yana üç kata yakın büyütürken, çalışanlarımızın takdiriyle ‘Great Place To Work’ sertifikasını da almaya hak kazandık. 2023 yılında hem organik hem de inorganik büyümemiz devam edecek.

Mobven ve Smarttek’i bünyemize katmıştık. Şu anda da açık bankacılık ve cüzdan teknolojileri hizmetleri veren, satılabilir yapay zeka ürünleri geliştiren şirketler radarımızda. 

‘One Stop Shop Fintech’ yaklaşımımızla ödeme kuruluşu ve/veya e-para lisanslama sürecini tamamlamış tüm girişimlere ‘Anahtar Teslim Fintech’ çözümümüz kapsamında; tam anlamıyla bir fintech olmanın gerektirdiği tüm elementleri tek elden sağlamaya devam edeceğiz.”

“Payten’in global satış gelirleri 2022’nin üçüncü çeyreğinde 2021 yılının aynı dönemine kıyasla yüzde 59 arttı. TCMB faaliyet izinli ödeme kuruluşumuz Paratika’nın bu yıl ocaktan kasıma kadarki büyüme oranı ise yüzde 311’i buldu. 

İstihdamımızı da pandemiden bu yana üç kata yakın büyütürken, çalışanlarımızın takdiriyle ‘Great Place To Work’ sertifikasını da almaya hak kazandık. 2023 yılında hem organik hem de inorganik büyümemiz devam edecek.

Mobven ve Smarttek’i bünyemize katmıştık. Şu anda da açık bankacılık ve cüzdan teknolojileri hizmetleri veren, satılabilir yapay zeka ürünleri geliştiren şirketler radarımızda. 

‘One Stop Shop Fintech’ yaklaşımımızla ödeme kuruluşu ve/veya e-para lisanslama sürecini tamamlamış tüm girişimlere ‘Anahtar Teslim Fintech’ çözümümüz kapsamında; tam anlamıyla bir fintech olmanın gerektirdiği tüm elementleri tek elden sağlamaya devam edeceğiz.”

DOGUKAN COŞKUN / EOFİS GENEL MÜDÜR YARDIMCISI "YURTDIŞINDA ŞUBELEŞMEYE ODAKLANACAĞIZ"

"2022 yılının ilk yarısında yüzde 90 oranında bir büyüme yakaladık. Yılın ikinci yarısında ise bu oranı yüzde 120'ye kadar çıkarırken, aktif firma sayımızı 14 bine yükselttik. Türkiye'de kurulan şirketlerin yüzde 2,91'i sektörlerine ilk adımı atmak için eOfis'i tercih ediyor.

Sunduğumuz ofis çözümleri sayesinde yeni kurulan şirketler hem genel ofis giderlerinde hem de her geçen gün yükselen kira giderlerinde ciddi oranlarda tasarruf sağlıyor. 2023 yılında cirosal bazda 2022 yılındaki büyümemizin üzerine çıkmayı hedefliyoruz.

Özellikle yurt dışı lokasyonlarda şubeleşerek daha fazla şirkete hizmet verebilmek en büyük odağımız. Diğer yandan Türkiye'deki en geniş lokasyon ağına sahip marka olarak üyelerimiz için yeni konseptler geliştiriyor ve farklı çalışma ortamları sunuyoruz. 

Lokasyon ağımızı hem yurt içinde hem de yurt dışında genişletecek yatırımlara devam etmeyi hedefliyoruz."

DÖNÜŞÜM YOLCULUĞUMUZA DEVAM EDECEĞİZ"

Çip tedarikinin gündemlerinde olacağını söyleyen BSH Türkiye CEO'su Gökhan Sığın, "Dijitalleşme odağıyla kişiye özel dijital fonksiyon, hizmet ve içerik sunan bir şirkete dönüşüm yolculuğumuza devam edeceğiz" diyor.

Global ekonomi belki de nesillerdir görülmemiş belirsizliklerle karşı karşıya. Bu ortamda değişen koşullara hızla, kararlılıkla ve esneklikle tepki verebilen şirketler dönüşüyor ve krizi bir büyüme fırsatı olarak da kullanıyor. BSH Türkiye de taşıdığı istihdam sorumluluğunun da bilinciyle 2020'de artırdığı potansiyelini maksimuma ulaştırmış ve tam kapasite üretime devam etmiş bulunuyor.

2022'de sektör olarak ciddi bir maliyet artışı ile karşılaştıklarını ancak bunu tüketiciye yansıtmamak için azami çaba harcadıklarını vurgulayan BSH Türkiye CEO'su Gökhan Sığın, hem iç pazarda hem de ihracat pazarlarında yaşanan gelişmelere hızla uyum sağlayıp çözümler ürettiklerini belirterek, "İstikrarlı ve hem iç hem de dış pazarda ortalamanın üzerinde bir büyümeyle yılı başarılı bir şekilde kapattık" diyor.

TAM KAPASİTE ÜRETİM

BSH Türkiye'nin 2023'te de önceliği tam kapasite üretimine devam etmek; ham madde ve çip gibi tedarikte eksiklikler yaratan durumlara karşın tüketicilerin hayat kalitesini artıran cihazları zamanında müşterilerine teslim etmek olacak. Bunun için çalışanlarına, altyapılarına, teknolojilerine yaptıkları düzenli yatırımları kesintisiz sürdüreceklerini söyleyen Sığın,

"Uzun dönemli stratejimize, ürün yol haritalarımıza ve uzun dönemli iş ilişkilerimize inanıyoruz" diye ekliyor.

ÇİP TEDARİKİ GÜNDEMİNDE

Son birkaç yıldır dalgalı bir seyir izleyen küresel ekonomi Türkiye'yi de diğer ülkeler gibi etkiliyor. Ancak içinde bulunduğumuz 'Gelişen Pazarlar Bölgesi' dünya ortalamasının üzerinde bir büyümeye ve nüfus artışına sahip. Ayrıca bazı ürün gruplarında düşük penetrasyonlar mevcut.

Bunun da talebin doğal olarak artışını getirdiğini söyleyen Sığın, şöyle devam ediyor: "Sahip olduğumuz esnek pratikler ve geçmişe dayalı güçlü temellerimiz de süreci en doğru ve etkin şekilde yönetmemizi sağlıyor. Yeni dönemde çip tedariki gündemimizde olacak.

Tedarik kaynaklarını çeşitlendirme sürecini sağduyuyla yöneterek daha da iyi duruma gelmeyi planlıyoruz. Dijitalleşme odağıyla kişiye özel dijital fonksiyon, hizmet ve içerik sunan bir şirkete dönüşüm yolculuğumuza devam edeceğiz."

YÜZDE 100 YEŞİL ENERJİ

Sürdürülebilirliğin her zaman gündemlerindeki yerini koruduğunun altını çizen Sığın, "Karbon emisyonlarımızı azaltma konusunda çalışmayı sürdüreceğiz. Sürdürülebilirliği çevre koruma, sosyal sorumluluk ve döngüsel iş modellerini içeren kapsamlı bir bakış açısı ile ele alıyoruz.

2020'den beri tüm üretim merkezlerinde karbon nötr durumdayız. 2030'da tüm tesislerimizin yüzde 100 yeşil elektrikle çalışmasını hedefliyoruz" diye ekliyor.

GENÇLERE YÖNELİK PROJELER

“Gençlere yönelik projelerimizle geleceğe yatırım yapıyoruz. Kodluyoruz Derneği iş birliğiyle 2017’de hayata geçirdiğimiz ‘Makers of Tomorrow' projesiyle gençlere STEM alanında eğitimler sağlarken bu projeyi bu yıl ‘Bi Fikrim Var' beyaz eşya fikir yarışmasıyla bir adım daha ileriye taşıdık.

Global düzeyde kiralama ve paylaşım gibi yeni döngüsel iş modellerini hayata geçirirken, müşterilerimizin evdeki yaşamını iyileştirmek için dijitalleşme, bağlantılılık (connectivity) ve kolay kullanım odağında çalışmalar yürütüyoruz.”
 

YENİ NESİL PERAKENDENİN GELECEĞİNE YÖN VERECEK

CarrefourSA CEO'su Kutay Kartallıoğlu, "Verimli geçen bir yılın ardından 2023 de bizim için çok özel bir yıl. Türkiye'de 30'uncu yaşımızı kutlayacağımız yeni yılda sektörümüze yön verirken, yeni nesil perakendede, oyun kurucu konumumuzu daha da güçlendireceğiz" diyor.


Türkiye'de CarrefourSA olarak dijitalleşme ve sürdürülebilirlik başta olmak üzere, ülke ekonomisine katkı sunan ana trendlere öncülük ederken, sektörde sayısız ilki de hayata geçirdiklerini belirten CarrefourSA CEO'su Kutay Kartallıoğlu, "Şu anda 11 binden fazla çalışanımızla Türkiye'de 45 ilde 870'ten fazla mağazamız ve 'carrefoursa.com' online marketimizde müşterilerimizle buluşuyoruz. 

Projelerimizin pek çok alanda ödüllendirildiği ve bizim için oldukça verimli geçen bir yılın ardından 2023 de bizim için çok özel bir yıl. Türkiye'de 30'uncu yaşımızı kutlayacağımız yeni yılda sektörümüzde yön veren, oyun kurucu konumumuzu daha da güçlendireceğiz" diyor.

200 BAYİYE YAKLAŞTI

Başarılı ve verimli bir 2022 geçirdiklerinden de söz eden Kartallıoğlu, büyüme stratejilerini bayilik sistemi üzerine kurduklarını söylüyor ve şöyle devam ediyor: "2020 yılında pilot uygulama ile hayata geçirdiğimiz bayilik sistemiyle sahip olduğumuz bilgi ve birikimimizi, lojistik ağımızı, pazarlama becerilerimizi ve dijital teknolojik altyapımızı esnafımızın, bakkallarımızın, küçük marketlerimizin ve girişimcilerimizin hizmetine sunuyoruz. Şu anda sistemimizdeki bayi sayısı 200'e yaklaşmış durumda. 

Bunların 25'i ise kadın girişimcilerin yönetiminde. Hedefimiz üç yıl sonunda bin bayiyi sisteme dahil etmek. Bayilerimizin tek bir nokta üzerinden tüm süreçleri yönetebilmesi için 'carrefoursaisortagi.com' portalını da bu sene hayata geçirdik."

DİJİTALLEŞME YATIRIMLARI

Bunun yanı sıra şirket online tarafta da dijitalleşme yatırımlarına devam ediyor. Gerçekleştirdikleri 360 derece pazarlama ve iletişim çalışmalarıyla birlikte 2022 yılının kasım sonuna kadar e-ticarette 150 binden fazla
yeni müşteri kazanırken, sadakat kartlı müşteri sayılarının ise 8,5 milyona ulaştığını belirten Kartallıoğlu, "Bu kapsamda müşterilerimizin alışverişlerinin de yüzde 70'ten fazlasının kartlı yapıldığını görüyoruz. 

CarrefourSA mobil uygulamasında indi¬rilme sayımız ise 2022 Ocak - Kasım döne¬minde 1,9 milyona ulaştı" diye ekliyor.

SÜRDÜRÜLEBİLİRLİK RAPORU

Organize perakendenin öncü oyuncusu olarak, bu yaklaşımı sadece ticari perspektifte ele almadıklarını vurgulayan Kartallıoğlu, "Müşterilerimizi, yerel üreticilerimizi, bayilerimizi, tedarikçilerimizi, çalışanlarımızı, doğayı önceliğine alan, değer odaklı bir ekosistem yaratmayı, sektörümüzün geleceği açısından çok önemli görüyoruz" diye anlatıyor.
 

Şirket, yerel üreticilerin desteklenmesinden gıda kaybının ve atığının önüne geçmeye, çocukların eğitimine sunduğu katkılardan sokak hayvanlarına verdiği desteklere kadar farklı alanlarda pek çok proje yürütüyor. CarrefourSA, 2020-2021 yıllarını kapsayan ilk Sürdürülebilirlik Raporu'nu da yayınlamış bulunuyor.

KADIN ÇALIŞAN ORANI YÜZDE 40

“Finansal başarılarımızın yanı sıra doğayı, insanı ve sürdürülebilirliği de merkezine alan bir vizyonla hayatın her alanında doğrusu için çalışmaya devam ediyoruz. Kadın çalışan oranımız yüzde 40, icra kurulumuzun ise yarısı kadın yöneticilerimizden oluşuyor. 

Önümüzdeki yıl hedefimiz bu oranı daha da yukarı çekmek. Bunun için de ‘Kadının Gücü CarrefourSA’nın Gücü’ çatısı altında kadınların iş hayatına daha fazla dahil olmasını destekleyecek ‘Geleceğin Kadın Kasap/Balık Reyon Görevlisi’, ‘Güçlü Kadın Mağazalar, ‘Yeniden Kariyerim CarrefourSA’da, ‘Türkiye Down Sendromu Derneği +1 Mutluluk’ ve ‘Esnek Çalışma Modeli’ projelerimizi yürütüyoruz.”

"PLATFORMLARIMIZI MİGROS ONE ÇATISI ALTINDA BİRLEŞTİRDİK"

Türkiye'nin önemli gıda perakende markalarından Migros, 2022 yılında 350 yeni mağaza açtı ve 8 bin 100 yeni istihdam sağladı. Migros Ticaret İcra Başkanı Özgür Tort, "Bu yıl e-ticaret operasyonlarının ciro içindeki payı yüzde 15 seviyelerine ulaşırken, online satışlarımızı üç yılda 11 kat büyüttük" diyor.

Migros, 2 bin 800'ü aşkın mağazasıyla gıda perakende pazarının önemli oyuncularından biri. 2022 yılında 350 mağaza açan şirket, 8 bin 100 yeni istihdam sağladı. 

Açtığı fiziksel mağazaların yanı sıra müşterilerine en iyi alışveriş deneyimini sunmak adına Migros Sanal Market, Migros Hemen, Migros Ekstra, Migros Yemek, Tazedirekt ve Macroonline platformlarını Migros One çatısı altında birleştiren şirket, e-ticarette ciddi bir büyüme ivmesi yakaladı. 

Migros Ticaret İcra Başkanı Özgür Tort, "Bine yakın fiziki mağazamızda aynı zamanda sanal market hizmeti veriyoruz. 

Bu yıl e-ticaret operasyonlarının ciro içindeki payı yüzde 15 seviyelerine ulaşırken, online satışlarımızı üç yılda 11 kat büyüttük. Mobilden yapılan satışlar online'daki toplam satışların yaklaşık yüzde 80'ine ulaştı" diyor.
 

İLKLERE İMZA ATTI

Dijitalleşme ve yapay zeka ile yeni teknolojiler ve iş modelleri geliştiren şirket, ödemeden veri analizine, yapay zekadan perakende finans sistemlerine kadar pek çok alanda tasarladığı çözümleri gündemine alıyor. 

Bu kapsamda 2022 yılında online yemek platformu Migros Yemek, geniş restoran ağı, uygun fiyatlı, bol çeşitli ve sağlıklı menü seçenekleriyle kullanıcılara açıldı. 

Perakende sektöründe bir ilke imza atarak hayata geçirilen MoneyPay uygulaması, elektronik para kuruluşu iznini aldı. 2022 yılında ayrıca ilk self servis otomat mağazası kuruldu. 

Özgür Tort, "Migros Deniz Market'te sektörde ilk ve tek olan insansız araçlarla sipariş teslimatını ve yine sektörde ilk olan deniz üstü bulut mutfak uygulamasını devreye aldık. 

Ayrıca, Migros Up aracılığıyla girişimcilik ekosistemine verdiğimiz destekleri sürdürerek ortak inovasyon projeleri geliştirmeye devam ettik" diye konuşuyor.

"YEREL EKONOMİYE KATKI SAĞLIYORUZ"

Yıllık 350 bin ton sebze-meyve satışı olan şirket, İyi Tarım Uygulamaları ile üreti¬len ürünleri mağazalarında satışa sunan ilk perakende şirketi olarak öne çıkıyor. Bugüne kadar 1 milyon ton İTU'lu mey- ve-sebze tedarik eden şirket, 2022 yılında yıllık tedarik tonajını yüzde 20 artırdı. 

Tarımda sürdürülebilir üretim yöntemlerini ve izlenebilirliği yaygınlaştırmayı hedeflediklerini söyleyen Tort, "Yerelden alınan ürünlerin aynı bölgede satışını önceliklendiriyoruz. Böylece hem yerel üreticiyi destekliyor, hem de bölge ekonomisine katkı sağlıyoruz. 

Bunun yanında yerelden alınan ürünlerin ulusal pazara erişimini de mümkün kılarak ekosistemimizde yer alan üreticilerin markalaşma süreçlerine katkı sağlıyoruz" diyor. Yerelleşmeye olan katkılarına bu yıl balıkçılığı da ekleyen şirket, Türkiye'nin her bölgesinden balıkları direkt halden ve tekneden alıyor. 

Büyük bir operasyonel yapı ile kurgulanan yeni sistemle tezgahlardaki balık çeşidini beş katına çıkartarak, tüm Türkiye'nin çok uygun fiyatlı balıklarla erişmesini sağladıklarını belirten Tort, son dört ayda 3 bin ton balık alımı yaptıklarını belirtiyor.

YORGLASS 2023'TE BÜYÜMEYE ODAKLANDI

Cam sektörünün markalarından Yorglass, kendi ürün segmentinde 2022'yi pazar payını artırarak kapatıyor. Yorglass CEO'su Semavi Yorgancılar, 2023'te yeni yatırımla büyümeye odaklandıklarını, inovatif ruhla yeni projeler geliştireceklerini söylüyor.
 

Cam sektörü, 2022'de tedarik, ham madde ve enerji krizi gibi sorunlarla karşı karşıya kaldı. Pazardaki değişimleri doğru okuyan ve hızlı aksiyon alan Yorglass, bu sorunların etkisini olabildiğince azalttı. Kendi ürün segmentlerinde pazar payını Türkiye'de yüzde 50'nin, Avrupa'da ise yüzde 30'un üzerine çıkartarak 2022 yılını 185 milyon dolar ciro ile kapatıyor.
 

2023'ün oldukça hareketli geçeceğini belirten Yorglass Yönetim Kurulu Başkanı ve CEO'su Semavi Yorgancılar, "Manisa Organize Sanayi Bölgesi'nde inşaatı devam eden ve yakında devreye almayı planladığımız yeni fabrikamızla potansiyelimizi artırmak 2023'te en önemli hedeflerimizden biri. Bu yatırımla istihdamımızı da yüzde 20 artırmayı öngörüyoruz" diyor.
 

Birinci önceliğini üretime veren şirket, üretimde verimliliği en üst seviyeye çıkaran, üretirken değer yaratma misyonunu kaybetmeyen, çevreyle uyumlu ve dünya standartlarını karşılayan bir ekosistem oluşturmayı önemsiyor. Sürdürülebilirliği merkezine alan Yorglass, fabrikalarının her katmanında sür¬dürülebilirliği rehber kabul ediyor.

Dijitalleşmenin çok iyi yönetilmesi gereken bir done olduğunu düşündüklerini belirten Yorgancılar, bu kültürün benimsenmesi, şirket öğeleri tarafından kabul görmesi, kanıksanıp bir kültür haline gelmesi ve dijitalleşmeyi yürütecek nitelikli iş gücünün sağlanması gerektiğini vurguluyor.

ÖNCÜ ÇALIŞMALAR

Yorgancılar, "Sektörümüzde ilk ve tek olarak UN Global Compact ve G-20 liderleri için hazırlanan Açık Mektup'un imzacısıyız. Karbon Ayak İzi Belgeli bir şirket olarak bir dizi projeye devam ediyoruz" diyor. Şirket, Bolu, Manisa ve Çerkezköy fabrikalarının çatılarını birer solar panel tarlası haline getirmek için başlattığı projeyi en kısa zamanda tamamlamayı hedefliyor. 

Deniz Temiz Derneği/TURMEPA ile Cam Gibi Denizler projesi ile Marmaris Körfezi'nden 100 bin litre sıvı atık toplandı. Üniversite öğrencilerine yönelik düzenlenen Yorglass Upcycle Design Awards (YUDA) projesi, cam sektörünün döngüsel ekonomi yoluyla sürdürülebilirliğe katkıda bulunmayı amaçlıyor. 

Şirketin ilk B2C ve ileri dönüşümlü ürünü olan Cam Kaykay ise ileri dönüşüm sayesinde endüstriyel üretimde fire olan malzemenin değerli ürünler için ham madde olabileceğini gösteriyor. 2022'de devreye alınan SAP projesi yatırımı devam ediyor.

Tüm ERP süreçleri tek bir kaynak üzerinden entegre bir biçimde yönetiliyor. Dijitalleşmede kurum içi start-up programının ürünü olan Ming ile oyunlaştırmanın dinamiklerinden faydalanarak şirket içi sosyal ortam oluşturuluyor. 

Bu yıl ISO Entegre Yönetim Sistemleri kapsamında tüm sertifikasyon süreçlerini tamamlayan şirketin ISO 14064-1 Kurumsal Karbon Ayak İzi hesaplandı ve Türk Loydu tarafından tüm işletmelerinde geçerli olarak doğrulandı. 

Electrolux ve Robert Bosch gibi müşterilerin talep ettiği CDP raporlamasında A skor aldı. Yorgancılar, "2023 yılında da tüm projelerimize devam ederken inovatif ruhumuzla yeni projeler geliştirmeyi sürdüreceğiz" diyor.