CEREN ORAL BALABAN
coral@ekonomist.com.tr
26 Temmuz - 8 Ağustos 2020 tarihli sayıdan
Otomotiv sektörü 2020 yılına iyi bir giriş yapmış ama mart ayında ülkemize de ulaşan koronavirüs salgını nedeniyle işler tersine dönmüştü. Nisan ve mayıs aylarında satışlar geçen yılki düzeyinin altına inmişti. Fakat düşük faiz ortamının etkisiyle haziran ayında satışlar yeniden yükselişe geçti.
Böylece ilk altı aylık döneme ait veriler de geçen yılki seviyesinin üzerinde gerçekleşti. Otomotiv Distribütörleri Derneği (ODD) Genel Koordinatörü Dr. Hayri Erce'nin verdiği bilgilere göre, 2020 ilk altı ayda Türkiye otomobil ve hafif ticari araç (HTA) toplam satışları geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 30,2 artarak 254 bin 68 adet oldu.
Otomobil satışları yüzde 30 artışla 203 bin 595 adede, HTA satışları yüzde 30,2 artışla 50 bin 473 adede ulaştı. 2020 Haziran'da ise toplam satışlar 2019 Haziran'a göre yüzde 66,3 artarak 70 bin 973 adede yükseldi. Otomotiv satışları yüzde 58,4 artışla 57 bin 67 adet, HTA satışları yüzde 108,7 artışla 13 bin 906 adet olarak gerçekleşti.
BEKLENTİLER YÜKSELDİ
Yatırım Finansman Araştırma Müdürü Serhan Gök, düşük faiz oranlarının ve pandemi nedeniyle özel araçla ulaşıma kayan tercihlerin ve ertelenen talebin araç satışlarını desteklediği görüşünde. Gök, "Yıl sonu için otomotiv pazar büyüklüğü tahminimiz 580 bin adetti. Ancak bu temponun devamı durumunda otomotiv pazarı 2020'yi 650-700 bin adetlerde tamamlayabilir" diyor.
Ak Yatırım Analisti Selim Kunter ise güçlü satışların ardından ODD'nin tüm yıl için otomotiv pazarı beklentisini 600-650 bin adet olarak yukarı revize ettiğini kaydediyor. Olumlu enflasyon görünümünün ve düşük faiz ortamının otomotiv satışlarında sürekliliği sağlayacağını öngören Kunter, 570 bin adet olan yıl sonu pazar büyüklüğü tahminini 620 bine yükselttiğini aktarıyor.
İkinci çeyrek sonuçlarıyla beraber şirket beklentilerinde yukarı revizyonlar görülebileceğini de söylüyor. Kunter, Avrupa'daki zayıf talep ortamı nedeniyle ihracat hacimleri için kısa vadeli görünümün henüz olumluya dönmediğini, ihracatçı şirketlerin 2020 siparişlerinin düşebileceğini de sözlerine ekliyor.
TALEP ARTIŞI SÜRECEK
Pandemi gölgesindeki altı ayda güçlü gelen sektör verileri, otomotiv şirketleri için yılın ikinci yarısına yönelik olumlu tablo çiziyor. Ahlatcı Yatırım Araştırma Uzmanı Hüseyin Emre Tavacı, salgında alınan önlemlerin insanları araç alımına yönlendirdiğini belirtiyor.
Pandemi nedeniyle üretimde kısıtlamalara gidilmesinin olumsuz etkilerinin ikinci çeyrek bilançolarında görüleceğine de dikkat çekiyor. Ancak Tavacı, bu beklentinin hisse fiyatlarına yansıması ve otomotivde beklentilerin negatiften pozitife dönmesiyle bilançoların fiyatlara ciddi derecede olumsuz yansımasını beklemiyor.
Talep artışının düşük faiz ortamıyla süreceğini tahmin eden Tavacı, artan taleple araç fiyatlarında aşırı yükselme görülmesinin ise satışlardaki yükselişi sınırlayabileceği uyarısında bulunuyor.
Tera Yatırım Ekonomisti Enver Erkan, ötelenen talebin normalleşmeyle devreye girmesi, sosyal mesafe ihtiyacından dolayı özel araca ilginin artması, bankaların düşük taşıt kredisi faiz oranlarının otomobil alımı için avantaj olarak görülmesi gibi faktörlere dikkat çekiyor.
Erkan, ekonomilerde yeniden kapanma gibi bir olumsuzluk yaşanmazsa bu faktörlerin ikinci yarıyılda otomotivi pozitif etkileyeceğini, sektörün güçlü toparlanma sağlayabileceğini vurguluyor. "Otomotiv şirketleri artan satışlarla yıl sonu hedeflerini yukarı doğru revize etti" diyen Enver Erkan, ikinci yarıda özellikle yurtiçi binek araç ve kredili araç satışlarında önemli artış öngörüyor.
POTANSİYEL VAR MI?
Peki, otomotiv hisseleri potansiyel taşıyor mu? Ahlatcı Yatırım'dan H. Emre Tavacı, borsadaki çoğu otomotiv şirketinin tarihi zirvesine oldukça yakın ya da tarihi zirvesinden işlem gördüğünü söylüyor. Tavacı, buna rağmen otomotiv hisselerinde hala yükseliş potansiyeli olduğunu vurguluyor.
İntegral Yatırım Araştırma Müdür Yardımcısı Seda Yalçınkaya Özer de otomotiv hisselerinde potansiyel görüyor. Özer'in orta ve uzun vadede beğendiği otomotiv hisseleri ise Tofaş Oto, Doğuş Oto ve Otokar. İntegral Yatırım'ın Tofaş için 12 aylık hedef fiyatı 28,50 TL düzeyinde.
Özer, Avrupa otomotiv sektörü daralsa da Tofaş'ın Fiat ile yaptığı 'al ya da öde' anlaşmasıyla toplam satışlarının yaklaşık yüzde 80'ini oluşturan ihracatını koruma altına aldığını aktarıyor.
Seda Yalçınkaya Özer, Doğuş Oto ve Otokar için ise şu analizi yapıyor: "Doğuş'un güçlü potansiyelini koruyacağını düşünüyoruz. Çarpanlarına göre iskontolu işlem gören hisse, 15,75 TL üzerindeki seyrini korumaya devam ettiği sürece 18,20 TL'ye doğru hareketlenebilir. Otokar ilk çeyrekte, marjlarındaki güçlenme, cirodaki artış, kontrollü maliyet kalemleriyle güçlü kâr elde etti. Hisse, 150 TL'lere doğru oluşabilecek bir düzeltmede alım fırsatı sunabilir."
EN ÇOK ÖNERİLEN 5 OTOMOTİV HİSSESİ
1- DOĞUŞ OTOMOTİV
Yurtiçi otomotiv pazarındaki canlanmadan en fazla faydalanan oyunculardan biri. Haziran ayındaki güçlü oto satışları beklentileri olumlu etkiledi. Artan satış hacmi ve düşük baz yılı nedeniyle kuvvetli gelir büyümesi, gider kontrolü sonucu FVAÖK marjında iyileşme, düşen faiz ve kur farkı giderleri sonucu finansman giderlerindeki gerilemeyle 2020'yi yüksek net kârla tamamlayabilir.
2- FORD OTOSAN
Pandemiyle e-ticaretin öneminin iyice artmasıyla, şirketin uzun vadeli ihracat performansında sorun yaşaması beklenmiyor. FVAÖK ve net kârında, ihracattaki iyileşme kaynaklı olarak 2021'de yüksek büyüme olacağı tahmin ediliyor. Ford Motor ve VW arasındaki stratejik işbirliğiyle ilgili gelişmeler hisseyi yakın vadede destekleyebilir.
3 -OTOKAR
Pandeminin turizm üzerindeki olumsuz etkisiyle 2020'de ticari araç satışlarında düşüş beklenmesine rağmen, Otokar'ın satış gelirlerinin, güçlü askeri araç teslimatlarının ve kurun olumlu etkisiyle yıl sonunda iyi bir seviyede gerçekleşmesi bekleniyor. Faizlerdeki düşüşün etkili olduğu finansman giderlerindeki azalmayla net kârı da artabilir. Potansiyel askeri zırhlı araç siparişleri hisse için katalizör olabilir.
4- TOFAŞ OTO
Zayıf ihracat hacmi beklentilerine karşın, Tofaş'ın 'al ya da öde' kontratlarının nakit akışının olumsuz etkilenmesini engelleyeceği kaydediliyor. FVAÖK marjının ihracat ödemelerinin artan katkısıyla yükseleceği öngörüsü var. FCA-PSA birleşmesi ve yeni Doblo yatırımıyla ilgili haberlerin hisse için kısa vadeli itici güçler olabileceği tahmin ediliyor.
5- TÜRK TRAKTÖR
İç satışlardaki büyüme kaynaklı kapasite kullanım oranı artışı, görece daha kârlı iç satışların artan payı ve hammadde maliyetlerindeki düşüşle operasyonel kârlılıkta iyileşme olabilir. 2020'de düşük baz yılının da etkisiyle güçlü FVAÖK ve net kâr büyümesi beklentisi var. Faizlerdeki düşüşle gerileyen finansman giderlerinin net kâr büyümesini destekleyeceği belirtiliyor.